Översikt över nya elbilar 2023
Elbilarna blir allt populärare och det är inte bara i Sverige som andelen elbilar stiger snabbt. I Sverige är elbilsförsäljningen uppe i 33 procent, jämfört med 19 procent 2021, enligt Mobility Sweden. Även i Danmark och ökar försäljningen, enligt AutoBranchen Danmark kommer nybilsförsäljningen att sluta på 21 procent för 2022. Och i Norge, som ju ligger i täten när det gäller elbilar, var andelen sålda elbilar över 80 procent 2022.
Elbilarna slår alltså rekord i alla skandinaviska länder, varje år, och utan leveransproblemen hade andelen sålda elbilar kunnat vara ännu högre.
För kundernas del får man hoppas att årets leveransproblem blir mindre än förra året. Leveransproblemen 2021 fortsatte in i 2022 och det är fortfarande många som beställde sin elbil för så länge sedan som 2021. Problemet är globalt och har lett till långa leveranstider och mycket frustration både hos de bilhandlare som inte kan leverera bilar – och hos kunder som inte får sina bilar levererade.
Samtidigt lanseras ett antal nya elbilar i år – i alla storlekar och former, många med osäkra leveranstider. Vissa av dem är redan i produktion och kommer i år, medan andra lanseras 2023 och levereras först 2024.
Här är en översikt över de viktigaste lanseringarna under 2023, alfabetisk ordning:
Audi
Den stora elektriska e-tron har varit en stor framgång för Audi som nyligen lanserade Q8 e-tron. Det är en uppdaterad version av e-tron, med ett större batteri och utökat räckvidd från 453 för Q8 50 e-tron och 532 km för Q8 55 e-tron, med batterikapacitet från 95 till 114 kW. Q8 har även fått flera tekniska uppdateringar, en ansiktslyftning både in- och utvändigt samt upp till 40 förarassistanssystem.
Q8 kommer i fyra versioner: Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron och SQ8 Sportback e-tron. De första Q8-bilarna levereras i februari 2023.
Längre fram kommer det även en Q6 e-tron, som hamnar mellan kommande Q8 och Q4 e-tron. Men en modell som sannolikt kommer före Q6 är en elektrisk A6. På bilden ovan syns den som Avant, vilket är vad Audi kallar sina kombibilar. Troligtvis kommer den inte förrän 2024, men det har antytts att Sportback-versionen ska lanseras 2023. Med en beräknad räckvidd på över 700 km och en längd på närmare fem meter.
BMW
Efter att den populära i3-modellen gick ur produktion är det nya iX1 som är BMW:s mest prisvärda elektriska alternativ. Det är en kompakt SUV med fyrhjulsdrift och en räckvidd på cirka 438 km. De första bilarna är redan på väg till återförsäljarna och kunder. Med iX1 täcker BMW SUV-segmentet från kompakt via medelstor med iX3 till stor med iX xDrive.
Dessutom har BMW i4 M50 och den 5,4 meter långa lyxsedan i7 xDrive60. Mitt mellan dessa två hamnar BMW i5. BMW har inte sagt något mer konkret om den elektriska femman, mer än att den ska lanseras 2023. Troligen får den en drivlina vi känner igen från i4 och i7. Med både fyrhjulsdrift och bakhjulsdrift för de marknader som inte efterfrågar på effekt på alla fyra hjul.
BMW i5 kan även komma i den populära kombivarianten BMW kallar Touring och om vi känner dem rätt blir det säkert någon M-version av i5 längre fram.
BYD
Kinesiska BYD, eller Build Your Dream som bilmärket också heter, har länge bara haft en enda modell utöver den kompakta BYD Atto3 som kom mot slutet av 2022: BYD Tang. Atto3 får snart sällskap av BYD Han.
Det är en fem meter lång sedan nästan lika stor som en Tesla Model S, men till ett betydligt förmånligare pris.
