Om du tycker att det är något bekant med nya Ioniq 6 kan det bero på att du har sett Hyundai Prophecy Concept, som vi har berättat om tidigare. Nya Ioniq 6 är väldigt lik, men inte identisk – vi kommer att komma tillbaka till det, men det råder ingen tvekan om att konceptbilen har stått modell för Ioniq 6.
Den blir en elbil i mellanklass. Med en längd på 485 cm är den något längre än storsäljaren Ioniq 5, och är i samma klass som bland annat Tesla Model 3. Det är knappast en slump, och precis som Model 3 har den en konventionell baklucka. Alltså inte kombilucka som Ioniq 5 har.
Ioniq 6:
- Längd 485,5 cm
- Höjd: 149,5 cm
- Bredd: 188 cm
- Hjulbas: 295 cm
- Prisindikering: ca 600 000 kr
- Räckvidd: Uppskattad 500–600 km
Intressant nog är Huyndai mest intresserade av att prata om designen, och hittills säger de ingenting om motorer, batterikapacitet eller räckvidd. Men eftersom den är baserad på Hyundais 800 V Global Modular Platform (E-GMP), förväntar vi oss att den får Ioniq 5-batteripaketet på 77,4 kWt. Det klarar 480 km enligt WLTP-standarden, men eftersom Ioniq 6 är ännu mjukare med en luftmotståndskoefficient på mycket låga 0,21 kommer det sannolikt att räcka ännu längre.
Streamline-designen (ja de kallar den faktiskt så), som påminner lite om silhuetten på en Mercedes CLA, skiljer sig från konceptbilen på flera områden. Specialdörrarna hade uppenbarligen blivit för speciella, så här finns konventionella dörrar med b-stång i mitten och traditionellt bagageutrymme med samma typ av lucka som Model 3 har.
Så vi pratar om en sedan, inte en kombikupé, för att använda välbekanta beteckningar.
Hyundai lovar en rymlig interiör. Med ett plant golv och tillräckligt med utrymme i baksätet, även med plats för barnstolar, och framför det har den ett skärmarrangemang som liknar det vi känner till från Ioniq 5 och KIA EV6.
Genomskinliga dörrfickor, dynamisk innerbelysning – och kameror med invändiga skärmar i stället för ytterbackspeglar som tillval – kan ses på pressbilderna. Som har fått namn som Mindful Coocon och Ethical Uniqueness. Vi skojar inte, bara se själv:
Det finns förstås många fina ord om hållbarhet och inspiration (varför är lite oklart), bland annat golvmattor av återvunnet fiskenät, ekologiskt behandlat läder i sätena. Medan takdetaljer är tillverkade av bio-PET och instrumentbrädan i bio-TPO, används biolack med vegetabiliska oljor.
Vi är lite besvikna över att Hyundai inte behöll baken från konceptbilen. Hur coolt hade det inte varit med den bakre ”grillen” som inte ser ut som något annat du ser på vägarna. I stället har Hyundais konstruktörer valt den säkra lösningen med över 700 parametriska- pixlar i bakljusen, strålkastarna, runt ventilerna och sensorerna, och man kan till och med hitta dem i mittkonsolen.
Mer information om Ioniq 6 kommer att dyka upp under hösten, då vet vi mer om batteri, räckvidd, effekt och kanske pris.
Läs också testet av Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5
Unik familjebil överraskar stort
Ioniq 5 är en bil som många har väntat på. Och bilen gör ingen besviken.