För de flesta under 40 år är Bose mest kända för hörlurar med bra brusreducering och för de som är över 40 som några av de bästa på att få ut mycket kvalitetsljud ur små högtalare.
Förutom att Bose håller på med mycket avancerad teknikutveckling i hemlighet, som vi knappast kommer att höra något om på flera år, är några av deras högtalare riktiga milstolpar i historien.
Giganten Bose har inte alltid varit lika stora, en gång för 50 år sedan lanserade de en högtalare som fortfarande får det att ringa i öronen på vuxna hifi-lyssnare och konsertbesökare.
Bose 901
Bose 901 var en ovanlig högtalare för sin tid, och fortfarande uppseendeväckande i sin komplexitet – och enkelhet. 901 är ingen stor högtalare, men liksom sina långt mer kompakta familjemedlemmar låter den betydligt mer och större än den ser ut. Med sina cirka 53 centimeter på bredden.
901 är ovanligt dynamisk, den kan spela mycket högre och renare än man skulle kunna tro, och levererar en ljudbild som vida överträffar dess storlek. Det här är knappast den mest neutrala musikhögtalaren som går att köpa, oavsett om man lyssnar på vardagsrumsversionen eller PA-versionen.
Från 1973 och framåt tillverkade Bose sex versioner. Gemensamt för dem alla är att de bara har ett högtalarelement på fronten, mitt mellan ”avgasrören”. På baksidan sitter åtta stycken 4,5-tums fullregister som sprider ljudet i rummet via reflektioner från bak- och sidoväggar.
Det är en av anledningarna till att ett par 901:or låter som en stor PA-rigg, även när man spelar lågt. På så sätt åstadkommer man också en annan viktig sak: många av de stående vågorna som kan uppstå i ett rum elimineras nästan, eftersom den breda spridningsfaktorn från elementen på baksidan delvis släcker ut våglängden som kan skapa stående vågor i rummet.
Tyvärr är det relativt beroende av rummets karaktär och placeringen av 901:orna om man ska lyckas dämpa basdödande stående vågor.
En annan speciell egenhet med ett par 901:or är att det ingår en equalizer. Den kopplas mellan för- och effektförstärkare, eller i tape-loopen på en integrerad förstärkare, och har steglös justering av basfrekvenser vid 225 Hz. Och en separat diskantreglering för 3 000 Hz.
Högtalarna, som bygger mycket av sin återgivning på att reflektera det mesta av ljudet via väggar i rummet, är inte alltid helt faskorrekta eller ljudneutrala.
Mycket beror faktiskt på rummet – och naturligtvis på elektroniken som är inkopplad. Även om högtalarna kan överträffa både skalan och känslan av rymd från andra högtalare av samma storlek, är de inte så fokuserade och realistiska rent klangmässigt som andra mer traditionella högtalarkonstruktioner kan vara.
Får man tag i ett par begagnade Bose 901 får man otroligt mycket kul för pengarna. Det finns många av dem och 901 VI är den sista versionen, den gick att köpa ny ända fram till 2016.
Den senaste versionen är antagligen den bästa, men ett begagnat par till rätt pris kan chocka både den nya ägaren och gäster med klockrent konsertljud även i små rum, vilket många av dagens boom-boxar aldrig klarar.
Ett par Bose 901 kan också vändas, somliga föredrar det eftersom ljudet då blir mer fokuserat. Nackdelen är att de tappar lite av basdynamiken och låter inte lika fett som när de placeras med den vinklade änden mot väggen.
Bose gjorde även en Spatial Control Receiver, som man kunde köpa för att koppla elementen i ett par 901:or till förstärkaren, så att man kunde styra elementen separat och få ett slags simulering av surroundljud.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser