När Panasonic lanserade sin S-serie med fullformatkameror för tre år sedan började en ganska så unison teknikpress prata om att Micro Four Thirds-formatet skulle dö. Och när den videoinriktade fullformatkameran Lumix S1H dundrade fram var det inte få som trodde att lillebror GH5 II var MFT-formatets svanesång för videografer. Nu gör Panasonic skam på prognoserna genom att lansera efterträdaren Lumix GH6.
Ungefär lika bra
Vi på Ljud & Bild har alltid hävdat att MFT-kamerorna har en hel del fördelar jämfört med fullformat och att de därför fyller ett syfte.
Rent tekniskt finns det nämligen inget som hindrar dem från att ta lika bra bilder. Trots ett mindre kamerahus. Optiken behöver inte heller vara lika stor och avancerad för att göra samma nytta ihop med en liten MFT-bildsensor som vad som behövs till en större 35 mm-sensor. Det betyder mindre att bära runt på, till ett lägre pris för både kamerahuset och för objektiven.
Ska du ut i naturen och ha med dig en fullformatkamera med både tele-, makro- och vidvinkelobjektiv, utöver standardzoomobjektivet, bör du ha en stor ryggsäck – och en stark rygg. Och ett dyrt och kraftigt stativ, som tål den extra vikten. Allting blir dyrare, utan att bilderna behöver bli bättre. Med en MFT-kamera får allt plats i en kameraväska och stativet behöver knappt överstiga ett kilo.
Fördelen med fullformat
Vi konstaterar visserligen att fullformatkameror blir allt populärare för dedikerade stillbildsfotografer. Speciellt för porträttfoto är det lättare att få en riktig djupkänsla och en fin bokeh-effekt (grundare skärpedjup). Och om du planerar att ta bilder för stora utskrifter och affischer får du skarpare bilder ända ner till pixelnivå med fullformat än med en motsvarande MFT-kamera. I teorin.
En MFT-kamera kan också behöva ha något högre ISO-värde i sämre ljusförhållanden än en motsvarande fullformatkamera som har en större pixelyta för att fånga upp ljus. Men moderna bakgrundsbelysta bildsensorer har gjort skillnaden mindre och bättre processningsalgoritmer har bidragit till att de bästa MFT-kamerorna kommer väldigt nära fullformat på det här området.
Video gör skillnaden
Om du förutom att fotografera även vill kunna använda kameran till att filma video så har de mer kompakta MFT-kamerorna ytterligare fördelar.
För det första är autofokusen snabbare eftersom den fungerar med en fysiskt mindre yta. Sport- och naturfotografer som bara har ett försök att få motivet skarpt har ofta mycket lättare att arbeta med en MFT-kamera. Dessutom är det mycket mindre komplicerat att tillverka ett zoomobjektiv med större zoomomfång.
Slutligen har praktiskt taget alla videokameror en slutare som bearbetar linje för linje, i stället för hela synfältet på en gång. Det tar längre tid att ”rulla över” en fullformatsensor än en mindre MFT-sensor. I praktiken får man därför ett större problem med slutarförvrängning, där föremål tycks böjas vid snabba kamerapanoreringar. Ett fenomen som även kallas rolling shutter. En handhållen kamera som zoomas in långt kan snabbt ge problem med en bild som skakar som gelé och problemet blir ännu större med fullformat.
GH6 – den mest avancerade MFT-videokameran
Därför finns det plats för Panasonic Lumix GH6 och därför var det också många videografer som studsade av glädje när de hörde att den skulle komma. Den bjuder nämligen på en lång rad videogodsaker.
För det första kan du äntligen fotografera i 4K Cinema-upplösning med upp till 100/120 bilder per sekund (fps). Det här är snabbare än någon annan kamera jag känner till i klassen, inklusive den renodlade videokameran Blackmagic Pocket Cinema 6K Pro. Med GH6 kan du gå så långt upp som 5,7K med 50/60 fps, vilket ger många alternativ under efterbehandlingen. Till exempel beskära ett utsnitt utan att förlora pixlar när du exporterar till 4K.
