2011 lyssnade jag på mitt första par formgjutna öronproppar från Ultimate Ears. Det var UE 18 Pro, den dåvarande toppmodellen från den amerikanska tillverkaren. De var bland de häftigaste jag hade hört, vilket inte var så konstigt eftersom de kostade 13 000 kronor. Men det är ingenting mot efterträdaren, som kostar mer än 20 000 kronor. I USA är den nya modellen bara tio procent dyrare, det beror på att dollarkursen är en helt annan idag.
Nya element
Efterträdaren UE 18 Pro+ har fått helt nya element, med en bredare frekvensrespons än sina föregångare. Det går lite på bekostnad av känsligheten – som tur är. För medan föregångaren spelade högt direkt så fort man bara rörde vid volymratten så har den nya modellen en mer normal känslighet. Ändå befinner de sig i den mer extrema änden och du behöver inte oroa dig för att inte kunna spela tillräckligt högt – nästan oavsett hur klen din förstärkare är.
Nackdelen med så känsliga öronproppar är att brusgolvet från förstärkaren är mer hörbart. Det ställer alltså högre krav på förstärkarens kvalitet, även om den inte behöver vara kraftfull.
Sex balanserade armaturer
Liksom den tidigare utgåvan har UE 18+ Pro sex element i varje öra, av typen balanserad armatur.
Basregistret återges av två element som har samma frekvensomfång, likadant med diskantregistret. Mellanregistret är däremot uppdelat på två element som spelar nedre respektive övre delen.
Vad är balanserad armatur?
Vi kan ta den tekniska biten direkt: En balanserad armatur är ett högtalarelement vars syfte är att öka den elektriska effektiviteten genom att eliminera påfrestningen som membranet i ett vanligt dynamiskt element utsätts för. I stället används en rörlig, magnetisk armatur som är formad så att den kan röra sig i magnetens magnetfält. När den är exakt centrerad i magnetfältet frigörs armaturen från friktion och påfrestning.
Till skillnad från ett dynamiskt element behöver armaturen inget luftintag för att röra sig, och kan därför justeras mycket exakt rent ljudmässigt, eftersom yttre lufttrycksvariationer inte ingår i ekvationen. Mellanregister och diskant låter därför ofta mer precist och detaljerat än med dynamiska element.
Nackdelen med en balanserad armatur är att bristen på luftintag ofta ger en tunnare basrespons. Men när man använder flera balanserade armaturer tillsammans, som var och en har sitt eget frekvensomfång, är detta problem löst.
Specialanpassad efter dina öron
När du skickar dina öronavgjutningar eller 3D-skanningar till Ultimate Ears via en återförsäljare kan det ta upp till ett par veckor att få propparna. Huset är genomskinligt, men du kan välja färg på brickan på utsidan. Mitt exemplar hade svarta, vita och rosa brickor, men det finns fler färger – och genomskinliga.
Du kan välja om du vill ha UE-loggan på utsidan, eller dina egna initialer. Propparna kommer i en presentask i metall, där du kan få ditt eget namn graverat.
Kabeln är ny sedan sist, den här gången är den av typen SuperBax från danska Linum. Den tvinnade svarta kabeln är kopplad till husen med IPX-avslutningar, som är mindre i storlek och används mer sällan än de vanligare MMCX-kontakterna.
Passform av hårdplast
Liksom de flesta specialgjutna in-ear-monitorer är UE 18+ Pro gjorda av hårdplast. Det kan vara en svårighet, eftersom det kan vara obehagligt att trycka in dem i örat (mina hörselgångar har en konstig 90-gradersvinkel som gör ont att forcera). Då kan man smörja in med lite vaselin.
En annan utmaning är att hörselgångarna ändrar form när man rör på munnen, vilket kan göra att förseglingen glappar om man till exempel gapar högt när man ska skrika.
Personligen hade jag också problem med att öronpropparna var för långa. De var inte tillräckligt avkortade och stack in för långt i mina öron. De fastnade i trumhinnan när jag tryckte in dem hela vägen för att täta ordentligt, vilket var både obehagligt och gjorde att tätningen snabbt släppte när jag använde dem.
