TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

Duell: 2 Elsparkcyklar

Finns det någon anledning att köpa en dyr elsparkcykel?

En elsparkcykel kan vara användbar för kortare sträckor i stan eller fram och tillbaka till stationen när du ska med tåget. Men är den dyraste bäst? Inte nödvändigtvis.

Av / 2023-05-12 - 16:44
2 Elsparkcyklar

Elsparkcyklar har blivit en del av vardagen på cykelvägarna. En lite kontroversiell nykomling som har fått höra det ena och det andra både från cyklister på klassiska tvåhjulingar och från storstadspolitiker som framgångsrikt har infört restriktioner för motoriserade sparkcyklar.

Många av de tidigaste modellerna som letade sig ut på gatorna innebar också en verklig säkerhetsrisk både för andra trafikanter, och inte minst för dem som var tvungna att ge sig ut på dem. Ofta var de gjorda av billig plast och försedda med gummihjul som tappade greppet så fort det hade regnat det minsta.

Mycket har hänt de senaste åren. Idag är många av modeller av god byggkvalitet och utrustade med bra säkerhetsfunktioner. Det innebär att risken för både förare och medtrafikanter inte är större än när det gäller andra fordon på cykelbanan.

Testdeltagarna kör lite för fort

Så länge de inte går snabbare än 20 km/h och inte har en effekt större än 250 watt räknas elsparkcyklar som vanliga cyklar, och ska därmed i första hand framföras på cykelbana. Detta är naturligtvis för att minska risken för allvarliga olyckor. Man kan fråga sig om det inte vore säkrare att låta dem köra i samma hastighet som andra trafikanter på cykelbanan. För vid 25 km/h följer man faktiskt trafikflödet på en vanlig cykelväg. Vid 20 km/h måste du ständigt sicksacka fram och tillbaka och störa trafikflödet eftersom du inte riktigt hänger med horderna på cykelvägen.

Läs också Nu är Segway en elsparkcykel Segway Ninebot KickScooter F40D är ett utmärkt transportmedel för korta sträckor i stan, men akta dig så att den dyra elskotern inte blir stulen!

Verkligheten är dock att just nu om en e-scooter kan gå mer än 20 km/h är det inte en cykel, utan snarare en moped. Om den inte uppfyller kraven på en moped är den inte tillåten på allmänna vägar. Därför är de två vi har inkluderat i testet här i princip endast lämpliga för körning på inhägnat område, så som vi tolkar reglerna.

Annons

Den billiga modellen är bäst för de flesta

Prisskillnaden mellan de två är stor. Den ena elsparkcykeln kostar tre gånger så mycket som den andra. Det kan vara svårt att förstå när den ”billiga” modellen från Xiaomi har allt man associerar med en kvalitets-elsparkcykel. Den är solitt byggd och har bra säkerhetsegenskaper samt smarta funktioner.

Det finns dock ganska goda skäl till den betydande prisskillnaden. Segway P65 är en elsparkcykel som lyfter produktkategorin till nya höjder. Det betyder dock inte att den här modellen är bäst för alla. För många användare kommer budgetalternativet faktiskt vara det som motsvarar behovet bäst. Läs vidare för att få reda på varför.

Xiaomi Electric Scooter 3

Lättransporterad kvalitetssparkcykel

Xiaomi Electric Scooter 3 är robust konstruerad, men inte tyngre än att du kan fälla ihop den och ta den med dig. Elsparkcykeln har också ett bra urval av smarta funktioner och ger en utmärkt körupplevelse

Robust konstruktion. Relativt transportvänlig. Fin körupplevelse. Bra säkerhet. Trevligt utbud av funktioner i appen.
Styret sitter lågt. Begränsad räckvidd. Minskad prestanda när batteriet har mindre än 30 procent laddning.
Läs hela testet

Segway KickScooter P65

Elsparkcykel i tungviktsklassen

Segway KickScooter P65 är av bergfast kvalitet, ger en utmärkt körupplevelse med hög säkerhet. Men den är stor, tung och dyr, och därför bara för de mest dedikerade.

Enormt välbyggd. Stark elmotor. Lång räckvidd. Hög säkerhet.
Stor och tung. Inte många smarta funktioner. Dyr.
Läs hela testet
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin första artikel om teknik 1999 för tidningen Alt om NET. Sedan dess har han skrivit en mängd artiklar för tidskrifter, dagstidningar och webbmedier inom områdena kultur, livsstil och teknik. De senaste åren har Rasmus varit redaktör för tidningen Alt om DATA. Rasmus skriver om allt från datorer och mobiltelefoner till elbilar, smarta hem och ljudutrustning.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild