QR-serien är danska Audiovectors billigaste högtalarfamilj och vi såg de första modellerna för så länge sedan som 2016. På den tiden var 2,5-vägshögtalaren QR3 den enda golvmodellen och jag blev förtjust i den lätta och lediga spelstilen, kombinerat med en tyngd som överträffade det mesta. Både i basen och i mellanregistret. Dessutom fungerade den förvånansvärt bra nära bakväggen, vilket är en stor fördel för alla som inte vill att högtalarna ska stå långt ut på golvet.
Tre år senare fick QR3 ett större syskon, den större trevägsmodellen QR5. Med två sextummare för att hantera basregistret och ett separat element för mellanregistret, är QR5 ännu mer dynamisk och behåller kontrollen även på högre ljudnivåer.
Ännu större trevägare
Nu är tiden kommen för ytterligare en modell i toppen av sortimentet: QR7. Ännu större än 5:an, med två häftiga 8-tummare i basen. Byggd för att fylla stora rum med musik, men också för att skapa ett mer hejdundrande liv i en hemmabio:
”Tillsammans med den snabba QR Sub, den detaljerade QR Center och den lättplacerade QR Wall är vi stolta över att kunna leverera en mycket stark och kraftfull hemmabiolösning”, säger Audiovector.
QR7 har högre känslighet än någon annan högtalare i serien, och kan spela 90,5 dB med bara en enda watt. Det ska alltså inte vara några problem att koppla in en effektsvag rörförstärkare, även om min erfarenhet säger mig att stora golvhögtalare håller bättre kontroll när de drivs av kraftfulla transistorer.
Trevägs
I de dyrare R-serierna kan du köpa en billig version och uppgradera den senare med dyrare och bättre komponenter, men med QR är du låst. Här finns inga uppgraderingsalternativ. Därför är det bra att både QR3 och QR5 är väldigt fina högtalare från början, vilket ställer höga förväntningar på vad den större QR7 kan leverera. Och även om QR-serien inte går att uppgradera så är den gjord för att passa R-serien rent klangmässigt. Bara på ett billigare sätt.
Som alla högtalare från Audiovector är QR-serien utvecklad och hopmonterad i Danmark. Komponenterna har ett billigare utförande än i R-serien och kabinetten håller inte riktigt samma kvalitetsfinish. Men de har snygga och rundade kanter och högtalarna ser väldigt bra ut i rummet, det finns inget som tyder på att något är gjort halvdant.
Våra testexemplar är i mörk valnöt, vilket jag måste säga att jag verkligen gillar, även om det inte ger något utpräglat highend-intryck. Det finns högtalare som har ett ännu mer genomarbetat yttre, det inkluderar Bowers & Wilkins 702 S2 Signature och Audiovectors egen R3 Signature. Som är den billigaste modellen i R3-serien och som intressant nog kostar lika mycket som QR7. Men R3 har dyrare material och är mindre, och dessutom en 2,5-vägskonstruktion med domediskant.
Speciell diskant
QR7 har däremot en så kallad Air Motion Transformer, som är ett slags dragspelsformad banddiskant. Valet av material har hamnat på flygaluminium.
Diskantmembranet i QR7 är detsamma som i QR5, som har en större yta än i lillebror QR3. Med QR5 upplevde vi både högre effektivitet och större dynamisk tolerans, det finns ingen anledning att tro att det ska vara annorlunda i QR7.
Framför diskanten finns ett gallernät som är belagt med roséguld, för att kontrollera spridningen av övertoner och dämpa hårda s-ljud och andra sibilanter. Därav namnet S-stop.
Diskantelementet har fått en neodymmagnet medan de övriga högtalarelementen hålls på plats av ferritkeramiska magneter. En dubbelkammare ska ge ett diskantregister med låg kompression.
Tjusig storhet
Tillsammans med Roon Ready-förstärkaren Hegel H590 och en MacBook Pro som ljudkälla är Imelda Mays röst vackert helgjuten i rummet med låten 11 Past the Hour. Den för tankarna lika mycket till en Quentin Tarantino-film som en modern kabarétragedi. Hur som helst är det en väldig fängslande låt, där elektrisk clean gitarr går hand i hand med stråkar och försiktigt slagverk. Sedan blir den gradvis starkare och bryter slutligen ut i ett läckert och hjärtskärande gitarrsolo. Hela tiden med en dyster underton, som gör att man sitter och uppfattar sina egna känslor. Precis som ordentlig hifi ska låta, med strålande kontroll på kontrasterna i ljudbilden som har en fullvuxen bredd och där instrumenten är exakt placerade på en osynlig duk.
