TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

TEST: Volvo C40 Recharge Twin Pro

Volvos första rena elbil övertygar

Volvo C40 Recharge är både den första och sista i sitt slag, och en fin bil att både köra och sitta i.

Av / 2022-01-20 - 09:00
Volvo C40 Recharge Twin Pro

Home tycker

  • Blixtsnabb och sportig med säkra köregenskaper och bra körkomfort. Harman Kardon-ljudsystemet är standard, och Googles infotainment är bland de bästa som finns. Hög utrustningsnivå.
  • Kan inte levereras med Apple CarPlay. Få färg- och utrustningsalternativ.

Den är lite småfräck, där den står och visar baken mot mig. Designen har växt på mig sedan jag såg den första gången i somras. Nu tycker jag att helt elektriska C40 kanske är ännu coolare än den elektriska versionen av XC40.

Taklinjen följer dagens mode, andra bilar som Audi e-Tron och VW iD.4 kan också levereras med linjer som är mer coupé än SUV och jag tycker att Volvo har lyckats väl med linjerna på C40 Recharge Twin Pro.

Som faktiskt är Volvos första rena elbil. Till skillnad från XC40 finns C40 uteslutande med elmotorer. Volvo C40 Recharge är alltså Volvos första renodlade elbil, och den sista som delar plattform med en Volvo som har förbränningsmotor.

C40 är byggd på samma elektriska plattform som XC40 Recharge, och har samma 78 kWh-batteri, 408 hästkrafter från två elmotorer och fyrhjulsdrift. Tekniken är med andra ord helt likadan, och det är det mesta av resten av bilen också. Men C40 känns som den sportigare, mer ungdomliga medlemmen i Volvos SUV-familj.

Volvo C40 frontlykt Volvo C40 ladeluke Volvo C40 hekk
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Den är faktiskt snabbare än en XC40 – 4,7 mot 4,9 sekunder från 0 till 100 – och räckvidden har förlängts en smula, till 441 km. Detta beror på en kombination av förändrad aerodynamik och programmering, har vi fått veta.

Annons

Utrustningsbomb

Bilen klarar 150 kW-snabbladdning och kan rent teoretiskt ladda från 10 till 80 procent på 37 minuter, enligt Volvo som levererar C40 helt färdig med nästan allt som finns på utrustningslistan.

Det inkluderar Google Automotive med Google Assistant, Maps och Play, Harman Kardon-ljudsystemet vi känner igen från XC40, trådlös telefonladdning, panoramaglastak och 360-kamera. Det enda man kan välja själv är färg, från ett mycket begränsat urval, samt 19- eller 20-tumsfälgar, tonade bakrutor, tre varianter av svart (!) tyginteriör – och dragkrok.

 

Volvo C40 baksete Volvo C40 harman Volvo C40 bagasje 2 Volvo C40 bagasje Volvo C40 heating
<
>
Foto: Lasse Svendsen

C40 kan dra en släpvagnsvikt på 1 800 kg och klarar en taklast på 75 kg. Bagageutrymmet bak rymmer samma volym på 413 liter som i en XC40 och har samma utrymme fram (”frunk”) på 31 liter.

Volvo säljer bara C40 online, där man kan köpa eller abonnera. Väljer man ett abonnemang ingår tre års service och försäkring, vilket ska ge ett förutsägbart bilägande de tre första åren.

Läs också Den här XC40:n hade vi valt Elbilen Volvo XC40 är en sagolik bil, framför allt i den här versionen.

Skillnaderna ligger i detaljerna

På insidan är det allra mesta som förväntat. Alla som har suttit i eller kört en XC40 känner igen sig direkt. Sätena är en bra kompromiss mellan sport och komfort, man sitter högt och har bra sikt åt alla håll. Bortsett från bakåt, där den brant sluttande bakrutan utan vindrutetorkare (!) försämrar sikten ganska så rejält jämfört med XC40.