Du har också en möjlighet att filma med upp till 5,8K i 4:3-format, med antingen 24 eller 25/30 fps. Då kan du använda ett anamorfiskt objektiv, som ger en bild i äkta bio-bredformat. Kom bara ihåg att sträcka ut bilden under efterbehandlingen, annars ser allting hoptryckt ut.
Stort dynamiskt omfång med V-Log
För allra högsta kvalitet och större möjligheter för bildbehandling i efterhand kan du filma i V-Log. Detta ger mer än 12 stegs dynamikomfång, och lagrar du på CFexpress-kort kan du filma i Apple ProRes och en bitström på hela 800 Mbit/s! En LUT kan väljas i kameran för att visa bilden på normalt sätt på skärmen, i stället för den bleka bild man brukar se när man använder log-filmning.
En annan viktig poäng med GH6 är att USB-C-kontakten kan användas för att lagra video direkt på en extern SSD! Det kan vara mycket smartare än att hålla på med flera olika minneskort och inte minst är lagringsutrymmet mycket billigare. Och det är bra, för alla gigabyte försvinner snabbt när man filmar i full kvalitet.
Fullmatad med funktioner
Precis som föregångaren GH5 har GH6 ingen tidsbegränsning för inspelning, här är det bara att låta kameran filma tills minneskortet eller batteriet tar slut.
Autofokusen har förbättrats sedan föregångaren. Den är visserligen kontrastbaserad och inte fasbaserad som flera andra kameror har gått över till. Här är systemet fortfarande det som Panasonic kallar ”depth from defocus”, som tolkar avståndet från kameran genom att göra en liten fokusjustering och sedan analysera hur bilden har förändrats. Sedan vet kameran exakt vad den ska göra för att få bilden i perfekt fokus. På papperet. I GH6 har takten på detta ökat sedan GH5, och eftersom autofokus inte har varit Lumix-kamerornas största styrka tidigare, speciellt på video, är detta spännande.
Skärmen, som kan vinklas både uppåt och åt sidan, är knivskarp. I GH6 är ljusstyrkan betydligt större än i S1H, det skulle inte förvåna mig om det är den ljusstarkaste skärmen jag sett på en system- eller videokamera! Det ger en bra överblick över bilden när man filmar utomhus i direkt solljus och innebär att man inte behöver använda sökaren eller extern bildskärm.
Avancerade menyer
Det är inte konstigt att en kamera som kan så mycket också har ganska så omfattande menyer man måste sätta sig in i. Varje undermeny är lång som ett dåligt år och det gäller att ha tungan rätt i mun när man aktiverar olika funktioner. Lyckligtvis är både bländare och slutare lätt tillgängliga på var sin ratt när kameran är i manuellt läge och det finns separata knappar för ISO och vitbalans. Med andra ord har man bra kontroll över de övergripande funktionerna som en fotograf behöver hela tiden.
Bra, men inte perfekt autofokus
Panasonic-kameran gör ett bra jobb med att hålla fokus på ansikten, mestadels även handhållet, när man panorerar fram och tillbaka mellan olika ansikten. Det händer att den missar och även när man bara har en enda person i motivet, som går mot kameran, är det inte alltid kameran klarar av att hålla ansiktet i fokus. En person som sitter stilla är däremot inga problem alls.
Till vardags fungerar autofokusen i GH6 bra. Den är mycket bättre än i storebror S1H, men ligger fortfarande en bit efter de bästa. Den renodlade videokameran Blackmagic 6K Pro har mycket bättre autofokus än GH6, detsamma gäller MFT-konkurrenten Olympus OM System OM-1.