Med en acceleration från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder är den inte direkt någon snigel och fyrhjulsdrift ska säkerställa greppet, medan ett batteri på 85,4 kWh ska ge en räckvidd på 512 km. Enligt WLTP-standarden. Han-modellen kan för övrigt levereras med ett Dynaudio Surround Sound System med 12 högtalare och en 15,6-tums pekskärm för baksätespassagerarna.
Citroën
Den kompakta men praktiska ë-C4 är ett av de bästa köpen i kompaktklassen. Förra året lanserades den större ë-C4 X, som utlovar samma enastående komfort men mycket bättre plats på insidan. Bilen är leveransklar i år och har ett större bagageutrymme på 510 liter. Räckvidden uppges vara 360 km.
Körkomforten kommer från Citroëns Hydraulic Cushions och Citroëns superbekväma fram- och baksäten. ë-C4 X blir en rimlig och rymlig konkurrent till bland annat Tesla Model 3.
Fiat
Egentligen är det inte korrekt att kalla den för en Fiat. Abarth står stadigt på egna ben, även om den kommande Abarth 500e Scorpionissima är en sportigare version av 500 Electric. Den är något bredare och något lägre än en vanlig 500, och har 18-tums fälgar och ”motorljud” som kommer ur högtalarna. Fiat uppger 0–100 km/h på sju sekunder, med hjälp av 155 hk.
Batterikapaciteten är 42 kW, vilket är samma som på en 500 Electric och ska ge en räckvidd på runt 300 km. Abarth-versionen byggs bara i 1 949 exemplar.
Fisker
Henrik Fisker tror stenhårt på SUVen Ocean som börjar levereras 2023. Den 4,77 meter långa bilen levereras med fyrhjulsdrift, men kan även beställas med framhjulsdrift och har en räckvidd på upp till 630 km och 550 hk.
Oceans California-läge är unikt: alla sidorutor, inklusive bakrutan, sänks och panoramataket öppnas. En smart detalj är pekskärmen i mittkonsolen som kan vändas från panoramaformat till vertikalt format. Förra året sade Fisker att de hade 2 000 reservationer bara i Norge som ska levereras 2023, så det lär inte dröja länge innan du kan se Fisker Ocean på norska vägar.
Mot slutet av 2023 förväntas Fisker visa upp den mindre Pear, som blir en kompakt SUV med leverans 2024.
Ford
Den coola Mustang Mach-e blev en större framgång än vad Ford hade föreställt sig. Hade de haft ännu större produktionskapacitet kunde de säkert ha sålt många fler av den elektriska fyrhjulsdriften som toppade den blixtsnabba Mustang Mach-e GT.
Ford E-Tourneo är inte i närheten av lika snabb, utan Fords alternativ till Volkswagen ID.Buzz. Båda finns som både skåpbil och personbil och för E-Tourneo är den angivna räckvidden 38 mil. Den kan dra två ton släp, laddas med upp till 125 kW och går att utrusta med 2,3 kW-eluttag. Ford E-Tourneo kan levereras med upp till åtta säten fördelade på tre rader och har gott om bagageutrymme.
Hyundai
Det har länge varit känt att Hyundai har en snabbare version av Ioniq 5 på gång. Den heter Ioniq 5 N, där N står för inte helt obekanta (åtminstone för bilentusiaster) Nürburgring. Samma drivlina som Kia EV6 GT betyder att Ioniq 5 N får 585 hk och 74 Nm i vridmoment. Det ger 0 till 100 på 3,5 sekunder och toppfarten stannar inte förrän på 260 km.
Fullt så snabb blir inte Nya Kona Electric som kommer i en ny version 2023. Storsäljaren har vuxit lite åt alla håll, vilket innebär bättre innerutrymme och bättre komfort.
Men det är Ioniq 6 vi har störst förväntningar på.
Den är mycket aerodynamisk med ett Cd-värde på imponerande 0,21 och får en räckvidd på över 610 km. Om man väljer Long Range-versionen med bakhjulsdrift, vill säga.
