Ford satsar hårt på att elektrifiera bilparken och här tror man att de ska sälja över 600 000 helelektriska bilar i Europa innan utgången av 2026! Efter succén med Mustang Mach-E, den otillgängliga F-150 Lightning pickupen och den gigantiska E-Transit skåpbilen som kommer om några månader, kommer fler modeller att rullas ut.
Bland annat kommer Ford att lansera en ny 5-sitsig mellanstor crossover-SUV, med en räckvidd på 500 km. Alltså som en Mustang Mach-E, men som inte heter Mustang. Förra året bekräftade Ford att de skulle göra en renodlad elbilsversion av Explorer, men eftersom det är en stor suv och inte en medelstor crossover så är det nog inte det det handlar om.
Bilen, vars namn eller utseende vi inte känner till, avtäcks senare i år, och sätts i produktion 2023. Året därpå blir en mer sportig version av crossovern, vilket brukar innebära lägre markfrigång – och gärna en mer rundad bakdel.
Ford använder VW MEB
Vad vi däremot vet är att Ford har ingått ett avtal med Volkswagen om att tillverka sina framtida bilar på deras MEB-plattform. 2020 tillkännagavs att den första bilen skulle komma 2023, och att det skulle vara en crossover. Vilket stämmer bra ihop med bilen som nu ska lanseras. Och i går meddelade Volkswagen att ytterligare en Ford-bil kommer att tillverkas på deras MEB-plattform.
När vi samtidigt vet att Fords nya bilar kommer att tillverkas i Tyskland är det därför frestande att dra slutsatsen att både SUV:n och sportback SUV:n kommer att tillverkas på MEB-plattformen och därmed troligen kommer att ha stora likheter med Volkswagen ID.4 , Audi Q4 e-tron och Skoda Enyaq. Som alla finns i både ”vanliga” och ”sportiga” versioner.
Självkörande teknik
Vi vet också att Ford och Volkswagen samarbetar kring självkörandeteknologi, som bygger på teknik från Argo AI, där båda bolagen har ägarintressen. Med investeringarna från Ford och Volkswagen har Argo AI:s plattform nu ”det största geografiska upptagningsområdet bland alla andra autonoma körtekniker hittills.” Detta enligt pressmeddelandet från 2019.
Vi hoppas på bra infotainment och ljud
Om Fords nya stadsjeepar produceras på MEB-plattformen ska det bli spännande att se vilken typ av infotainment de får. Journalisten tycker mycket bättre om Fords eget infotainmentsystem och pekskärm, som vi känner från Mustang Mach-E, och som också finns i F-150 Lightning.
MEB-systemet har successivt hamnat längre ner på favoritlistan, i takt med att det ”coola första intrycket” lagt sig. Skärmen brukar vara lite långsam och lagga och om man inte löser det med många fysiska knappar utanför infotainmentet, som Skoda har gjort, så är tekniken utmanande för våra körregler. ID.3 och ID.4. Mustang Mach-e är å andra sidan en mycket mer glädjefylld upplevelse. Sen blir det såklart tråkigt om man med MEB-plattformen tappar möjligheten till Bang & Olufsen-soundet vi gillar så mycket i Mustang Mach-E.
Puma: Elektrisk småbil
Utöver de två crossover-SUV:arna kommer det 2024 att finnas en helt eldriven version av den europeiska storsäljaren Ford Puma. En kompakt, SUV-liknande skapelse, ungefär lika stor som en Hyundai Kona. Den elektriska versionen, om den också görs på MEB-plattformen, kommer förmodligen att vara ett nära syskon till ID.3 och Cupra Born. Det finns förstås också en möjlighet att den kommer att produceras på Fords elbilsplattform GE1.
Två ID. Buzz-kloner
Vi har redan känt till den stora skåpbilen E-Transit ett tag. Men nu finns det ytterligare fyra jobbfordon, i olika storlekar under denna.
Skåpbilen Transit Custom och Tourneo Custom multifunktionsfordon kommer att vara Fords jobbfordon i ”Hiace-klassen”. Här är det frestande att återigen dra fram MEB-plattformen, för som bekant kommer Volkswagen ID. Buzz både med och utan baksäten. Att nuvarande versioner av Transit Custom och Tourneo Custom också finns i två olika längder, stämmer väl överens med det att även ID. Buzz så småningom kommer att finnas tillgänglig i en längre version.
Slutligen kommer de två mer kompakta jobbfordonen Transit Courier (skåpbil) och Tourneo Courier (passagerartransport)
Ska bygga en av de största batterifabrikerna i Europa
Samtidigt med bilnyheterna meddelade Ford att de planerar ett joint venture-bolag i Turkiet, som ska bli en av de största fabrikerna för tillverkning av batterier till elbilar i hela Europa.
”Den storskaliga elbilsinvesteringen är en del av Fords globala plan för att avsevärt minska koldioxidutsläppen. Målet är att det år 2035 ska finnas nollutsläpp från Fords bilförsäljning i Europa, och att alla företagets fabriker, distribution och leverantörer då ska vara koldioxidneutrala.”