Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Vi utser

Årets bästa elbilar 2022-2023

En elbil är rätt val för de allra flesta som vill byta bil.

Av / 2022-11-01 - 12:07
Årets bästa elbilar 2022-2023

Även om bilar med förbränningsmotor kommer att fortsätta tillverkas i framtiden är det ingen tvekan om att det är smartare att välja en elbil. Fördelarna uppväger i hög grad nackdelarna och det är inte många som verkligen inte kan välja elbil när den gamla ska bytas ut.

En av de största anledningarna till att många väljer en elbil framför en bil med förbränningsmotor är ekonomin. Det är helt enkelt billigare att köra elbil. Elbilsägare har lägre utgifter eftersom det är billigare att serva en elbil. Trots höjda elpriser är det fortfarande mycket billigare att köra elbil.

Dessutom kostar biltullarna mindre. Och framför allt har elbil inga lokala utsläpp, den är tyst, och den kommer in i så kallade gröna zoner i städer där bilar med förbränningsmotor inte får köra.

Ekonomi och miljö är självklart goda skäl att välja elbil, men exakt vilken man ska välja kan vara svårt att ta reda på.

Elbilar i alla storlekar och prisklasser

Många tittar på priset, räckvidden och förstås storleken när de väljer elbil. En 25årig singel med jobb i stan har ett helt annat behov än en småbarnsfamilj som bor utanför stan. Små stadsbilar som Fiat 500 Electric kombinerar ett litet fotavtryck med en bra räckvidd och passar utmärkt för 25-åringen. Småbarnsfamiljen behöver en större bil, som Tesla Model Y eller Volkswagen iD.4.

Det finns små elbilar med bra räckvidd, men priserna går upp i takt med att behovet av en större bil uppstår. De flesta elbilar har inga problem att nå en räckvidd på 30 mil, och de senaste modellerna har för det mesta en reell räckvidd på mellan 350 och 450 km. Några få med mycket hög batterikapacitet klarar mer än 500 km.

Innan man köper en elbil är det klokt att bestämma hur lång räckvidd man behöver. Hur snabbt man kan ladda är också viktigt, eftersom det är stor skillnad i laddhastighet. 50 kW tar mycket längre tid än 150 kW när man ska ”tanka” en elbil.

Om man har en möjlighet rekommenderar vi starkt att man installerar en väggladdare hemma. Då kan man få från 7,4- till 22 kW-laddning, beroende på elnätet. Har man rätt elavtal kan man ladda billigt på natten och vakna till en uppvärmd och färdigladdad elbil.

De allra bästa

Här har vi samlat de allra bästa elbilarna vi har testat under det senaste året i tre storlekar och prisklasser. Det finns ännu fler, och vi har testat sådana också, men här har vi valt ut klasserna som vi tycker är de bästa alternativen

 

Tips för nya elbilsägare

Räckvidd
Det dyker hela tiden upp snabbladdare längs vägarna, vilket dämpar ”räckviddsångesten” betydligt. Ta reda på hur långt du brukar köra så ser du snabbt om du behöver 50 mils räckvidd eller om du klarar dig med 40 mil. Kom ihåg att den reella räckvidden bestäms av yttertemperatur, hastighet, körstil, körförhållanden och last. Taklaster som en full takbox minskar räckvidden mer än om du packar smart i bagageutrymmet. Husvagn? Räkna med en halvering av räckvidden.

Laddning
Det är minst lika viktigt hur snabbt du kan ladda batteriet. Därför ska du leta efter hur mycket ström bilen kan ta emot – inte bara i teorin, utan i praktiken. Vår erfarenhet är att 200 kW-laddningshastighet ofta är mycket lägre. Det beror på flera saker, men laddningskurvor kommer alltid att se ut som en bergstopp, där laddningen av ett batteri med upp till 200 kW i laddkapacitet brukar starta på 80 kW, maxar vid ungefär 170 kW och sedan sjunker under 50 kW när batteriet är nästan fulladdat. Vårt råd är att titta på laddningskapaciteten, som bör vara gott och väl 100 kW för ett litet batteri, och minst 150 kW för ett större.

Spara ström
De flesta elbilar har ett ekonomiprogram som sparar ström. Då sänks effekten, luftkonditioneringen dämpas och vissa funktioner stängs av. Men det smartaste man kan göra är att köra mjukt och defensivt. Hårda accelerationer är kul, men slukar ström. Detsamma gör höga hastigheter. Kör du i 110 km/h i stället för 90 km/h så stiger naturligtvis strömförbrukningen och har du en takbox får du räkna med ännu högre förbrukning.