Long Range-versionen kan levereras med fyrhjulsdrift, ett batteripaket på 77,4 kWh och 800 V-arkitektur. Toppmodellen av Ioniq 6 med fyrhjulsdrift har 325 hk och 605 Nm i vridmoment. Det ska ge 5,1 sekunder från 0 till 100 km/h.
JEEP
Avenger är Jeeps första elektriska SUV. Den kommer 2023, men bara med framhjulsdrift. Räckvidden är drygt 40 mil och Avenger placerar sig i samma klass som Peugeot e-2008 och Hyundai Kona Electric.
Jeep säger att Avenger har kortare överhäng fram och bak för att få bättre anfallsvinklar i terrängen och den är utrustad med Jeeps Selec Terrain-körlägen som vi känner igen från modellerna med fyrhjulsdrift och som bör ge bättre framkomlighet.
KIA
Det är tveksamt om Kia EV9 kommer att ha dörrar som öppnas som de gör på bilden ovan. Då är det desto säkrare att EV9 blir en fem meter lång SUV med fyrhjulsdrift, en räckvidd på upp till 540 km och att den klarar 0 till 100 km/h på mindre än sex sekunder. Som bilden antyder finns det gott om plats på insidan. Det ser en hjulbas på 310 cm och ett plant golv till.
EV9 kommer att visas i sin färdiga version under första kvartalet 2023, och då slår vi vad om att den kommer att ha konventionella dörrar på sidorna.
De första bilarna ska levereras framåt sommaren 2023.
Lexus
Den kommande RZ 450e är baserad på samma plattform som Toyota bZ4X, alltså den elektriska SUV som vissa känner som Subaru Solterra. Lexus RZ 450e är därmed den tredje elbilen på samma plattform.
Det betyder tämligen identiska prestanda. Batteriet på 71,4 kWh räcker i 400 km och 313 hk fördelas på alla fyra hjulen. RZ 450e kan också utrustas med en yoke-ratt, alltså en ratt som påminner om den som finns i cockpiten på ett flygplan. Tesla har samma sak på Model S och X Plaid, men till skillnad från Tesla använder Lexus äkta steer-by-wire med elektrisk snarare än mekanisk överföring av rattrörelserna.
Lexus-varianten kommer att levereras från första kvartalet 2023.
Lotus
En elektrisk Lotus låter inte bara spännande, den kommer snart 2023 i form av Lotus Eletre. Den är inte precis liten och lätt, som Lotus-märket är känt för.
Det finns gott om plats inuti den 510 cm långa bilen som har 668 liters bagageutrymme bak och 48 liter i ”frunken” fram. Mycket tack vare en hjulbas på tre meter.
Ett 112 kWh-batteri räcker till 600 km för Eletre och 580 km för Eletre S. Båda har 603 hk och 70 Nm vridmoment. Det betyder 0–100 km/h på 4,5 sekunder och en toppfart på 250 km/h.
Om det inte räcker kan man vänta på Eletre R, som är utrustad med bakhjulsstyrning, Launch Control, Track Mode, Lotus Dynamic Handling Pack och hela 905 hk med 985 Nm. Det betyder 0–100 på 2,95 sekunder. Eletre kan levereras med kolkeramiska bromsar och ett 2 160-watts ljudsystem från engelska KEF med 23 högtalare.
Maserati
Maserati
Det är lite intressant att det – förutom Fiats lilla 500 – är Maserati som är först av de italienska märkena att lansera helt eldrivna bilar. Inte bara en utan två. Allra först är Gran Turismo Folgore, som är en låg och snabb 2+2-coupé som enligt Maserati får upp till 1 200 hk. Det ska ge 0 till 100 gånger långt ner under 3 sekunder med hjälp av tre elmotorer. Folgore betyder blixt på italienska …
Bilen kan utrustas med ett highend-ljudsystem från italienska Sonus faber. Det går också att beställa till den större Grecale Folgore. Som blir Maseratis elektriska SUV, lika stor som Porsche Macan och Alfa Romeo Stelvio. Den får en batterikapacitet på 105 kW, som ger en räckvidd på drygt 500 km, 550 hk och 800 Nm vridmoment med fyrhjulsdrift.
