För två år sedan hade ingen surfplatta. Idag ska alla ha en. De små surfplattorna säljer som smör i solsken och är på väg att konkurrera ut laptopen. Fler och fler klarar sig bra med bara en surfplatta och redan ser de flesta ut att vara vana vid en pekskärm. Surfplattan har blivit så vanlig att den har ersatt datorn på många företag.
Sedan lanseringen 2010 har Apple sålt över 55 miljoner iPad. Detta är den tredje generationens iPad. I form och storlek skiljer den sig inte mycket från originalet men allting på baksidan av glaset är förbättrat. Mest påtaglig är den nya Retina-skärmen, som Apple kallar den. En sylskarp skärm med 50 procent högre upplösning än HD-TV:n många har hemma.
iPaden levereras med en svart eller vit ram runt den 9,7 tum stora pekskärmen och finns med 16, 32 eller 64 GB lagringsutrymme samt Wi-fi med eller utan 3G/4G-stöd. Vikten har ökat med nästan 50 gram och den har blivit 0,6 mm tjockare för att göra plats för ett större batteri.
Kameran på baksidan har tidigare med rätta fått en hel del kritik. I den nya iPaden sitter en 5 megapixels bildsensor som tillsammans med bättre optik ger en mycket högre bildkvalitet. Och äntligen stöder iPaden filminspelning i full 1080p HD-kvalitet. Precis som en riktig HD-videokamera alltså.
Den har också fått stöd för 4G LTE, eller fjärde generationens mobilnät som många kallar det. Men iPaden stöder bara 4G mobilnät i USA och Kanada. Här hemma har vi andra frekvensband för 4G än i Nordamerika så resultatet är att även om vi har 4G-täckning kan vi inte använda det.
Fantastiskt skarp skärm
Skärmen har en upplösning på 2048 x 1536 punkter vilket ger en pixeltäthet på 264 punkter per tum. I praktiken betyder det att man till skillnad från iPad 2 inte kan se bildpunkterna på skärmen. Text, grafik och bilder blir därför mycket skarpare och man ser detaljer bättre även på en armlängds avstånd. Läsbarheten är överlägsen andra pekskärmar på marknaden idag.
Skärmen använder LED som bakgrundsbelysning och har mer än 40 procent bättre färgmättnad än föregångaren, synligt bättre kontrast och betydligt mer korrekt färgåtergivning.
Att redigera foto och video blir en helt ny upplevelse jämfört med tidigare. Det är mer djup i bilderna, hudtoner ser naturligare ut och bilderna ser självklart mycket skarpare ut. OLED-skärmarna som bland annat Samsung använder är inte i närheten av retinaskärmens färgåtergivning.
E-böcker, e-post eller webbsidor, det spelar ingen roll. Man ser inte bildpunkterna ens om man tittar närmare och den känns väldigt behaglig att läsa böcker på. Äntligen, säger nog många. För de lågupplösta skärmarna tenderar att trötta ut ögonen när man läser länge.
Mycket bättre kamera
Medan bara skärmen nästan är orsak nog till att köpa iPaden så är kameran inte längre en orsak till att låta bli. Den saknar visserligen blixt men har en optik med fem linser och autofokus. Den är placerad framför en 5 megapixels bildsensor hämtad från iPhone 4S. Med andra ord är bildkvaliteten fullt i klass med många smartmobiler och så vitt vi kunnat bedöma bättre än på de flesta surfplattor.
Det är kul att komponera bilden på en 9,7 tum stor pekskärm, för att inte tala om att filma. Resultatet blir bra så länge det inte är för lite ljus. I dålig belysning blir både video och foton lite grumliga och färgbrus dyker upp i de mörkare delarna av motivet. Ett bra kompaktkamera för 2 000 kronor levererar bättre bilder och filmer. Men det är så klart ingen som tänkt sig att plåta semestern med surfplattan.
Lite snabbare
Ipaden har också fått en ny processor. En dubbelkärnig processor med fyrkärnig grafikprocessor. Vid daglig användning känns den inte som speciellt mycket snabbare än iPad 2. Vissa appar startar snabbare, men det kan lika gärna bero på att den nya iPaden har fått mer internminne.
Det är först med spel och framför allt grafiktunga spel som man märker att den nya modellen är snabbare. Inte nog med att de laddar snabbare, när man förflyttar sig snabbt eller då många grafiska effekter exploderar på skärmen så hackar inte grafiken längre. Det bekräftas när man jämför iPad-modellerna i GLBenchmark.
Den knivskarpa skärmen och utmärkta prestandan gör den nya iPad till en bra spelplattform. Undertecknad, och många med mig, tycker att det många gånger ger en bättre upplevelse att spela på iPaden än på en TV. Man ser fler detaljer och får nästan ett 3D-liknande djup i bilden på retinaskärmen.
iPhoto för iPad är en av många appar som drar nytta av den nya skärmen
Slutsats
Den enastående skarpa skärmen är för många ett tillräckligt skäl att välja den nya iPaden. Vi har inte sett maken till skärmkvalitet. Och eftersom det är just på skärmen allt händer på en surfplatta är det inte svårt att hålla med om det argumentet. Film, foto, text, grafik, ja till och med ikonerna på skärmen ser betydligt bättre ut än på iPad 2. Surfhastigheten varierar såklart med uppkopplingen, men tester i Speed Test vann den nya iPaden även på 3G-nät. Den betydligt förbättrade kameran är tveklöst ett plus och det samma gäller HD-video.
I valet och kvalet
Utbudet av appar (små program) och ekosystemet – appar och tillbehör – runt Apples operativsystem iOS som iPaden är baserat på är kanske det starkaste argumentet för iPaden. Det finns över 585 000 appar och över 200 000 av dem är anpassade för iPadens skärmstorlek. Allt fler stöder också den extrema skärmupplösningen.
Därför handlar det för många inte om iPad eller inte utan vilken iPad man ska välja. Behöver man en enkel surfplatta finns iPad 2 kvar i en 16 GB version med Wifi för 3 595 kronor. Men den nya iPaden kostar bara 800 kronor mer. Då får man överlägsen skärmkvalitet och bättre kamera. Och enligt vår mening den allra bästa surfplattan just nu.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser