Ryktena om LP:s död var överdrivna. De svarta vinylskivorna lever inte bara fortfarande, försäljningen av analoga skivor, som har vuxit stadigt under ett antal år, har nu passerat CD-försäljningen. Och med god marginal. Det skriver BBC.
En ny rapport från den amerikanska skivindustrin, RIAA, konstaterar att det under 2022 såldes 41 miljoner vinylskivor på den amerikanska marknaden, till ett värde av 1,2 miljarder dollar, medan CD-försäljningen bara nådde upp till 33 miljoner exemplar, för sammanlagt 483 miljoner dollar.
Det är 16:e året i rad som försäljningen av vinylskivor växer, men för första gången på flera årtionden säljs det fler LP-skivor än CD-skivor. Omsättningen på vinylskivor utgör 71 procent av den fysiska musikförsäljningen. Det handlar inte bara om framgångarna för LP-skivorna, utan om CD-skivornas tillbakagång. CD-omsättningen sjönk med hela 28,4 procent jämfört med 2021, som inte heller var något jubileumsår för CD-mediet.
Streaming dominerar fullständigt
Även om det här är goda nyheter för vinylfantaster och analogaälskare så får det knappast cheferna på Spotify och Tidal att oroa sig för framtiden. Intäkterna från streaming är fortfarande är mer än tio gånger större än för vinyl.
Faktum är att intäkterna från streaming växte med sju procent, till 13,3 miljarder dollar. Och eftersom priset för varje låt som spelas på en streamingtjänst är mycket lägre än på vinyl och CD så utgör vinylmediet fortfarande en försvinnande liten del av musiklyssningen totalt sett.
Nedladdning är helt dött
Om det är någon form av musiklyssning som är en riktig förlorare så är det digitala nedladdningar. Bara tre procent av intäkterna 2022 gick till nedladdad musik. Det var en minskning med 20 procent jämfört med föregående år. Under 2012, före streamingtjänsternas intåg, stod digitala nedladdningar för hela 43 % av den totala musikförsäljningen.
Vi håller en tyst minut för nedladdningen – och sätter på en LP.