I och med fullformatkamerorna förändrades videofotografering. En systemkamera är både mycket mindre och mycket billigare än de professionella videokamerorna som Hollywood-fotografer flyger runt med. Ändå är videokvaliteten nästan i samma klass.
Trots detta är den typiska stillbildskameran sällan särskilt användarvänlig för en videofotograf. Och har en hel del fotofunktioner och -inställningar som man inte behöver. Och ofta kan viktiga videoinställningar, som man gärna hade velat ha en egen knapp för, ligga undangömda djupt i systemmenyerna. Detta är framför allt ett problem för natur- och dokumentärfotografer, som kan stå och pilla i menyerna under tiden som ögonblicket flyger förbi och försvinner. I sådana lägen kan det vara lockande att bara ha ställt in kameran i Auto och låta den vara där. Med alla de begränsningar det innebär.
Det är inte heller optimalt för en videofotograf att kameran slutar filma helt plötsligt efter 15–30 minuter. Det finns visserligen alternativ, till exempel hybridkameran Panasonic Lumix S1H, som kan fotografera i 6K-upplösning ända tills batteriet eller minneskortet tar slut. Det kan även Sony a7 IV göra – och i 4K – och en del andra nyare fullformatkameror kan samma sak.
Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K Pro
Om du ska göra filma video görs det fortfarande bäst med en videokamera. Men Blackmagic har ändå fallit för frestelsen att göra en videokamera som till stor del ser ut som en systemkamera. Med fullformatsensor och bajonettfattning för Canon EF-optik. Men där alla funktioner är kretsar kring video. Den har visserligen även en stillbildsutlösare, men den är en ren nödlösning. Bilden man just har tagit visas inte ens på den 5 tum stora skärmen. Så nej, det här är en ren videomodell.
Blackmagic RAW och Apple ProRes
Man kan välja mellan två olika videoformat att filma i: Blackmagic RAW (BRAW) eller Apple ProRes. Båda är råformat, med ett stort dynamik- och färgomfång, och båda har sina för- och nackdelar. Båda är gjorda för efterbehandling och inte direkt visning eller uppladdning till YouTube. De stöds av Adobe Premiere Pro och DaVinci Resolve Studio, medan Final Cut Pro enbart stöder ProRes.
I Blackmagic-kameran kan man välja ProRes med upp till 4:2:2-färgrymd, medan upplösningen stannar vid C4K (4096 x 2160). Man måste använda BRAW för att filma i 6K.
Båda formaten kan lagras med liten eller ingen komprimering. Större komprimering tar mindre plats på lagringsmediet, men ger sämre videokvalitet.
Stort dynamiskt omfång och 6K
Pocket Cinema 6K Pro kan filma i upp till 6K 16:9-video, med tre olika dynamikomfång: Video, Extended Video och Film. Video ger video med vanlig Rec.709-dynamik, medan Extended Video utökar omfånget en aning men även justerar kontrasten för att se bra ut. Film har fullt 13-stegs dynamikomfång och gör inga justeringar. Bilden ser helt platt ut tills den bearbetas. Detta kräver alltså efterbehandling.
På kameran kan man välja en LUT (Look-Up Table) som gör att man ser bilden ungefär som den ska se ut så småningom direkt på den stora, utfällbara 5-tumsskärmen. Eller i OLED-sökaren som är extrautrustning. Den är guld värd och ger en fingervisning om hur videon blir efter den redigerats.
Tar mycket plats
Tänk på att video i högsta kvalitet kräver både ett snabbt minneskort och mycket utrymme. Ett 256 GB CFast-kort är fullt efter bara 12 minuters video om du väljer 6K/50p i full kvalitet!
Det går faktiskt även att lagra direkt på en SSD kopplad till USB-C-kontakten, men då måste både disken och kabeln vara snabb för att utnyttja full kvalitet.
Varför 6K? frågar du kanske. Knappt några TV-apparater har ju högre upplösning än 4K? Men att filma i högre upplösning ger värdefulla möjligheter att välja utsnitt under redigeringen, utan att kompromissa med den faktiska bildupplösningen när du exporterar till 4K eller 1080p.
Ingen stabilisator
Eller så kan den extra upplösningen komma väl till pass om du vill lägga till digital bildstabilisering under efterproduktionen. Kameran har nämligen ingen inbyggd bildstabilisering, varken elektronisk eller optisk. Detsamma gällde objektivet som följde med till testet, Sigma 18-35 mm f/1.8. En gimbal rekommenderas därför som extrautrustning.
Superenkel att använda
Det första som slår mig när jag använder kameran för första gången – näst efter den stora, tjusiga skärmen – är hur intuitiva alla knappar och menyer är. I min egen vardag använder jag ovan nämnda Panasonic Lumix S1H, och även om det är en fantastisk videokamera så använder jag den inte oftare än att jag ständigt glömmer var videoinställningarna ligger undangömda. Bara att ta reda på hur man justerar bländaren kan vara knepigt.
På Blackmagic-kameran går det lekande lätt. Tryck bara på Shutter, Iris eller ISO längst upp på skärmen och justera med spaken som visas. ISO har även en egen knapp, och det finns en knapp för automatisk bländare. I en given situation kan du bara trycka på knappen, så justeras bländaren automatiskt för att ge rätt ljusförhållanden. Väldigt skönt när man befinner sig i en situation när allting ska gå fort och man inte orkar lägga tid på inställningar. Om du filmar med stort dynamiskt omfång finns det fortfarande mycket du kan fixa under efterbehandlingen.
Eminent videokvalitet
Pocket Cinema 6K Pro har riktigt knivskarp videokvalitet. Autofokusen fungerar fint, den är milsvida bättre än i S1H. Det här känns helt enkelt mycket mer som en videokamera.
Kameran är kungligt bra i dagsljus, men fungerar bra även i mindre ljusa miljöer. Det finns knappt något synligt brus under ISO 3200, ända upp till ISO 10000 görs mycket genom att skära ner svärtan under redigering. Du kan gå ända upp till ISO 25600, men då får du också en hel del brus på köpet.
Det är väldigt bra, men inte riktigt i klass med Panasonic S1H, som kan gå upp till ISO 16 800 innan bruset börjar bli problematiskt.
Rolling shutter
Med fullformatkameror finns det alltid risk för ”rolling shutter”-artefakter om antingen kameran eller motivet rör sig hastigt. Detta visar sig genom att föremål tycks böjas, eller att hela bilden ”skallrar” som gelé. Detta är fullt möjligt att provocera detta även med 6K Pro, men något reellt problem är det inte. Jag har mer av denna artefakt i min S1H, och även där skulle jag hävda att den är försumbar.
Platta färger?
Om du plockar in videon i DaVinci eller Premiere Pro och bara lägger på en Rec.709-LUT och exporterar vidare så blir färgerna lite plattare och blekare med Pocket Cinema-kameran än med S1H. Det kommer alltså att krävas viss justering för att verkligen få fart på videon. Å andra sidan är ju inte Blackmagic-kameran gjord för folk som bara vill fånga ögonblicket och skicka vidare det direkt upp på YouTube. Det här är en kamera för de som har en viss förkärlek för att filma och som inte tvekar att strö magi över videon under efterbehandlingen. Det går också bra att leka med HDR-kodning, eftersom kameran har tillräckligt hög dynamik för att kunna användas till det.
Med den här kameran kan man göra video i lika hög kvalitet som Hollywood-storfilmerna du käkar popcorn till. Det ställer visserligen krav på annan utrustning också, som ljussättning och ljud. Men det är fullt möjligt!
Anslutningar
Att kameran har två mini-XLR-ingångar för ljud är guld. De har till och med fantomström till en kondensatormikrofon, vilket ger stor valfrihet. Kameran har även en inbyggd mikrofon, vilket gör det lättare att synkronisera en extern ljudinspelning till videon.
Mikrofon eller videolampa kan skruvas fast på ovansidan av kameran.
Batteriet räcker cirka en timme, men det finns ett externt handgrepp med plats för två extra batterier. Då har man tre batterier på en gång, varav två även kan bytas ut under tiden man filmar.
Slutsats
Om du tror att Pocket Cinema är namnet på en fickkamera så får du en liten chock när du ser den. 6K Pro är faktiskt mycket större än de flesta systemkameror – det finns till och med mellanformatkameror som är mindre!
Men för att vara en professionell videokamera är den liten. Och det är den här världen som Blackmagic kommer ifrån, därav Cinema-namnet.
Kameran ger suverän videokvalitet, oavsett vilken kodek du väljer. Men räkna inte med att kunna lägga upp videon direkt på YouTube eller Instagram, för det här är video som ska efterbehandlas med kärlek. Och om du gör det så blir resultatet en film som lika gärna kunde ha visats på bio som någon annanstans!
Kameran är dessutom väldigt enkel att använda, du behöver inte göra djupdykningar in i menyerna för att ställa in den som du vill. Det är så nära peka-och-skjut man kommer i proffsvärlden.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser