Toyotas elbilssatsning har inte gått särskilt bra hittills. Det är inte bara namnet på bZ4X som inte är någon hit, utan först och främst det faktum att bilen inte går särskilt långt på en laddning. NAF lyckades dock pressa ut 443,5 km ur den på en varm sommardag, med en genomsnittlig förbrukning på 14,1 kW per 100 km. NAF-ägda Motor, å andra sidan, kom bara 318 km med en förbrukning på 19,1 kW per 100 km, med åtta grader värme i luften. Vintertesterna, som kommer senare i år, kan snabbt bli jobbiga.
1000 km räckvidd
Men Toyota, världens största biltillverkare, ligger inte på latsidan. På en teknisk workshop i Japan under temat ”Let’s Change the Future of Cars” tillkännagav de att flera helt nya batterier är på väg, för nästa generations elbilar.
– Toyota siktar på att bli världsledande inom batterier. På samma sätt som vi har haft olika varianter av konventionella motorer kommer vi i framtiden att behöva olika batterialternativ anpassade till olika bilmodeller och behov, säger Piotr Pawlak, vd för Toyota Norge.
Fyra nya batterier kommer att lanseras i slutet av decenniet.
Litium-ion
Först kommer ett litiumjonbatteri i en ”högpresterande version” 2026. Detta är förmodligen ett batteri med en hög koncentration av kisel i anoden för att öka effekten. Exakt hur mycket effektivare batteriet kommer att bli i första versionen nämns inte, men vi gissar att cirka 30 procents ökning av energitätheten borde vara möjlig. Mer på längre sikt. Detta, i kombination med att bilarna kommer att ha lägre luftmotstånd och minskad totalvikt, ska bidra till en körsträcka på mer än 1000 kilometer. Samtidigt ska batteriet bli 20 procent billigare än det nuvarande batteripaketet i bZ4X. Laddningstiden från 10 till 80 procent uppges vara mindre än 20 minuter.
LFP
Under 2026–27 är planen att lansera ett billigare LFP-batteri (litiumjärnfosfat) med en bipolär struktur. Detta ska öka räckvidden från dagens med cirka 20 procent, samtidigt som kostnaderna minskar med så mycket som 40 procent. Snabbladdning tar mindre än 30 minuter (10–80 procent).
Nickel-katod
Parallellt med LFP-batteriet utvecklas ett batteri med en högpresterande bipolär struktur med en nickelkatod. Batteriet planeras vara klart 2027–28 och ska ha ytterligare 10 procent längre räckvidd och 10 procent lägre kostnad än den högpresterande versionen av litiumbatteriet.
Solid state
Slutligen det som ska vara batteriernas heliga graal, nämligen solid state. Från 2027-28 kommer Toyota att kommersialisera ett solid state-batteri, vilket ytterligare kommer att öka räckvidden med 20 procent jämfört med prestandabatteriet som kommer 2026, samt minska laddningstiden till bara 10 minuter (10-80 procent). En högpresterande variant av solid state-batteriet finns också i planerna, men Toyota går inte in på mer detaljer.
Elbilar med extremt lågt luftmotstånd
Toyota studerar i samarbete med Mitsubishis flygdivision ny teknik som ska sänka den så kallade luftmotståndskoefficienten ner till Cd 0,1. Det är detsamma som en delfin, som jämförelse har Tesla Model S ett luftmotstånd på 0,208, medan Mercedes-Benz EQS ligger på 0,202.
Vi kan komma på en bil som närmar sig 0,1, och det är den soldrivna Aptera. En trehjuling med exceptionell aerodynamik (Cd 0.13), som Toyota alltså vill överträffa.
”Dessa nya tekniker kommer att ligga till grund för en ny serie av nästa generations elfordon. Dessa utvecklas nu genom en ny metod på Toyotas nyöppnade division ”BEV Factory”. Fordonen kommer att ha nya batterier, plattformar, programvara och produktionsmetoder, säger Pawlak.
Biltillverkaren uppskattar att cirka 1,7 miljoner av de elbilar som säljs 2030 kommer att bestå av nästa generations fordon från BEV Factory.
Läs hela pressmeddelandet (norska) här.