Lastkapacitet
Platsen i kupén och bagageutrymmet är viktigt för många. Vissa elbilar har bagageutrymmen både bak och fram (en så kallad ”frunk”) vilket utökar bagagevolymen. Medan vissa klarar sig med 300 liter behöver andra mer än 500 liters utrymme. Men lastvikten är lika viktig. På grund av batteriet är elbilar tyngre än motsvarande med förbränningsmotor och många av dem har en begränsad lastkapacitet i kilo. Kolla hur mycket du kan lasta i kilo, inte bara i liter, så slipper du köpa fel.

Bekanta dig med operativsystemet
En väsentlig skillnad mellan elbilar och andra bilar är ett avancerat operativsystem som kan likna det du har i din mobiltelefon. Där styr du inte bara värme, navigering och musiken i bilen, utan även laddning och andra viktiga inställningar. Vi rekommenderar att du lär dig det skärmbaserade operativsystemet ordentligt. Användarvänligheten varierar ganska mycket och av trafiksäkerhetsskäl bör man inte fumla med pekskärmen under körning. Om du ändå måste så lönar det sig att kunna det.

Nominerade till årets bästa elbilar 2022-2023

Läs hela artikeln med LB+

50%

Julerbjudande - 50% Rabatt!

50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)

Prova LB+ Total i 1 månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-

LB+ Total 12 månader / 156 kr

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

925 kr
79 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Vinnare av Årets bästa elbilar 2022-2023

Årets bästa bil, Basic

Cupra Born 58

Den tuffaste småbilen

Cupra Born är den tuffa tvillingen till VW ID.3. Efter den här rullade ut på vägarna kan vi inte förstå att någon vill ha folkvagnen.

Kompakta Cupra Born bygger på Volkswagen-gruppens elektriska MEB-plattform – som den delar med bland annat VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tron.

Att sätta sig i Cupra Born är en härlig, men också lite märklig upplevelse. Den känns bekant men ändå främmande.

Den känns större inuti än den ser ut på utsidan, tack vare en lång hjulbas på 2,77 meter. Vuxna kan sitta bekvämt i baksätet, på bekostnad av ett spartanskt bagageutrymme på 385 liter.

Jämfört med ID.3 har Cupra Born stramats upp både här och där, sportstolarna formar sig bättre runt kroppen och de allmänna köregenskaperna är sportigare och roligare.

Sann körglädje

Bilen kommer snabbt upp i hastighet på motorvägen och om det ligger en slöfock framför dig som du bara måste köra om så glider du lätt förbi. I låga hastigheter, vill säga, för på 80- och 90-vägar finns det mindre krut. Det blir bättre i eBOOST-versionen, som höjer effekten från 204 till 231 hästkrafter.

Cupra har sitt ursprung som Seats racingmärke, men står nu på egna ben. Att Cupra vill ta med sig sina racing-gener till gatubilarna är därför helt naturligt. Även i en kompakt bil som Born.

Kompakta Born är en riktigt fräsch fläkt bland de mindre elbilarna, och även om den delar 90 procent av sitt DNA med VW ID.3 så skiljer den sig där det räknas. Tack vare ett mycket coolare utseende och sportigare köregenskaper är den roligare att köra, och ett helt annat nöje att sätta sig i.

Att cruisa runt i en Cupra Born får en gråhårig man att känna sig en hel del yngre, har man en medelålderskris lär den här kunna göra jobbet nästan lika bra som en fånigt dyr sportbil.

Born är ett utmärkt första försök på en renodlad elbil från Cupra och den gör att vi verkligen ser fram emot att få reda på vad vi mer kan förvänta oss från dem. Spot on!

Årets bästa bil, Premium

Tesla Model Y Performance

Raketfart för hela familjen

När du behöver plats för hela familjen, men vill ha något som verkligen biter ifrån sig, är Model Y Performance bland det häftigaste som finns.

Eftersom Tesla vill minimera antalet fysiska knappar och paneler på insidan finns det ingen separat förarskärm på eller ovanför ratten. Ingen Head-Up-skärm i vindrutan heller. Nästan alla inställningar görs på infotainment-skärmen. Ljud, luftkonditionering, styrassistenter och så vidare.

Det kan verka konstigt att behöva titta ner och åt höger för att få information om vad som händer framför dig. Och första gången vi testade Model Y saknade vi skärm under vindrutan. Men detta är ren tillvänjning, för eftersom skärmen är så stor och dessutom är i liggande format visas den här informationen så nära synfältet att det i praktiken inte är några problem.

Autopilot

Autopiloten i Tesla har en välfungerande, aktiv filhållare – och adaptiv hastighetskontroll som håller hastigheten efter trafiken. En annan fin detalj med Teslas hastighetskontroll är att den automatiskt sätter hastighetsgränsen efter där du befinner dig, i stället för att först låsa sig till den hastighet bilen håller just då. Sitter du och köar i 20 km/h på en 80-väg så kommer den med andra ord att ställa in sig på 80 – men fortfarande hålla trafikrytmen – så att du inte behöver ställa in den på nytt när kön äntligen lossnar.

Betalar du extra för en mer avancerad autopilot får du summon-funktion och på allra högsta nivån är bilden förberedd för fullständig självkörning. Det är dock inte tillåtet, och kan inte aktiveras, i dagsläget.

Plats, räckvidd – och underhållning

Model Y Performance har räckvidden och alla prestanda man förväntar sig av en bil med T:et i ”grillen”, och då har vi inte ens nämnt Teslas överlägsna laddnätverk.

Model Y har massor av bagageutrymme och Performance-versionens prestanda är verkligen häftiga! Tittar man på priset så är det betydligt lägre än närmaste konkurrent (Mustang Mach-E GT), och gillar man dessutom det högteknologiska men ändå minimalistiska utförandet så börjar det bli svårt att inte rekommendera den här besten från Tesla.

Årets bästa bil, Highend

BMW iX M60

Världens bästa SUV

Den snabbaste versionen i BMW:s iX-serie är en fenomenal bil på alla sätt.

Magen byter plats med lungorna när den stora BMW:n dyker nerför den branta backen. Kroppen nästan lättar i sätet och trycket är enormt. Det känns som att bli nersläppt för den brantaste backen i en berg- och dalbana. Jag ser plötsligt att det räknas blixtsnabbt till 200 km/h. När första kurvan närmar sig släpper jag pedalen och bromsar bilen hårt före vänster-höger-kombinationen och tar ett djupt andetag.

De enorma krafterna flyttar den tunga BMW:n snabbare än någon annan elektrisk SUV, men det är det massiva vridmomentet som verkligen imponerar. 3,8 sekunder 0–100 km/h är i samma klass som Porsche Taycan GTS Sport Turismo, Tesla Model Y Performance och BMW i4 M50. Men det är vridmomentet som skiljer prestanda markant från de andra. Accelerationen i fart, till exempel ut ur en kurva, ger en omedelbar knuff som håller lääänge, och när man släpper gaspedalen – eller wattpedalen – hör man ett morrande som påminner om en växellåda som växlar ned.

M60 har samma 111,4 kWh-batteri som xDrive 50. Räckvidden är lite kortare, upp till 561 km, jämfört med 617 km i en 50. Förbrukningen är naturligtvis högre. BMW säger 21,7–24,7 kWh/100 km, vi lyckades få 20,9 kWh med blandad körning men kom snabbt upp i 25 kWh efter att ha kört bilen lite hårdare, lite snabbare och med fler accelerationer.

Bilen levereras med Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Ett mycket potent system med 30 högtalare, även i taket, rumpskakare i framsätena och 1615 watt effekt (!). Anläggningen spelar skjortan av de flesta hemmaanläggningarna och man kan koppla in en iPhone via Apple CarPlay och styra spellistorna på mobilen med knapparna på ratten, eller på skärmen.

M60 är den mest potenta versionen av BMW iX xDrive hittills och kombinerar häftiga prestanda med samma körkomfort som i en xDrive 50. Det har uppenbarligen sitt pris. En M60 är ungefär 400 000 kronor dyrare och somliga hade kanske föredragit en ännu mer hardcore M-version av iX. Jag tror att prestanda i en M60 räcker långt. Som trots att den inte är en ren M-BMW är så vansinnigt snabb att jag tror att många häftigare bilar kommer att ha svårt att hänga med i den brutala acceleration 1100 Nm kan ge. BMW iX M60 är precis som en xDrive 50, fast mycket snabbare.

Ljud & Bild