Svansjön i minimalistisk kostym
Violinisten Esther Abriamis fräscha, molltonade tolkning av Svansjön, ackompanjerad av ett sorgset piano med Iyad Sughayer, går omedelbart rakt in i hjärtat.
Klangen från pianot är rena rama mångfalden, tangenterna klingar ut med en övertonsstruktur som är lika övertygande som den svarta svanen Odile, när hon lurar prinsen att välja henne i stället för Svandrottningen, som därmed är dömd till döden. Vilket i sin tur får prinsen att dränka sig. För du trodde väl inte att det här var en lycklig historia?
Fiolen har fått den tunga huvudrollen, stråkarna dansar som tusen darrande själar i vinden över en grå kyrkogård. Högtalarna trollar bort sig från ljudbildens komplexitet och bemästrar bedriften att återge storheten i det lilla. Dalarna mellan kullarna. Tystnaden mellan tonerna.
Tung festmusik
Men tro för all del inte att QR7 inte kan bjuda upp till dans. För sätt på den elektriska partylåten BOOM med Tiësto så glömmer du allt om svarta och vita svanar, och hittar dig själv med ett ölglas i handen, slipsen runt pannan och klackarna i taket.
Trumrytmerna slår hårt och bestämt, även här finns det massor av luft mellan tonerna och instrumenten – det är något speciellt med att höra EDM-musik med så mycket luft och komplexitet. Här är det mer fokus i övertonerna än med B&W 702 S2 Signature, även Audiovector R3 Signature är mindre spröd i toppen. Men den mindre R3 Signature har en ännu bättre sammanhållning mellan diskant och mellanregister, och är därmed en mer homogen högtalare. Den kan däremot inte spela lika stort och fysiskt som QR7.
Mellanbasen har gott om energi, fast om det är ”fart och fläkt” på konsertnivåer du vill ha mest av här i världen så kommer du förmodligen längre med Klipsch Heresy IV och även JBL Synthesis HDI 3800. De har däremot långt ifrån samma trovärdighet som QR7 när det gäller att placera komplexa instrument i ett tredimensionellt rum.
Jag måste erkänna att jag faktiskt vill ha lite mer punch i bastrumman. Och när H590 kopplas bort och ersätts av den betydligt dyrare McIntosh MA9500 händer det saker och ting. Den är egentligen inte starkare än Hegeln, men den har en varmare och fylligare basåtergivning som passar QR7 bra.
Work It med rapparen Missy Elliott får extra punch i basen, lite på bekostnad av Hegels hastighet, men här får jag mycket av vad jag saknade. Nämligen energi i mellanbasen. Det smäller till fint och det är roligare att spela högt. Det finns med andra ord utrymme för att experiment och du kan styra högtalarna i den riktning du vill. Och det är bra!
Slutsats
Audiovector QR7 är ett imponerande stycke arbete av danska Audiovector. Här får man en välvuxen högtalare som låter lika precist som en liten, utan oönskade resonanser. Fast med energin från en stor golvhögtalare.
Ljudet är exceptionellt upplöst och distinkt, med så mycket luft du kan drömma om. Samtidigt är ljudbilden bergfast i de djupa bastonerna.
Jag har hört högtalare med mer tryck och ”roligare” mellanbas, fast då har de inte haft samma upplösning och luft som här. Saknar du energi i bastrumman kan mycket fixas med en fet förstärkare. Om du har de här högtalarna i anläggningen så har du all anledning att vara stolt.
1 reaktion på ”Audiovector QR7”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Hej,
Jag har haft audiovector som högtalare sedan 2002. Har nuförtiden surround med QR3, QR1 och QRC. Är väldigt nöjd med klarheten i ljudet men vill ha lite mer tryck i filmer. Blir lite osäker när jag hör att det saknar lite av detta. Har någon testat QR7 med filmer och hur tycker ni de fungerar?
Mvh
Tom