Den dyrare storebrodern till Asada Zakura heter Kokutan, eller ATH-AWKT om man föredrar den officiella modellbeteckningen. Men det är Kokutan som Audio-Technica hoppas att hörlurarna ska bli kända som i folkmun.
Namnet kommer från det randiga japanska ebenholtsträdet med samma namn och färgen är djupt mörkbrun, med ett ännu mörkare naturligt trämönster. Den halvklara lacken ger en ganska så matt yta, men i direkt solljus eller under en lampa får träkåporna en vacker glans. Den något billigare Asada Zakura är röd och kanske mer fotogenisk på bild, men i verkligheten tycker jag att Kokutan är ännu vackrare.
Konstruktion
Kokutan är ett mycket hårt träslag med hög densitet, det används ofta i träblåsinstrument. Det är tåligare än många andra träslag mot förändringar i temperatur och luftfuktighet, vilket gör att det passar för musiker som reser året runt med sina instrument. I ATH-AWAS har ebenholts valts för sina egenskaper att dämpa oönskade resonanser, så att ljudet kan återskapas så rent och naturligt som möjligt.
Elementen är 53 mm stora, vilket ger en nästan 80 procent större membranyta att flytta luft med jämfört med standard 40 mm. Membranet kan därför utan ansträngning pressa ut större mängder luft. Syrefri koppar i hög 6N renhet används till talspolarna.
Kabinetten som elementen sitter i har ett dubbelt luftdämpningssystem i två separata akustiska kammare. Allt för att minimera över- och undertryck som uppstår i slutna högtalarkonstruktioner.
De billigare Asada Zakura har gångjärn i järn, medan Kokutan har en dyrare magnesiumlegering. Målet är detsamma: att minimera resonanser.
Inte för bärbart
ATH-AWKT har en impedans på 48 ohm, som i kombination med känsligheten 102 dB (1mW) gör dem relativt lätta att driva. Det ingår två 3 meter långa kablar, en obalanserad med 6,3 mm-jackkontakt och en balanserad med 4-stifts XLR. Inget minijack för bärbara bruk här, alltså.
Komfort och passform
AWKT är 10 gram tyngre än ”lillebror” AWAS (405 g), vilket innebär att de inte ställer upp i den lätta klassen. Men precis som sina syskon sitter de väldigt bekvämt runt öronen. De klämmer inte och även här är brusdämpningen måttlig jämfört med en del andra slutna kåpor. Men det räcker för inomhusbruk och förhindrar återkoppling genom en eventuell mikrofon, för de som ska göra en podd eller musikinspelning.
Så låter Kokutan
Lillebror ATH-AWAS låter oerhört dynamiskt och klockrent, på gränsen till sterilt, men i ATH-AWKT, alias Kokutan, har Audi-Technica värmt upp ljudet. Inte särskilt mycket, och inte alls så att musiken känns färgad på något sätt. Det är mycket mer subtilt än så.
Asada Zakura har ett kallare mellanregister än Sennheiser HD 800S, och även än Audio-Technicas egen och ännu bättre öppna rival: ATH-ADX5000. Kokutan har däremot mer fyllighet och vitalitet, och kan delvis utmana de öppna lurarna på det här området. Barytoner får mer kött på benen än med Asada Zakura, medan sopraner presenteras lite mjukare och rundare.
Klassiskt
The Armed Man med sopranen Lucy Kay, ackompanjerad av FILMharmonic Orchestra i Prag, låter läckert och luftigt, samtidigt som stråkarna har en varmare glöd än genom Asada Zakura. Det känns kanske som om man har flyttat ett par rader bakåt i konsertsalen, eftersom detaljer inte sticker ut lika nakna och knivskarpa som med Asada Zakura. När pukorna kommer in är de lite försiktigare här. Men det beror på att hörlurarna låter mindre skarpt och helheten är tveklöst bättre i mina öron.
Kokutan är också mindre kräsen när det gäller elektronik, eftersom en förstärkare med steril klang får lite extra glöd, medan en med mer fyllighet inte blir nämnvärt mer rosenröd. Med andra ord fungerar den varmklingande Auralic Taurus utmärkt även här, precis som med Asada Zakura.
Och medan den neutrala Sennheiser HDV 820 inte fungerar särskilt bra med de mindre modellerna så plockar Kokutan fram kvaliteterna ur den och återger musiken med den nödvändiga gnistan.
Pop
Adeles röst i Oh My God från hennes nya album 30 låter ännu större, och det är mer energi i basgången här än med den billigare syskonmodellen. Tyvärr är låten i sig inte en av de mest dynamiska, den låter lite pressad i refrängen. Men det är mer plågsamt med Asada Zakura än med Kokutan. Det är mer förlåtande här.
Inte den hårdaste
Det bör dock påpekas att inte heller Kokutan är hörlurarna du ska ha om du vill dundra loss med ”skallebank-bas”. Då är Sony HDR-Z1R mycket mer massiv och fysisk, och även Focal Stellia har mer dynamik och bättre allroundegenskaper. Båda fungerar också bättre med bärbar utrustning, eftersom de är mer lättdrivna. Men Kokutan har en bättre tonal struktur i basen än Sonys lurar och en mer tämjd diskant än Focals. Vilket betyder att de definitivt bör övervägas.
Slutsats
Audio-Technica ATH-AWKT, som även lystrar till smeknamnet Kokutan efter ebenholts-träslaget, är lika vackra som välljudande.
De blommar ut med en bra förstärkare och när de är som bäst låter de förförande vackert. Med en varm glöd i mellanregistret och en smörig diskant som få andra kan få till. Jag har nog aldrig hört slutna hörlurar med ett så vackert mellanregister!
Basen är fyllig och bra rent tonalt. Sammantaget kanske den saknar lite tyngd för de största basälskarna där ute, men om du ska sitta och njuta av musik timme efter timme så är Kokutan antagligen något för dig.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser