Med fler och fler alternativ för att streama musik i högsta kvalitet är det viktigare än någonsin att alla länkar i anläggningen håller samma höga kvalitet. Därför har marknaden för förstärkare med streaming blivit allt större.
Och då pratar vi inte om Bluetooth, utan streaming över nätverket hemma. Även om Bluetooth är praktiskt i hörlurar, öronsnäckor och bärbara högtalare behöver man wifi för att streama med bäst ljud.
Det är först då man kan utnyttja ljudkvaliteten i Tidals, Apple Musics och Qobuz högupplösta musikbibliotek. Då kan man få samma ljudkvalitet som i studion, åtminstone när allt görs rätt. Och vem vill inte att det ska låta så bra som möjligt?
HDMI och skivspelaringång
Den enklaste lösningen för den som vill ha bättre ljud från en streamingtjänst är att köpa en nätverksspelare som kopplas till anläggningen. Till exempel WiiM Pro, som är så bra och prisvärd att den är ett självklart val. Eller Primare NP5 MK II Prisma om man vill ha lite bättre ljud.
Båda förutsätter egentligen att man har en förstärkare med D/A-omvandlare och digitala ingångar. Har man inte det så kan en nätverksförstärkare vara ett bättre alternativ.
Som Technics SU-GX70. En integrerad premiumförstärkare med streaming, skivspelaringång för MM-pickup, analoga och digitala ingångar samt HDMI för TV-ljudet. Den ligger i samma klass som Roksan Atessa Streaming Amplifer och den enastående Rotel S14, men är faktiskt lite billigare.
Inte för att den saknar något. Tvärtom.
Den har Bluetooth, AirPlay 2 och Chromecast inbyggt, och stöder streamingtjänster som Spotify, Tidal, Deezer och Qobuz. I en kommande firmware-uppdatering får den även Roon och den har inbyggd FM- och DAB+-radio, medan internetradio kan streamas via Technics Audio Center-appen.
Det går att koppla nätverket direkt till förstärkarens Ethernet-kontakt på baksidan. Den kan också strömma från en musikserver som är ansluten till samma nätverk.
På baksidan finns två analoga ingångar, två optiska och en koaxial digitalingång samt en USB-B-port för PC-anslutning. På framsidan sitter en USB-A-kontakt och ett hörlursuttag.
HDMI-kontakten på baksidan har ljudreturkanal (ARC) för att styra över TV-ljudet till anläggningen. Det finns även en analog utgång (Pre Out) för en förstärkare, eventuellt en subwoofer.
JENO Engine och Twin Power
SU-GX70 är byggd på samma sätt som Technics-förstärkarna vi minns från tidigare tester. Effekten anges till 40 watt per kanal i 8 ohm – och 80 watt i 4 ohm – men vår erfarenhet är att Technics-förstärkarna låter kraftfullare än vad siffrorna indikerar.
Den digitala förstärkarkretsen använder Technics JENO Engine för bruseliminering (Jitter Elimination and Noise-shaping Optimisation). JENO ger ett extremt lågt brusgolv med bättre jitterkontroll, inte bara i de digitala ingångarna utan även HDMI-ingången.
Samma typ av Twin Power-strömförsörjning som vi såg i SU-G700M2 används här. Twin Power innebär att strömförsörjningen är uppdelad i en krets för effektsteget och en del för resten av signalbehandlingen.
Strömförsörjningen har en 130 kHz hög switch-frekvens som ligger så långt utanför det hörbara området att man inte riskerar att switch-brus påverkar signalen.
Load Adaptive Phase Calibration
De analoga ingångarna på baksidan är diskret konstruerade med speciella fälteffekttransistorer, (tunn)filmkondensatorer och elektrolytkondensatorer och är symmetriskt uppbyggda i varje kanal. Technics gör på samma sätt i den många gånger dyrare SU-R1000, men den har ännu mer påkostade komponenter.
Det finns ett Pure Amplification Mode som kan aktiveras från fjärrkontrollen. Då kopplas alla nätverks- och HDMI-kretsar bort och antennerna på baksidan stängs av. På så sätt anser Technics att de lyckas ta bort potentiellt nätverks- och digitalbrus så att musiksignalen blir renare.
Technics LAPC måste också nämnas. Det är en faskalibrering av utgångssteget (Load Adaptive Phase Calibration) som anpassar det till olika högtalares impedansmönster och faskaraktäristik. En sorts justering som kompenserar för högtalarens påverkan på utgångssteget.
Allt det här låter ju bra på papperet, men är meningslöst om det inte fungerar.
Ljudkvaliteten
Efter att förstärkaren är ansluten till nätverket via Google Home-appen är den även tillgänglig i Technics-appen. Där styr man musiken och väljer spellistor, sparar sina favoriter bland radiostationer och poddar och loggar in på sin favorit-streamingtjänst.
Det hela är ganska överskådligt och enkelt, gränssnittet skulle dock kunna behöva en modernisering. Men eftersom man ändå har en fjärrkontroll till förstärkaren går det ändå inte att klaga på den dagliga skötseln.
Trots sina beskedliga 40 watt per kanal hade Technics-förstärkaren inga problem alls med att driva ett par golvstående Sonus faber Olympica. Den hade inte samma grepp om basen när den spelade högt som Yamaha A-S3200, men Technics-förstärkaren är livligare och mer potent än Roksan Atessa. Den har kanske inte samma dynamiska kontrast som Rotel S14, men den levererade fylligare bas än båda dessa.
Även när jag flyttade förstärkaren till ett annat rum och kopplade in Dynaudio Special Forty.
Kvelertaks energiska Bråtebrann satte stämningen omedelbart och ljudet var potent, dynamiskt och energiskt. En av sommarhittarna i år, PNAU och Khalids The Hard Way, pumpades stabilt ur högtalarna. Basåtergivningen var fyllig och mäktig och ljudbilden bred och djup. Med LAPC aktiverat ändrades ljudbilden. Basen blev tightare, nästan torr, och diskanten mer avslappnad. LAPC går att slå på och av, så här får man prova sig fram.
Den akustiska inspelningen Short Story på Arild Andersen Groups album ”Affirmation” låter superfokuserad och definierad, med en varm saxofonklang och markerad återgivning av kontrabasen. Slagverket är placerat långt fram i ljudbilden och slagen markeras med dynamisk kontrast.
Ljudbilden är silkeslen och tonerna flyter lätt. Klangbalansen är behagligt varm, men inte instängd eller dämpad. I Jan Gunnar Hoffs härliga Home vibrerar nästan luften i rummet av den tydliga pianoklangen som förstärkaren återger. Och visar inte bara varför Hoff är en av vår tids främsta pianister, utan också att Lindberg Lyd har den kanske bästa inspelningsstudion i Norden just nu.
Technics-förstärkaren får fram fler av de tonala nyanserna på inspelningen än vad Roksan-förstärkaren klarar av. Den är också mer dynamisk och engagerande, men inte lika fokuserad och dynamisk som Rotel S14.
Slutsats
Technics SU-GX70 är bättre utrustad än många motsvarande streamingförstärkare. Under topplocket har den påkostad teknik som både är intressant rent tekniskt och skapar oerhört välljudande musikupplevelser. Det är något vi har blivit bortskämda med från Technics moderna förstärkare, och SU-GX70 fortsätter som tur är på samma inslagna väg. Det här är förstärkaren du ska ha om den ska kopplas till en TV och en skrivspelare och dessutom ska kunna streama musik i högsta kvalitet.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser