Två mobiler pratar med varandra medan de njuter av utsikten – en Apple iPhone och en Google Pixel. Och rollfördelningen ska inte missförstås. Den gamla iPhone beklagar sig över alla saker den inte kan göra och kommer ihåg de gamla goda tiderna när folk köade i timmar för att köpa den.
Samtidigt försöker den yngre och mer avancerade Google Pixel med funktioner som AI, 30x superzoom och skarpare bilder trösta iPhone tills Apple-telefonen plötsligt kollapsar. Den har slut på batteri.
Det är ungefär innehållet i en av fem nya reklamfilmer i en kampanj för Googles Pixel-mobiler. De andra filmerna handlar bland annat om Google Pixels inbyggda VPN och möjligheten att använda en Pixel-telefon som en trådlös laddare.
Googles kampanj har fått namnet #BestPhonesForever, och du kan se alla filmerna på Googles YouTube-sida.
Ironin är påtaglig, eftersom den #BestPhonesForever kampanjen följer i fotspåren på en av de mest ikoniska och underhållande reklamkampanjerna genom tiderna, ”Get a Mac”.
Apples ”Get a Mac” -reklam sändes under åren 2006 till 2009 och hade alltid samma format. En avslappnad, kreativ kille presenterar sig med orden ”Hello, I’m a Mac”, medan en tråkig man med glasögon och klädd i kostym och slips svarar ”And I’m a PC.”
Därefter har de två männen olika konversationer (mer än 60 olika reklamfilmer producerades i serien) som jämför Mac och PC – och slutsatsen är naturligtvis varje gång att Mac är mycket smartare och modernare än dammiga, gammaldags Windows-datorer.