Mercedes är på god väg att elektrifiera hela sin flotta och nu har turen kommit till en av de viktigaste och mest prestigefyllda modellerna. EQS SUV är kort och gott en elektrisk S-klass som pumpats upp till SUV-format.
Den bygger på samma plattform som EQS, med en aerodynamisk siluett som har dragits upp i höjdled. Med större markfrigång och bättre manövrerbarhet än sedanversionen är detta en bil som är gjord för nordiska förhållanden.
EQS SUV är definitivt en stor och stilig bil att titta på, även om utseendet kanske saknar lite karaktär. Den ser mest ut som en förvuxen EQC, och designen är betydligt mindre djärv än konkurrenten BMW iX.
Ändå finns det en god chans att både terräng- och finansfolk kommer att älska den här versionen – åtminstone tills den legendariska ”börstraktorn” EQG blir verklighet 2024/2025.
EQS SUV 580 4MATIC
Bilen vi har fått låna är toppmodellen 580 4MATIC, som ligger på en generös nivå av standardutrustning. Bland annat Airmatic-luftfjädring, förarassistanspaket Plus, panoramasoltak, elektriska säten och digitala LED-strålkastare. För oss teknikentusiaster är det också glädjande med en stor MBUX Hyperscreen, head-up display, 360-graders kamera och, icke att förglömma, surroundljud från Burmester.
Effekten 544 hk och 858 Nm innebär att 0–100 klaras av på 4,6 sekunder.
Batteripaketet är hela 108,4 kWh netto, vilket ska ge en räckvidd på upp till 610 kilometer WLTP. EQS SUV kan också snabbladdas med upp till 200 kW under idealiska förhållanden, men praktiska tester visar att 150 kW är mer realistiskt. Den inbyggda laddaren är på 11 kW, men kan uppgraderas till 22 kW.
Bilden kan naturligtvis utrustas med dragkrok och för många kommer möjligheten att dra upp till 1 800 kg att vara uppskattad. Det finns också möjlighet att lasta upp till 100 kg på taket.
Utgångspriset är drygt en och en halv miljon, men demobilen har också en lång lista med extrautrustning som gör att priset hamnar på strax under två miljoner!
Fullspäckad med lyx
Inne i cockpiten finns det tydliga likheter med EQS, som kännetecknas av den stora instrumentpanelen och en bred mittdelare mellan framsätena.
Den stora MBUX Hyperscreen-skärmen löper längs hela instrumentpanelen. I själva verket handlar det om tre individuella skärmar för förarplatsen, mittkonsolen och passageraren, med ett enda gemensamt (och ganska glansigt) frontglas.
Den sköna sportratten ger full kontroll och de djupa skinnsätena med inbyggd massage omsluter föraren ordentligt. Rent allmänt är förarsätet i EQS SUV en skön plats att vara på, och passagerarna har heller ingen anledning att klaga.
Baksätet är förmodligen där man märker den största skillnaden mot andra EQ-modeller. EQS SUV kan levereras som en sjusitsig bil, men testbilen har bara fem platser. Det finns gott om benutrymme och sätena är också exceptionellt bekväma, med elektriska justeringar och värme.
Vår testmodell har pekskärmar i baksätet (MBUX Rear Seat Entertainment) där man kan styra musikuppspelning, navigering och komfortinställningar – nästan allting utom att styra själva bilen.
Bilen har också ett tämligen enormt(!) bagageutrymme på 815 liter, eller 2 020 liter med baksätena nedfällda. Det finns däremot finns ingen frunk fram eftersom huven – precis som på EQS – är förseglad för att minimera luftmotståndet.
Majestätisk körupplevelse
Hur är det då att ratta ett sådant här stort lokomotiv på vägen? Tja, det är ingen som helst tvekan om att EQS SUV är en STOR bil, även om körasistenterna gör sitt bästa för att kamouflera det.
Vi hoppade in i flaggskeppet direkt efter att ha testat den kompakta EQA, trots detta kändes storebror förvånansvärt lättmanövrerad.
Nyckeln är styrningen på bakhjulen, som har 4 grader som standard och 10 grader på vår testbil. Den gör det möjligt för EQS SUV att klara av imponerande trånga och smala passager, vilket är ganska fascinerande för en bil som är mer än fem meter lång.
Ute på vägarna har EQS SUV komfort och köregenskaper i toppklass. Luftfjädringen gör att det nästan känns som om vi seglar på en flygande matta, helt frikopplade från asfalten. Bilen sväljer små gupp, kullerstenar och farthinder som om de inte fanns.
– Jag undrar faktiskt om det här kan vara den bekvämaste bilen jag någonsin har suttit i – med undantag för ett par Bentleys, säger passageraren i sätet bredvid entusiastiskt. Chefredaktör och andrepilot Lasse Svendsen är klart imponerad.