Autofokusen håller inte alltid jämn fokus, utan släpper ibland och börjar om på nytt. Det syns inte minst med höghastighetsvideo som gjorts om till slow motion. Vattendroppar från en droppande kran filmade i 4K/100 fps och bromsade ner till 25 fps visar att det finns en liten vingling mellan varje bildram. Men slow motion är fortfarande kul, med GH6 också! Och extra coolt är att kameran även spelar in ljud när man filmar i hög hastighet, så det går att ha ljud i slow motion. Men autofokusens tvekande är ändå ett riktigt irritationsmoment.
Fantastisk bildstabilisering
Kamerans inbyggda 5-axliga bildstabilisering fungerar utmärkt, och blir ännu bättre med den extra stabiliseringen i ett objektiv som Panasonics Leica-godkända zoomobjektiv 12-60 f2.8-4.0 (H-ES12060). Du kan filma handhållet medan du går och ändå få superstabil video som du vanligtvis bara får med en gimbal.
Snygga foton
Det här är naturligtvis inte bara en videokamera, jag tror säkert att många också kommer att köpa GH6 för stillbildsegenskaperna. Och kameran har många möjligheter och tar vackra bilder. Kameran tar brusfria bilder upp till ISO 1600, men från ISO 3200 börjar det så smått bli synligt. ISO 6400 fungerar okej, medan 12800 har brus i mesta laget. 25600 vill du inte använda.
Högupplösta bilder
GH6 klarar Hi Res-fotografering handhållet! Den här kameran är så kraftfull att du inte längre behöver ett stativ för sådan fotografering. Och funktionen ligger lättillgänglig på det vänstra hjulet, i stället för man behöver hämta fram den i menysystemet.
Principen är att kameran blixtsnabbt gör flera exponeringar av samma utsnitt, samtidigt som bildpanelen flyttar pyttelite på pixlarna mellan varje exponering. Sedan sätts det ihop till en enda bild, som kan vara så mycket som 100 megapixlar stor! Allt detta sker i kameran, så att man får en helt färdig JPG- eller RAW-fil (eller båda) direkt.
Och det funkar! Om du tar en bild av ett föremål i vila visas mycket fler detaljer i bilden. Det blir visserligen lite artefakter om det är rörelser i bilden, men det går fint att ta en bild handhållen och få den superskarp. Du kan inte zooma in helt i bilden pixel för pixel och förvänta dig att inte se några förvrängningar alls, men i praktiken kan du åtminstone göra en 50-procentig förstoring jämfört med normalt läge. Dessutom fungerar High Res-foto utmärkt för att ta bort bildbrus i mörka miljöer.
75 bilder per sekund
Kameran kan ta hela 75 bilder per sekund av föremål i rörelse. Praktiskt om du ska ta bilder av sportevenemang eller snabba djur i naturen. Tyvärr fungerar inte autofokusen då, så bilderna blir ofta suddiga. I vanligt Continuos-autofokusläge får du 6-7 bilder i sekunden, som däremot är skarpa. Detta är ungefär hälften av bildhastigheten i fullformatkonkurrenten Canon R6 och långt ifrån Olympus OM-1.
Slutsats
Panasonic Lumix DC-GH6, som är den fullständiga beteckningen, är en uppskattad efterträdare till GH5. Med högre bildfrekvens i de högsta videoupplösningarna, en möjlighet att lagra ProRes direkt på minneskort och dessutom knivskarpa filmer och stillbilder. Och med ett lätt tillgängligt Hi Res-bildläge med 100 megapixlars upplösning. Som fungerar förvånansvärt bra!
Kameran är en dröm på de flesta områden, när man väl har vant sig vid menyerna. I många fall tar GH6 lika bra video som en fullformatkamera, och är mer användarvänlig. Men vi hade gärna sett ännu bättre autofokus. Du kan inte lita till 100 procent på den – den fungerar inte för actionfoto – och det är enda anledningen till att vi drar av en stjärna.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser