TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Audio Physic Spark

Kompakt och korrekt

Audio Physic Spark har krympt och gått upp i pris, men kan något alldeles speciellt som få andra högtalare klarar av.

Av / 2023-03-19 - 10:08
Audio Physic Spark

Ljud & Bild tycker

  • Oerhört öppet och ofärgat mellanregister. Dynamisk och kontrollerad på samma gång. Stor ljudbild med oerhört linjär återgivning.
  • Du får inte mycket djupbas. Oerhört korrekt återgivning faller inte alla i smaken.

Jag gick runt i huset och sysslade med helt andra saker än att lyssna, jag märkte inte ens musiken i bakgrunden. Roheys fem år gamla album A Million Things fungerar lika bra som stämningsfull bakgrundsmusik som för koncentrerat lyssnande. Men det var något med mellanregistret som fick Rohey Taalahs själfulla sångröst att följa mig vart jag än gick.

Tillbaka i soffan insåg jag var det var.

Det måste vara Audio Physics speciella mellanregister som var anledningen till att rösten lät så ofärgad och fri. Klangen påminde mig om mina gamla Quad ESL 63. Kanske inte med exakt samma, viktlösa luftighet, men tillräckligt nära.

Det är en uppskattande komplimang till Audio Physics val av element, som det ovanligt nog finns tre stycken av.

Det ovanliga med Spark är inte bara att den är en trevägs stativhögtalare, med ett unikt mellanregister, utan att den ursprungligen var en smal golvhögtalare. Exakt hur det gick till när Audio Physic bestämde sig för att förvandla Spark till en stativmodell ska jag inte spekulera i, bara konstatera att det inte alls blev så dumt.

Annons

Den senaste generationen av högtalaren har åtminstone behållit Audio Physics karaktäristiska kabinettdesign, med en aning bakåtlutad silhuett och en symmetrisk elementdesign på framsidan.

Audio Physic Spark stereo
Audio Physic Spark. Foto Audio Physic

Unikt element

De 48 cm höga Spark kanske inte passar särskilt bra i bokhyllan, men det finns ett 20 kg tungt stativ som har samma fotavtryck som en golvhögtalare.

Enligt Audio Physic är mycket av tekniken i Spark hämtad från flaggskeppet Cardeas.

Det speciella mellanregisterelementet, till exempel. Det är ett 15 cm stort element konstruerat helt utan någon centrumupphängning alls. I normala fall är dynamiska element gjorda med en upphängning runt talspolen. Audio Physic anser att det hämmar den kinetiska energin och ger musiken nackdelar som färgningar eller egenljud.

Jag förstår vad de menar, för de här högtalarna har ett sällsynt viktlöst och luftigt mellanregister, som verkar helt obesvärat när de spelar musik.

Audio Physic Spark treble exploded view Audio Physic Spark treble driver Audio Physic Spark bass Audio Physic Spark mid
<
>
Alla delarna i 3,9 cm HHCT III-diskanten. Foto: Audio Physic

Hyper Holographic Cone

Mellanregistret kallas för HHCM SL och det spelar tillsammans med en 39 mm dome-diskant, HHCT III, och ett baselement med ett 18 cm aluminiummembran med keramisk beläggning och dubbla upphängningar.

Enligt Audio Physic använder de sig inte av konventionellt delningsfilter med fasta delningsfrekvenser, utan ett filter som ger elementen friheten att återge alla frekvenser. Det låter märkligt, det medger jag, men det är en av flera delar i Audio Phyiscs Power Train-teknik, som handlar om att släppa lös musiken med så få ingrepp som möjligt som kan färga ljudet.

Honeycomb och glas

Därför går inte heller Spark-kabinettet att jämföra med äldre versioner. Det har ett syntetiskt material och formar de invändiga panelerna med en vaxkestruktur, i stället för MDF- eller HDF-paneler som är det vanliga. Konstruktionen ska ge betydligt färre resonanser och större inre volym eftersom skivorna kan göras tunnare än MDF-skivor.

Högtalarna är vit- eller svartlackade, med glassytor på utsidan, och en svart glasskiva på fronten som fästs med magneter.

Audio Physic Spark duo Audio Physic Spark finish Audio Physic Spark midrange Audio Physic Spark treble
<
>
Foto: Lasse Svendsen

På baksidan hittar man en horisontell basreflexport längst upp och längre ner ett par WBT-terminaler monterade på en invändigt dämpad platta med filtret på insidan. Högtalarna kan levereras med två par WBT-terminaler för de som vill bi-wira eller bi-ampa.

Kvalitetsintrycket är gediget, som sig bör i den här prisklassen. Där vi även hittar riktigt starka utmanare bland högtalare som Audiovector R1 Arreté, som länge varit en av våra referenshögtalare, och Sonus faber Olympica Nova I och Focal Kanta N°1.

Läs också Audio Physic Virgo III Här är högtalaren för alla som vill ha mer tryck utan att offra nyanser och klangfärger.

Mega Meta

Det är lockande att dra slutsatsen att mellanregistret är Sparks styrka, och att den klarar sig bättre i just den disciplinen än vad de flesta tvåvägs stativare gör. För det unika elementet gör faktiskt något med hur sångröster, gitarrer, träblås och piano låter som jag vanligtvis förknippar med dyrare golvhögtalare som har enormt påkostade element.

De är inte lika övertygande i djupbasen, helt enkelt för att de rullar av så tidigt – runt 40-50 Hz – att den lägsta oktaven på ett konsertpiano tappar lite tyngd. Men resten av basåtergivningen har rikligt med dynamisk kontrast och inte minst tillräckligt med tyngd för att en kontrabas ska framträda ordentligt i ljudbilden.

Audio Physic Spark port Audio Physic Spark bak
<
>
Foto: Lasse Svendsen

I andra änden upplevde jag att det relativt stora diskantelementet gav stråkar och mässingsblås en nästan asketisk men synnerligen välkontrollerad klang, rik på klangfärger men försiktigt utportionerade. Jag hade en liknande upplevelse när jag testade Audio Physic Virgo III för fyra år sedan, men diskanten i Spark är luftigare och mer viktlös.

Audio Physic Spark målar upp en riktigt stor, dynamisk och levande ljudbild. I mitt rum och med förstärkaren Yamaha R-N2000A inkopplad fick jag ett enormt djup i ljudbilden. Basåtergivningen var bestämd, kanske inte överdrivet fysisk men häpnadsväckande exakt.

Ljudbilden blev lite mer koncentrerad i mitten i vårt mer dämpade testrum och där tog McIntosh MA9500 (300 watt per kanal) verkligen tag i baselementet. Klangen från högtalarna blev varmare, fylligare och musiken lät mer dynamisk. Men också lite antiseptisk, i brist på ett bättre ord. Somliga skulle säga korrekt – kanske lite väl korrekt för någon. Även med en McIntosh-förstärkare som gillar att tillföra mer fest och kul till musiken än en korrekt japansk förstärkare, men detta är det uppenbara ljudidealet hos teamet på Spark.

Den alltid svåra klangen från ett piano får ingen hjälp av färgningar eller betoningar som kan tillföra något till eller ändra klangen från pianot. Varken i Leif Ove Andsnes Horizons eller i Keith Jarrett trios Up for It.

Peronligen saknar jag lite av livekänslan i Up for It. Med Spark känns det mer som att sitta i en studio och höra hur musiken framförs framför dig.

Läs också Kompromisslös stativhögtalare Här är ett par högtalare som är i en klass för sig, med god hjälp av en finess som är lika smart som den är enkel.

Slutsats

Spark har inte tappat mycket i övergången från golvhögtalare till stativhögtalare. Ingen av Spark-versionerna har varit kungar av djupbas, men de har alltid levererat kvalitetsbas. Det gör i allra högsta grad även den nya versionen, som rent allmänt är bättre på allt. Den är extremt korrekt balanserad, med ett öppet och viktlöst mellanregister som sticker ut i positiv bemärkelse. Spark återger sångröster och akustiska instrument med precisionen hos en elektrostathögtalare, ofärgad, luftig och rik på klangfärger och nyanser. Detta är inte högtalaren du köper till festlokalen, snarare högtalare som passar lika bra i ett separat lyssningsrum som i vardagsrummet där hela familjen kan njuta av den. Audio Physic Spark passar lika lysande till bakgrundsmusik som till koncentrerat lyssnande.

Karakter
Audio Physic Spark
High End
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

70%

Black Week erbjudande

70% På LB+ Total i 12 månader!

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

55.50 kr / mån
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

En uppenbarelse

Sonos Arc Ultra tar ljudet till nya höjder

Muskelknippe i finkostym

Ljudet av dansk storhet

Löjligt bra retrohögtalare

Technics knockout

Blåser öronen av dig

Årets bästa soundbar från Samsung?

Dynamit i bokhyllan

Sex soundbar-högtalare för dyrtider

Lyngdorf till lågpris?

Spelande kanelbulle

Ljud & Bild