De flesta kameror har ett brett användningsområde. Men det finns de som är extra bra på vissa saker. Som sport och djurliv. Kameror som är snabbare och fokuserar mer exakt är ofta att föredra när man vill ha skarpa bilder av bilar på en racerbana eller örnar som störtdyker efter sitt byte.
Sådant är inte lika viktigt för landskaps- och naturfotografer. De letar efter upplösning, detaljskärpa och bilddynamik. Detta gäller givetvis även porträttfotografer. Som inte behöver 20 bilder/s i hastighet eller avancerad fokusspårning.
Videofotografer har också specifika krav på vilken typ av kamera de ska ha. Stöd för avancerade videokodekar, Apple ProRes, Log och LUT, är termer de letar efter i specifikationslistan. 4K-kvalitet i hög upplösning med flera valmöjligheter, pull-fokus och i vissa fall 8K-video står ofta på kravlistan.
Sedan finns alla de som helst vill ha en enkel kamera som tar bättre bilder än mobilen. För allt möjligt, från att föreviga familjeevenemang och fjällresor till semestrar. De behöver varken 20 bilder/s, 8K-video eller 60 megapixlar.
Då är det viktigare att ha en kamera – gärna med zoom – som det är enkelt att få fina bilder med. Kalla det gärna ett tillägg till mobilen. Som i och för sig är en utmärkt kompaktkamera om man vill. Alltid redo att knäppa en bild med, så för många har den ersatt kompaktkameran för länge sedan.
När vi ändå vi håller på kan vi lika gärna slå hål på ett par myter. Det finns inget ”bästa” kameramärke, även om vissa Leica-fotografer hävdar något annat. Den ”bästa” kameran är den man har med sig, inte nödvändigtvis en viss tillverkares dyraste flaggskepp.
Vilket för oss till megapixlar. Fler är inte nödvändigtvis bättre. 60 Mp ger en betydligt större filstorlek än 25 Mp, kortare bildserier innan bufferten stoppar kameran helt samt kräver väldigt påkostad – läs: dyr – optik för att det ska vara någon poäng.
När man har definierat vad man främst ska använda sin kamera till kan man läsa igenom listan över Årets kameror. Där har vi nämligen samlat de allra bästa från året som gått och ger en överblick över vilka områden de täcker bäst.
Porträtt
Fina porträtt handlar lika mycket om val av optik som val av kamera. Eftersom bildhastighet och vädertätning sällan är ett krav för porträttfotografen är man friare att välja en kamera som fungerar bra med till exempel ljusstark teleoptik. Många fotografer föredrar en kort tele med bra ljusstyrka, som kan minska skärpedjupet tillräckligt för att göra bakgrunden suddig. Man kan ta porträttbilder i helfigur med 28, 35 eller 50 mm, men 85 eller 90 mm med ljusstyrka f2 eller bättre är att föredra om man ska isolera motivet från bakgrunden.
Våra tips:
Fujifilm X-H2, Fujifilm GFX 50 S II, Sony a7r IV
Allt möjligt
Här är det en systemkamera med tillhörande normalzoom som gäller. Kanske med telezoom, eller vidvinkelzoom som komplement. Normalzoomen räcker ändå långt för de flesta. Den täcker området från 24–28 mm i ena änden och 80–120 mm i andra änden. Eftersom sådana objektiv ofta har måttlig ljusstyrka kan en ljusstark vidvinkel kring 28–35 mm vara ett praktiskt tillägg.
Våra tips:
Canon EOS R7, Fujifilm Instax Mini Evo, Olympus OM Systems OM-1, Fujifilm X-H2
Landskap och natur
Landskap är ofta mycket tacksamma motiv. De rör sig inte och om man har tid att vänta på rätt ljus så kan man få en bild som är väl värd att hänga upp på väggen. Kameror med vädertätning är en fördel, hög upplösning ger bättre detaljskärpa och tillför mer djup till bilderna. Med rätt objektiv, till exempel vidvinkel eller vidvinkelzoom (16–35 mm) kan man få ett bredare perspektiv. Vidvinkel med bra ljusstyrka, vanligtvis bättre än f2,8, är också lämpligt för astrofotografering. Med tele eller telezoom kan man få ett smalare perspektiv som kan vara väldigt effektfullt. Användbara tillbehör för landskapsfotograferer är naturligtvis ett stabilt stativ, ND-filter, graderade filter och polarisetionsfilter.
Våra tips:
Canon EOS R7, Sony a7 IV, Fujifilm GFX 50 SII, Fujifilm X-H2, Nikon Z9
Resekamera
På resan behöver man inte den största och dyraste kameran. En behändig och användarvänlig systemkamera med låg vikt är att föredra. Tar man med ett extra batteri och gärna ett neutralt filter framför objektivet så är man beredd när motivet dyker upp – och objektivet är skyddat mot damm. Här är normalzoom ett bra val, men en ljus vidvinkel mellan 24 och 35 mm är alltid praktiskt att ha, speciellt när mörkret faller.
Våra tips:
Canon EOS R7, Fujifilm Instax Mini Evo, Olympus OM Systems OM-1
Sport, action och djurliv
Här betyder fokushastighet och hög bildhastighet mer än upplösning och låg vikt. De bästa sportkamerorna är också väl lämpade för att fotografera vilda djur. Att välja objektiv är lika viktigt som att välja kamera. Ett ljusstarkt objektiv med snabb fokusmotor och korta brännvidder är ofta sport- och djurfotografens mest uppskattade redskap. Med en ljusstark zoom på 70–200 mm, 100–400 mm eller en ljusstark 300 mm eller mer kommer man närmare skarpa bilder av motiv som rör sig hastigt.
Våra tips:
Nikon Z9, Fujifilm X-H2S, Canon EOS R3, Olympus OM Systems OM-1
Video
Video är nästan en helt egen vetenskap. De mest avancerade kamerorna har en brant inlärningskurva och man är inte klar efter att ha tryckt på inspelningsknappen för andra gången. Efterbehandling i mjukvara är lika viktigt, men eftersom alla inte är videografer på professionell nivå kommer man långt med en kamera som ger fin videokvalitet i 4K-video. Har man högre kvalitetskrav bör man leta efter en kamera med 10-bitars video med Log-inställningar och anslutning för mikrofon och hörlurar.
Testa gärna drönarvideo också, i 4K kan det ge spektakulära videor som inte är så lätta att få till med en systemkamera.
Vårt tips:
Panasonic Lumix GH6, Black magic Pocket Cinema 6K Pro