Utrymmet inuti är detsamma, men den sju cm lägre och sluttande taklinjen sänker utrymmet på höjden i baksätet en smula. I övrigt finns det gott om plats för armar och ben och det övergripande kvalitetsintrycket är bra. En läcker detalj är de upplysta ”glaciärpanelerna” i dörrsidorna fram och instrumentpanelen.

Volvo C40 dashbelysning
Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon-systemet är standard

Att stereon från Harman Kardon ingår är en uppskattad bonus. Den är faktiskt väldigt bra, och ljudet är optimerat av svenska Dirac Unison. Som har använt sig av digital ljudbehandling för att få ut bästa möjliga ljud ur högtalarna. Som kan spela i stereo eller i 7.1-kanals surround.

Volvo C40 harman door
Foto: Lasse Svendsen

Vi saknar en equalizer för att finjustera klangbalansen, men anläggningen låter kraftfullt och engagerande efter lite fintrimning av bas och diskant. Vi saknar även Apple AirPlay, som är standard i bland annat Polestar 2, men man kan logga in på Google-kontot och ladda ner eller Spotify eller Tidal som installeras på pekskärmen och ger dig tillgång till musikstreaming.

I Play Stor hittar man även den nya YouTube-appen som gör att man får något att titta på under tiden man väntar på att batteriet ska laddas.

Volvo C40 side
Foto: Lasse Svendsen

Sportiga köregenskaper

Precis som den elektriska XC40 är C40 Recharge blixtrande snabb. Den har dessutom köregenskaper som matchar den sportiga motorn. Styrningen är direkt och relativt välviktad. Bilen kränger inte mycket och är bara måttligt understyrd. C40 känns helt enkelt sportig och pigg.

Räckvidden beror som alla vet på temperatur, körförhållanden, körstil, val av däck och last, men efter en vecka i enbart minusgrader är vi ganska nöjda med 25 kWh/100 km i snitt. Det är ungefär som XC40 Recharge, men inte bäst i klassen.

 

Volvo C40 assistent Volvo C40 trip
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Slutsats

Det ligger nära till hands att jämföra C40 Recharge med XC40 Recharge, och de är så lika på nästan alla områden att det handlar om vilken design man gillar bäst. Volvo C40 Recharge är lika kompetent på alla områden, bara lite snabbare och mer sportig. Jämfört med Tesla Model Y känns C40 trång, mindre praktisk och dyr. Men Volvon har mer premiumkänsla och en design som sticker ut. Mercedes-Benz EQA är kanske den närmaste konkurrenten i den här klassen och ur den synvinkeln kan C40 Recharge vara ett bättre köp eftersom den är billigare.

Volvo C40 oppslag
Volvo C40 Recharge är lika kompetent på alla områden som XC40, fast lite snabbare och sportigare. Foto: Lasse Svendsen
Karakter
Volvo C40 Recharge Twin Pro
Premium
Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs hela artikeln med LB+

Årets bästa erbjudande

Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr

LB+ Total månad

Full tillgång till allt innehåll i 1 månad

LB+ Total 12 månader

Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader

4 kr / för 4 veckor
185 kr / för 1 månad
154 kr / mån
Med ett abonnemang får du även:
  • Tillgång till mer än 7500 produkttester!
  • Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
  • Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
  • L&B TechCast – en podd med L&B
  • Inaktiverade annonser
Vi har ingen bindningstid, avbryt när du vill.
Annons

Stortest: Möt sommaren på två hjul

Bakhjulsdriven Model 3: Här får du mycket för pengarna

När körglädje är viktigare än räckvidd

F-150 Lightning: Mäktig och läcker

Ett kanonbra bilköp

Kia EV9: Vilken SUV!

Familjevänlig AMG-raket

Smart ström till elbilen

Bekväm långfärdsexpress

Fisker Ocean: Potentialen finns där – om företaget finns kvar

Kinesen som är bättre än rivalerna

Långfärdsexpressen

Ljud & Bild