Oroa dig inte, händer det dig så är det bara att skicka tillbaka propparna, så justeras de. Jag hade dock lite ont om tid och slipade ner propparna själv med hjälp av en slipmaskin och fint sandpapper. Det gick bra den här gången, och utan någon märkbar förändring i ljudkaraktäristik efter vad jag kunde höra. Men jag skulle starkt rekommendera att låta proffs ta hand om anpassningen.
Så låter Ultimate Ears UE 18+ Pro
När jag testade föregångaren UE 18 Pro på sin tid var jag tvungen att ta till klyschan om en Formel 1-bil. Som ligger som klistrad vid vägen och där även den svåraste hårnålskurvan är en barnlek att forcera.
Och så är det med arvtagaren också. Den extrema dynamiken hör man till exempel i Yosi Horikawas udda låt Bubbles, där slagverksinstrumenten är uppbyggda av ett gäng bollar som studsar mot marken. Hörlurar och öronproppar av det långsammare slaget klarar inte av att återge detta helt realistiskt, och åtminstone inte att placera det i en trovärdig ljudbild. Transienterna startar och slutar helt enkelt för plötsligt.
Men Ultimate Ears gör det lekande lätt och alla bollarna placeras i ett tvådimensionellt plan inuti huvudet. Basrytmerna dunkar blixtsnabbt och hårt, och bastonerna är så upplösta och genomskinliga – samtidigt som de är fysiska – att man bara häpnar!
Virveltrumman slår igenom som Bruce Lees knytnäve och varje kant- och cymbalslag på jazzlåten Bits med svenska projektet Förnuft och Känsla framträder tydligt – utan att låta skarpt på något sätt.
Samma sak med saxofonen i danske Fredrik Lundins låt Desperate Times, Desperate Measures. Låten är ganska envis, med hög hetsfaktor. Vilket är omöjligt att inte känna när musiken bryter igenom örat och tar plats i hjärnans stresscentrum. Men på ett bra sätt, för Ultimate Ears sorterar instrumenten med världens största självklarhet och låter musiken flöda naturligt in i huvudet.
För musiker som kräver extrem dynamik
Precis som sin föregångare har UE 18+ Pro ett visst fokus på mellanregistret. Det låter väldigt bra med alla typer av musik, men för musiker är öronpropparna nog särskilt intressanta för trummisar, elgitarrister och sångare, där dynamik och ”tryck” är A och O.
Finkänsliga öron kommer också att kunna njuta av de här, men Ultimate Ears anser själva att UE Live passar ännu bättre. De ska vara mer frekvenslinjära och låter ännu luftigare. Dyrare är de också! Och den som vill ha något ännu dyrare än UE 18+ Pro utan att vara sponsrad skulle jag vilja träffa …
Slutsats
Ultimate Ears UE 18+ Pro är ett par extrema öronproppar på alla sätt och vis. För det första hanterar de dynamik bättre än jag någon öronpropp jag har hört. Hela frekvensregistret har en sådan kontroll och snärt att man knappt tror att det är möjligt. Det finns gott om dynamiskt överskott, du behöver aldrig vara rädd för att det ska låta skarpt eller bryta upp i förvrängning.
Stereoperspektiv finns det också, om man nu kan nämna det och öronmonitorer samma mening. Men det finns andra som har ännu mer luft och lugn i ljudbilden. Det beror främst på att UE 18+ Pro är aningen tunga i mellanregistret.
Men all musik låter helt enkelt strålande och scenmusiker lär knappast hitta något bättre.
Tyvärr gör prislappen att väldigt få någonsin kommer att kunna höra hur de här öronpropparna låter. De är alldeles för dyra för hobbymusiker, till och med för hifi-fantaster. Det skulle inte förvåna mig om de flesta av de som har sådana här är sponsrade musiker. Men om du har råd och vill ha det allra häftigaste av allt häftigt, så kör på!
Vore intressant att jämföra med 64audio