Väldigt få vet något konkret om Teslas kommande kompaktbil, men om man ska tro Elon Musk ska den inte heta Model 2. Som så många har trott. Faktum är att Musk redan 2021 sa att Model 2 inte är en bil. Det finns ingen Model 2. Det får oss att tro att baby-Teslan kommer heta något helt annat. Det är inte alls osannolikt, om man tittar på namngivningen hittills.
Roadster, Semi och Cybertruck, Model S, 3, X och Y, där 3:an tydligen skulle hetat E, så att Musk kunde få en serie som utlästes S.E.X.Y. Men en viss biltillverkare i Stuttgart (Dearborn, Michigan. Red. Anm.), var inte glad över en elektrisk Tesla med E i sitt namn.
Många har spekulerat i att Teslas kommande modell kan kallas Model Q, men faktum är att ingen vet förrän Musk twittrar namnet.
Kan komma 2023
Musk kommer att prata med investerare den 1 mars, och Musk förväntas avslöja en stor nyhet. Enligt honom själv i alla fall. Det kan vara den kompakta crossover som många tror kommer att lanseras under 2023.
Den kompakta Teslan ska inte kosta mer än 25 000 dollar, enligt Musk, vilket i så fall kommer att innebära att den inte bara blir billigare än Volkswagen ID.3, som är en bil i samma storlek, utan också tillräckligt billig för att den ska kunna konkurrera med billiga kinesiska elbilar.
Model 2, Q eller vad det nu blir, kommer att produceras i Kina, och återigen enligt Musk, på en ny plattform med förenklad produktionsteknik, med ett nytt batteripaket som byggs in i chassits struktur på ett nytt sätt. Exakt vad det betyder är naturligtvis för tidigt att säga, men det kan innebära att Tesla planerar att använda LFP-batterier (Lithium-iron Phosphate) från Model 3, som är billigare att producera än nickel-manganbatterier.
Denna cell-to-chassis-teknik handlar om att integrera batterier i konstruktionen, snarare än att använda batterimoduler.
Fler fabriker
Musk har tidigare sagt att Tesla måste utöka antalet bilar de producerar, och en billig kompakt modell skulle hjälpa till att få Tesla över 100 miljoner i slutet av detta decennium. Om Tesla får Semi-lastbilen och så småningom Cybertrck på vägen kan de, tillsammans med 2/Q/C – eller vad det nu kommer att bli, göra Tesla till en ännu större maktfaktor inom bilindustrin.
Men det kräver fler fabriker, förutom produktionsanläggningen utanför Berlin, som producerar Model Y i rasande takt. Musk har tidigare sagt att de behöver runt 10–12 fabriker för att nå produktionsmålet. Om den kommande kompakta Tesla-modellen blir en storsäljare i nivå med VW Golf, Peugeot 308 och liknande kompaktbilar kan Musk för en gångs skull har rätt.
Det är ganska säkert att den nya modellen kommer att vara mer kompakt än Model 3. Förmodligen med halvkombi-baklucka och i en modern crossover-design med något högre taklinje än på en Model 3. Den kommer förmodligen också att ha en räckvidd väl över 400 km, och det är troligt att Musk vill att den kompakta Teslan ska nå räckviddsrekordet för elektriska kompakta bilar.
Första mars
Tesla sa i ett pressmeddelande i början av januari att de planerar en investerarkonferens den 1 mars, som kommer att strömmas live från Teslas Gigafactory i Texas. Där kommer Musk förmodligen att berätta om Generation 3-plattformen som nästan säkert kommer att användas på den kompakta Tesla-modellen, och kanske får vi veta mycket mer om den. Man kan aldrig veta vad Musk tänker avslöja i förväg, så det finns all anledning att vara uppmärksam den 1 mars.
Tesla Model S Plaid
Fullständigt vanvett
Mytomspunna Model S Plaid uppmuntrar till att bryta mot lagen. Och inte bara på grund av hastigheten.
2:an kommer väl få namnet Z med tanke på Musks vurmande för Putin nuförtiden. Just saying…
Volkswagner Z
”För en gångs skull ha rätt” Vad menar du med det? haha..