Men det betyder inte att fjädringen är för mjuk eller oprecis: Bilen lyckas kamouflera sin vikt otroligt väl och kränger rent allmänt lite. Det är kanske främst vid inbromsning som vi märker att vi har med en tung bil att göra.
Mercedes har också gjort ett utmärkt jobb med bullerdämpning. I en elbil finns det ingen förbränningsmotor som väsnas och det är ju en bra utgångspunkt. Problemet kan vara alla andra småljud som hörs under en biltur. Med en generellt sett lägre ljudnivå är det lättare att bli medveten om minsta ljud eller vindbrus – men inte i det här fallet.
EQS SUV har nästan inga vibrationer eller hjulljud, inte ens vid hög hastighet på motorvägen. Det enda vi kan höra är ett svagt vinande från elmotorerna när vi bromsar.
Förutom att glida fram på ett förträffligt sätt på motorvägen och i stadskärnan är detta ett fordon som känner sig hemma ute i terrängen. Luftfjädringen kan höjas till offroad-läge och den sofistikerade fyrhjulsdriften fördelar kraften sömlöst till varje hjul. Man får anstränga sig om man ska fastna med en EQS SUV. Men det kan ändå löna sig att ta med sig bogserlina, ifall man måste hjälpa någon annan upp ur diket …
Ljudet av Burmester
Extra intressant var det naturligtvis hur fordonet klarar sig rent ljudmässigt! Vi har tidigare imponerats av olika Mercedes-modeller med Burmester-stereo, men kan med glädje konstatera att EQS SUV är en av de bästa hittills.
Systemet består av 15 högtalarelement runt om i kupén. Det finns två bashögtalare integrerade i golvet fram, samt diskanter och mellanregister i instrumentpanelen/A-stolparna och dörrarna. Alla högtalarelement drivs av en DSP-förstärkare på sammanlagt 710 watt.
Systemet i EQS SUV har mycket gemensamt med sedan-versionen, men är naturligtvis finjusterat och anpassat till den större kupén. Och det kan nog vara nyckeln till varför det låter så bra som det gör. Att göra bra ljud i en bil innebär förstås många utmaningar, men en av fördelarna är att man ju har större kunskap om den akustiska miljön och kan anpassa placeringen och justeringen av högtalarna så bra som möjligt.
Burmester-systemet skapar en otroligt exakt och detaljerad ljudbild mellan A-stolparna. Det låter nästan som om vi hade placerat ett par studiomonitorer ovanpå instrumentbrädan!
Sångröster står starka i mitten, medan resten av orkestern breder ut sig framför oss och ut mot sidorna. Det finns ljusa och finkorniga övertoner, plus ett starkt och klart mellanregister som får både röster och instrument att skina, utan att låta grova eller ansträngande. Dessutom är basen både saftig och kraftfull, djup, fyllig och rytmiskt exakt. Det här är nog det bästa ljudet vi hört i en Mercedes, möjligtvis med undantag för 4D-systemet i fossildrivna S-klass!
Burmester har också lagt till gott om anpassningsmöjligheter, så att det går att ställa in ljudet precis som man vill ha det. Antingen med hjälp av en smart guide eller med manuell equalizer/tonkontroll. Man kan också välja om ljudet ska optimeras för olika sätesrader – detta är en fin finess för passagerarna i baksätet, som både kan styra musiken och finjustera ljudet så det låter bäst för dem.
Slutsats
Mercedes EQS SUV är en lyckad transformation. Den behåller de goda egenskaperna från sedan-versionen i ett mer högrest och Norden-vänligt SUV-format. Med bra markfrigång, offroad-egenskaper samt precisa köregenskaper – och dessutom massor av utrymme – är detta en bil som klarar i stort sett alla körförhållanden. Lägg till ett oerhört potent ljudsystem från Burmester så har du en kvalificerad kandidat till ”världens bästa SUV”. Enda nackdelen är prislappen, så om du kan nöja dig med lite mindre utrymme kan kommande EQE SUV vara ett intressant alternativ.
Mercedes EQE 300
Milslukaren
Den "billiga versionen" av Mercedes EQE erbjuder utsökt komfort, toppen-infotainment och glimrande räckvidd för pengarna.
Mercedes EQC med Burmester Surround Sound System
Ljudet av tystnad
Mercedes EQC är en tyst, silkeslen och ultra-bekväm körupplevelse. Det enda som bryter tystnaden är den saftiga ljudanläggningen från Burmester!
Mercedes-Benz G 400 d med Burmester
Kungen på (och bredvid) vägen
2021-modellen av Mercedes G-klass erbjuder unika körupplevelser och kan också packas med ett rejält stereosystem från Burmester. Tuffare blir det inte!
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser