Redan 2016 introducerade Audi OLED-bakljus på Audi TT RS och 2020 fick Audi Q5 bakljus som kunde modifieras digitalt. Nu lanseras andra generationen som har så kallat kommunikativt ljus.
Med nästa generation digitala OLED-bakljus som introduceras i Q6 e-tron utökar Audi antalet funktioner inom design och framför allt trafiksäkerhet. För första gången kan de digitala OLED-bakljusen kommunicera med omgivningen via Car2X. Antalet segment per digital OLED-panel har utökats från sex till 60 segment. Totalt används sex OLED-paneler med 360 segment i bakljusen i Q6 e-tron.
Audi var tidig med att upptäcka potentialen med att använda OLED-teknik i bakljusen och har som enda biltillverkare fortsatt vidareutveckla och digitalisera tekniken, säger Stephan Berlitz, Head of Lightning Development
Audi nämner bland annat att avståndsindikatorn kan användas för att varna andra trafikanter för kritiska situationer vid olycksplatser och haverier, genom att visa en statisk signatur med integrerade varningssymboler. I denna version 2 av OLED-bakljusen ska de dessutom kunna varsla om varning för påkörning bakifrån, vid nödsamtal och när nödbromsen aktiveras.
Hittills har förare och passagerare varnats om de försöker öppna en dörr när en cyklist närmar sig bakifrån men de nya varningsljusen kan även cyklisten varnas för dörröppningen. Ljusen ska även visa en speciell signatur när man använder parkeringsassistans i autoläge, för att varna gångtrafikanter för att det inte är en människa som håller uppsikt.
Läs mer i pressmeddelandet
Läs också:
Audi Q4 e-tron med Sonos Premium Sound
Premium-ljud från Sonos
Med Sonos-anläggningen som tillval kan Audi Q4 e-tron erbjuda ett tyngre ljud än systerkonkurrenten Volkswagen ID.4