Många – inklusive oss – tror att bilarnas framtid är att vara självkörande. Tekniken går långsamt framåt, och nu har flera stater gradvis börjat tillåta människor att hålla händerna från ratten under längre perioder.
Precis som med biltekniken generellt kan det tyckas att tekniken utvecklas mest aggressivt i tävlingssegmentet. Åtminstone om vi ska gå efter vad de visade på CES i Las Vegas.
Indy Autonomous Challenge: Biltävling utan förare
Indy Autonomous Challenge är en förarlös racingtävling, där bilarna kör helt på egen hand. Självklart efter mycket avancerad programmering.
På eftermiddagen den 7 januari startade Indy Autonomous Challenge på CES, som denna gång var en duell mellan två lag. Ett team, PoliMOVE, är ett samarbete mellan ingenjörshögskolorna Politecnico di Milano i Italien och University of Alabama. Det andra, TUM Autonomous Motorsport, är från den tekniska fakulteten i München.
Efter tidigare inledande omgångar med fem olika lag var det de två ovan nämnda lagen som stod kvar, och fick därmed köra en finalduell.
Vinnaren
Efter ett mycket jämnt lopp, där TUM Autonomous bil oturligt nog snurrade och körde av banan på upploppet, var det PoliMOVE som kammade hem segern. Och 150 000 dollar i prispengar. TUM Autonomous fick 50 000 dollar för andraplatsen.
PoliMOVE satte också nytt hastighetsrekord för förarlösa bilar på oval bana, med en topphastighet på 278 km/h (173 mph).
Körde av
I dessa hastigheter är det mycket som ska stämma och det är till exempel väldigt svårt att få bilarna att reagera rätt på plötsliga växlingar i väderförhållanden. Som regn. Som tur var så regnade det inte den aktuella dagen, men ändå gick det fel i slutet för TUM – som körde av banan och ut på gräset. Imponerande nog lyckades bilen ändå hantera misstaget, och ta sig helskinnad tillbaka på banan. Men då hade PoliMOVE redan passerat mållinjen.
Se det spännande upploppet nedan.
Mer info: indyautonomouschallenge.com