Mercedes
Med tanke på de redan befintliga modellerna EQA, EQB och EQC skulle man kunna tro att Mercedes var nöjda med elektriska SUV-modeller. Men snart kommer både EQE och EQS i SUV-versioner.
Den över fem meter långa EQS SUV kommer först, i två versioner: 450 4Matic och 580 4Matic med antingen fem eller sju säten och en räckvidd på 613 km för 450 4Matic och 558 km för 580 4Matic.
580 4Matic får 544 hk och 858 Nm i vridmoment, för 450 4Matic är siffrorna 360 hk och Nm. Båda kan dra släp på 1,8 ton och väljer man femsitsen får man hela 645 liters bagagevolym.
EQE SUV är något kortare, med en längd på 486 cm, och finns även i två versioner: 350 4Matic och 500 4Matic med fyrhjulsdrift – och med upp till 580 liters bagagevolym finns det gott om plats för långa resor. Räckvidden för 350 4Matic anges till 558 km.
Mini
Lilla Mini Cooper SE är Minis enda elbil hittills, men den följs snart av en helelektrisk version av femdörrarsversionen av Countryman. Den är mycket större och en längd på cirka 4,5 meter betyder att den är mycket mer familjevänlig än lilla Cooper SE.
Countryman delar plattform med BMW iX1 och får 272 hk och ett batteri på 64,7 kW. Den ska ha en räckvidd på drygt 40 mil, med hjälp av två motorer och fyrhjulsdrift.
NIO
EL7 från Nio blir en rymlig SUV med en räckvidd på upp till 580 km, 658 liters bagagevolym och hela 640 hk flyttar den stora elektriska SUVen från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder.
EL7 kan levereras utan batteri, i stället abonnerar man på ett utbytbart 75 kWh- eller 100 kWh-batteri, som man byter på en av Nios batteristationer. Nio EL7 kan dra två ton släpvagn och ska så småningom kunna användas med ett mycket större 150 kWh- batteri.
Opel
Opel Astra Sports Tourer Electric och Astra Electric har lanserats i helt elektriska versioner med en räckvidd på upp till 416 km.
Båda levereras med ett 54 kWh-litiumjonbatteri, en elmotor på 115 kW (156 hk) och 270 Nm vridmoment på framhjulen vilket ger en toppfart på 170 km/h. Opel uppger att bagageutrymmet i Astra Sports Tourer är på generösa 516 liter, eller 1 553 liter när baksätena är nedfällda.
Bilarna kommer att visas i början av 2023.
Peugeot
Peugeot 308 lanseras som en renodlad elbil och den kommer i två varianter som heter E-308 och E-308 SW, med en räckvidd på upp till 40 mil enligt Peugeot. Bilarna får nya motorer med 156 hästkrafter och 260 Nm. Peugeot E-308 kommer att finnas på marknaden från hösten 2023. Nya Peugeot E-308 SW kommer 2-3 månader senare.
Polestar
Polestars tredje modell heter förstås Polestar 3. Det är en 4,9 meter och 1,61 cm hög SUV med 484 liters bagagevolym, 32 liters ”frunk” och en lastvolym på 1411 liter.
Den kan dra släp på 2,2 ton och levereras med Long Range Dual-motor eller med Performance-paketet som ger en effekt på 380 kW (517 hk) med ett vridmoment på 910 Nm, vilket tar den 2,5 ton stora elbilen från noll till hundra på 4,7 sekunder.
Batterikapaciteten på netto 107 kWh når en räckvidd på 560 km i versionen med Performance-paketet – och förbrukningen anges till 21,9–23,1 kWh/100 km. Utan Performance-paketet är räckvidden 610 WLTP-kilometer
De första bilarna förväntas bli levererade till kunder under fjärde kvartalet 2023.
Porsche
Den låga Taycan har varit en succé för Porsche. Den kommande elektriska versionen av Macan kan ta över stafettpinnen från Taycan när den kommer mot slutet av året.
Det betyder antagligen att även om du kan beställa en elektrisk Macan 2023 är det inte särskilt sannolikt att du får bilen levererad förrän 2024. Porsche har inte avslöjat så mycket om Macan, men den får ett batteripaket med en laddningseffekt på upp till 270 kW och troligen en räckvidd på över 500 kilometer (WLTP). Macan byggs på PPE-plattformen med 800 V-arkitektur som kommande Audi Q6 e-tron.
Det sägs att elmotorerna i Macan ska ha upp till 603 hästkrafter (450 kW) och 1001 Nm i vridmoment. Det skulle i så fall göra Macan till en väldigt snabb elektrisk SUV när den kommer någon gång 2024.
Rolls-Royce
Mångas pojkdröm, en Rolls-Royce, visades nyligen upp som helelektrisk när Spectre lanserades i slutet av 2022. På bilderna syns att det är en maffig fyrsitsig bil med två dörrar, som inte på något sätt saknar den avslappnade elegans som Rolls-Royce är kända för. Batteriet ska klara en räckvidd på 520 km och med 577 hk och 900 Nm vridmoment ska den fem meter långa Rollsen klara 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder.
Spectre ska vara redo för beställning mot slutet av året.
Smart
Förr var de så små att man kunde parkera dem på tvären. Det blir värre med den 4,27 cm långa Smart #1. Som är en kompakt femsitsig SUV med en räckvidd på upp till 440 km. Den har en elmotor på 268 hk under bagageutrymmet på 411 liter, och finns att köpa både online och hos utvalda återförsäljare.
Bilen är resultatet av ett samarbete med Geely, som bygger bilen, och Mercedes.
Volkswagen
Efter ID.3, ID.4 och iD.5 är det snart dags för ID.7. Det är egentligen en Volkswagen som vi inte trodde att vi skulle få se någon annanstans än i Kina, där långa sedaner är mycket populära. Men den här ska byggas i Tyskland och kommer även som kombi längre fram. Men först ut är bilen som kommer att likna illustrationen ovan.
Det blir en nästan fem meter lång bil med mycket lågt luftmotstånd på 0,23 Cd, och med ett batteri på 77 kWh klarar versionen med bakhjulsdrift en räckvidd på över 600 km. ID.7 kommer även att levereras med fyrhjulsdrift och garanterat i en sportig GTX-variant.
Volvo
Den elektriska efterträdaren till Volvos stora XC90 heter EX90 och går redan att beställa. Den helelektriska SUVen är 503 cm lång och delar plattform med nyligen lanserade Polestar 3, men kan levereras som sjusitsig och har en räckvidd på upp till 600 km tack vare ett batteri med en nettokapacitet på 107 kW.
EX90 finns i två versioner: EX90 Twin och Twin Performance med antingen 300 kW/408 hästkrafter och 770 Nm i vridmoment för Twin-versionen, och 517 hk för Twin Performance. Det ger prestanda 0–100 km/h för Twin på respektabla 5,9 sekunder och 4,9 sekunder för Twin Performance-utgåvan.
Båda versionerna har ett 107 kWh-batteri som ger en räckvidd på 585 km för Twin och 580 km för Twin Performance. Den klarar en draglast på 2 200 kg. Sju säten är standard och när den bakre raden inte är nedfälld finns det 665 liters bagageutrymme. Dessutom finns det 34 liter i ”frunken” fram. Med tredje raden säten uppfälld sjunker bagagevolymen till 310 liter. Inklusive 65 liter under bagagerumsgolvet.
XPeng
Den kommande G9 från XPeng är inte heller någon liten historia. Längden är 4,9 meter och den har en bagagevolym på 660 liter. Dessutom har den en frunk på 71 liter och kan levereras med fyrhjulsdrift.
XPeng uppger 520 hk, 717 N, och 0–100 km/h på 3,9 sekunder och en räckvidd på upp till 570 km med bakhjulsdrift. Eller 520 km med fyrhjulsdrift. Den har också 800 V-arkitektur som stöder snabbladdning upp till 300 kW.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser