Skoda har haft stora framgångar med sin första elektriska familjebil, crossover-SUV:en Enyaq iV. Med lång räckvidd, bra köregenskaper och med en mycket mer elegant och användarvänlig instrumentbräda och instrumentpanel – samt en större lyxkänsla – än Volkswagens syskonmodeller ID.4 och ID.5.
Efter Enyaq kommer turen till den mer kompakta Elroq 2024, och sedan den pyttelilla City-SUV 2025. Alla kommande bilmodeller kommer att ha ett nytt, modernare utseende som Skoda kallar Modern Solid. Och dessutom en ny Skoda-logotyp.
Elektrisk kombi
Skoda avslöjar också planer på en elektrisk kombi. Det blir en mellanklassbil på 4,6 meter, något kortare än den populära Octavia. Vi förväntar oss dock att den ändå har minst lika mycket utrymme, med längre hjulbas, kortare motorhuv och ett helt plant golv.
Skoda är inte först med en elektrisk kombi. Den äran får, så vitt vi vet, MG som har det, med MG5 Electric. Sedan finns det den kommande Audi A6 Avant, byggd på den nya premiumplattformen PPE, som Audi delar med Porsche. A6 Avant kommer garanterat att vara mycket dyrare än något som rullar ut från Skoda-fabriken.
Volkswagen förväntas också rulla ut en kombi före Skoda, eftersom den stora sedanen ID.7 kommer i en halvkombiversion redan till våren. Och om du vill ha en helelektrisk Opel Astra kan du konfigurera din egen redan till sommaren. Men den är baserad på den fossila versionen och får en påstådd räckvidd på ynka 400 km (WLTP). Inget att åka på semester i Europa med.
Lite är känt
Vi har bara fått några enkla illustrationer av Skodas kombi, men att döma av dessa kommer formen att påminna en hel del om en SUV. Bara lägre. Mycket av det kan förmodligen hänföras till de stora hjulen. Det enda som gör oss lite skeptiska till utrymme är den sluttande bakrutan, som vi vet stjäl bagageutrymme.
Byggd för att vara praktisk
En kombi har en stor utmaning. Det gäller att maximera utrymmet, så att familjer med upp till tre barn kan sitta bekvämt, samtidigt som det finns tillräckligt med utrymme för att ta med sig sitt bagage på resor.
Man kan säga detsamma om stadsjeepar, men i den traditionella SUV:en har man i mycket större grad prioriterat terräng-egenskaper för att klättra upp för den sista backen på grusvägen upp till sommarstugan.
Det går inte heller att komma ifrån det faktum att många människor köper bilar – inklusive stadsjeepar – baserat på utseendet. En spännande exteriör innebär ofta många tuffa kurvor i karossen, vilket tär på det inre utrymmet. Så det är kanske inte konstigt att det finns väldigt många stadsjeepar där ute, särskilt bland crossovers, som är mycket större på utsidan än inuti.
Kombin har traditionellt en mycket mer praktisk roll. En roll som Skoda har bemästrat med Octavia och den ännu större Superb, båda med mest utrymme i sina respektive klasser.
Skodas kommande elektriska kombi ska fylla Octavias skor, en formidabel utmaning.
Batteri och räckvidd
Pressmeddelandet säger ingenting om räckvidd eller batteriets storlek. Men eftersom Skoda använder VW:s MEB-plattform ”vet” vi att det kommer att vara ett batteri på 58 kWh och ett på 77 kWh. Men när Volkswagen lanserade sin stora sedan ID.7 avslöjades ett kommande batteripaket på 86 kWh, som ska ta den upp till 700 km (WLTP) på en enda laddning. Det ska bli intressant att se om Skodas kombi kommer att erbjudas med det stora batteriet, och vad räckvidden – för att inte tala om priset – blir.
Vad vet vi om priset?
Bilen har inte ens fått ett namn, så priset kan vi bara spekulera om. Men den kommer att lanseras 2026, vilket i bilvärlden inte är så långt bort, så vi förväntar oss mer information om inte alltför lång tid.
Vad vi vet är att crossover-stadsjeepen Enyaq iV börjar på 640 500 med bakhjulsdrift och det minsta batteriet. Det finns ingen anledning att tro att kombin kommer att avvika mycket från detta.
Vision 7S
Samma år som kombin lanseras, det vill säga 2026, rullas en större SUV ut. Den går hittills under namnet Vision 7S, men kommer definitivt att döpas om före lanseringen.
Detta blir en stor 7-sätes SUV med en längd på cirka 4,9 meter. Samma som Audi Q8 e-tron och cirka 10 cm kortare än Tesla Model X. Vision 7S får ”digitala väggar” i baksätet för barn att rita på, och både skärmar och ryggsäckar kan fästas på baksidan av stolen framför dem.
Läs hela pressmeddelandet här.