Låt mig bara säga det direkt. Fujifilm GFX 50S II är en dyr kamera, men det är också den billigaste mellanformatkameran på marknaden i dag, så ur den synvinkeln är den ett fynd.
Men den passar inte alla.
Till exempel inte de som ofta fotograferar sport med hastiga rörelser eller vilda djur, de som behöver en 4K videokamera eller de som vill ha en kompakt systemkamera för resor.
Fujifilm GFX 50S II är nämligen lite för långsam och har bara 1080 HD-video, och trots att den är relativt kompakt är detta inte den första kameran jag skulle ha funderat på om jag skulle resa runt i Asien ett par månader.
Men för landskap, porträtt, arkitektur, konst och det mesta annat är den nästan perfekt.
Kameran är baserad på GFX 100S, som vi nyligen utsåg till Årets highend-kamera 2021, fast med ett par små ändringar. Till exempel en mellanformatsensor med 51 i stället för 102 Mp.
GFX 50S II
- 51,4 Mp 44 x 33 mm mellanformatsensor (motsvarande GFX 50S)
- Bara 1080 HD-video
- Femaxlars 6,5-stegs bildstabilisering
- 3 bilder/s
- 425 fokuspunkter
- 16-bitars råfiler, lossless eller okomprimerade
- 1/16 000 s elektronisk slutare
- Utökning till ISO 50 och 102400
- 3,69 Mp OLED-sökare
- Trevägs pekskärm
- Vädertätning
Att kameran nästan är identisk med GFX 100S innebär också att den är en helt annan kamera än GFX 50S – även om bildsensorn alltså är densamma – som den ersätter. Den vridbara sökaren finns inte här. Inte samma formfaktor heller, för kameran har inte bara lånat det tekniska från Årets kamera, även kamerahuser är detsamma.
Det innebär samma pekskärm som kan vinklas åt tre håll, en rad programmerbara knappar och inställningshjul, en OLED-sökare med programhjul på ena sidan och en monokrom statusdisplay på höger sida.
Anslutningar
Batteriet är detsamma som i 100S, och kan laddas i kameran med USB-C. Det finns även en videoutgång via mikro-HDMI, hörlurs- och mikrofonuttag samt kontakt för trådbunden fjärrkontroll. Under luckan till höger finns plats för två UHS-II-kompatibla SDXC-minneskort.
Eftersom formen är densamma som på 100S får man samma fina tumgrepp på baksidan och samma handgrepp på framsidan, vilket ger ett säkert grepp. Även om man sätter på mycket större objektiv än den 35–70 mm-zoom som ingår i kamera-kitet.
Det som gäller för GFX 100S gäller med andra ord även för GFX 50S II.
Autofokus
Det gäller i stora drag även autofokusen, som man kommer väldigt långt med om man inte har bråttom. Eller om motivet har bråttom. Den är trots allt mycket bättre än i GFX 50S – och GFX 50R – men jämfört med Fujifilm X-T4 eller Sony a1 är den trög.
Eftersom bildhastigheten är låga tre bilder i sekunden är det inte lika kritiskt hur snabb autofokusen är, eller hur bra den är på att följa rörliga motiv. Vad som är lite värre är att den inte riktigt hänger med ögonen lika bra som GFX 100S. Det fungerade bäst när jag avgränsade fokusområdet och krympte fokuspunkten till den näst minsta ramen, men här är det bara att prova sig fram. Det kan hända att det fungerar bättre med andra objektiv än GF 35–70 som jag testat kameran med.
Bildkvaliteten
Men bildkvaliteten. Sådana bilder man får! Den tekniska kvaliteten är fenomenal. Det verkar inte göra någon väsentlig skillnad att 50S II har hälften så många pixlar som 100S. Behöver men fler väljer man Multi-shot. Då använder kameran bildstabilisatorn och bildprocessorn för att sätta ihop 16 råfiler till en enda fil med 205 Mp.
Det är få kameror som matchar detaljupplösningen, bilddynamiken och färgåtergivningen, vilket ger oerhört flexibla råfiler och en vacker JPEG-kvalitet. Fujis genomtänkta filmsimuleringar är alltid en fröjd att jobba med, och när kameran har så bra upplösning och färgdjup tillgängligt fungerar filmsimuleringarna överlag bra.
Bildbrus behöver jag knappt nämna. Så länge man inte absolut måste gå över ISO 12800 är brus inget tema. Video, däremot. Kvaliteten är helt okej för 1080 HD, men när man blivit bortskämd med 10-bitars 4K känner man att man tappar något när man är låst till 1080. Å andra sidan är video är inte det man främst förknippar med en mellanformatkamera.
Slutsats
Fujifilm GFX 50S II saknar inte alls konkurrenter. Tyvärr kommer de inte från mellanformatkameror utan fullformatkameror som Sony a1 och a7 r IV, Canon EOS R5 och Nikon Z7 II. De är alla blixtsnabba jämfört med GFX 50S II. Speciellt Sony a1, som kombinerar 50 Mp med hög bildhastighet (för nästan det dubbla priset). De har också en mycket högre videoupplösning, upp till 8K för bland annat EOS R5. Med stillbilder kan de inte riktigt matcha bildkvaliteten från GFX 50S II (även om framför allt Z7 II kommer nära) och det är hela poängen med att välja Fujifilms kamera. Den är inte den snabbaste – och videokvaliteten verkar komma från 2010 – men den är oslagbar på stillbilder i den här prisklassen.