TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Indy Autonomous Challenge – biltävling utan förare

Två bilar. En vinnare. Inga förare. Detta var Indy Autonomous Challenge på CES.

Av / 2022-01-11 - 15:30
Indy Autonomous Challenge – biltävling utan förare

Många – inklusive oss – tror att bilarnas framtid är att vara självkörande. Tekniken går långsamt framåt, och nu har flera stater gradvis börjat tillåta människor att hålla händerna från ratten under längre perioder.

Precis som med biltekniken generellt kan det tyckas att tekniken utvecklas mest aggressivt i tävlingssegmentet. Åtminstone om vi ska gå efter vad de visade på CES i Las Vegas.

Indy Autonomous Challenge CES 2022
I Indy Autonomous Challenge tävlar riktiga racerbilar, helt utan förare. Foto: IAC

Indy Autonomous Challenge: Biltävling utan förare

Indy Autonomous Challenge är en förarlös racingtävling, där bilarna kör helt på egen hand. Självklart efter mycket avancerad programmering.

På eftermiddagen den 7 januari startade Indy Autonomous Challenge på CES, som denna gång var en duell mellan två lag. Ett team, PoliMOVE, är ett samarbete mellan ingenjörshögskolorna Politecnico di Milano i Italien och University of Alabama. Det andra, TUM Autonomous Motorsport, är från den tekniska fakulteten i München.

Efter tidigare inledande omgångar med fem olika lag var det de två ovan nämnda lagen som stod kvar, och fick därmed köra en finalduell.

Annons
PoliMOVE Indy Autonomous Challenge CES 2022
Det var PoliMOVE som kammade hem segern till slut. Foto: IAC

Vinnaren

Efter ett mycket jämnt lopp, där TUM Autonomous bil oturligt nog snurrade och körde av banan på upploppet, var det PoliMOVE som kammade hem segern. Och 150 000 dollar i prispengar. TUM Autonomous fick 50 000 dollar för andraplatsen.

PoliMOVE satte också nytt hastighetsrekord för förarlösa bilar på oval bana, med en topphastighet på 278 km/h (173 mph).

TUM Indy Autonomous Challenge CES 2022
TUM Indy Autonomous Challenge CES 2022

Körde av

I dessa hastigheter är det mycket som ska stämma och det är till exempel väldigt svårt att få bilarna att reagera rätt på plötsliga växlingar i väderförhållanden. Som regn. Som tur var så regnade det inte den aktuella dagen, men ändå gick det fel i slutet för TUM – som körde av banan och ut på gräset. Imponerande nog lyckades bilen ändå hantera misstaget, och ta sig helskinnad tillbaka på banan. Men då hade PoliMOVE redan passerat mållinjen.

Se det spännande upploppet nedan.

Mer info: indyautonomouschallenge.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Är ny kinesisk elbil snabbast i världen?

Suzuki och Toyota samarbetar kring el-SUV

Batmobilen är till salu

Ioniq 7 blir Ioniq 9 - här är bilderna

Audis eldrivna kombi avtäckt - kommer 2025

Avtäckt: Folkets SUV Skoda Elroq

700 km räckvidd!

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Ljud & Bild