JBL har inte på något sätt slutat konstruera stora, fyrkantiga högtalare med enorma element. Det har de nämligen fortsatt med under Synthesis-namnet. Detta är en helt separat avdelning från Kina-tillverkade Bluetooth-högtalare och hörlurar, här handlar det bara om riktig hi-fi.
På senare tid har deras gamla studiomonitorer återupplivats, och njuter nu av ny och aktuell kunskap om hur man gör bästa möjliga högtalare.
JBL 4349 har ett 12-tums baselement, i likhet med många klassiska JBL-monitorer. Kabinetten är större än hos både mina gamla monitorer (4411) och klassikerna L112, så att 4349 ska kunna skyffla mer luft och därmed spela högre utan att gå i kompression. Men till skillnad från sin äldre släkting är detta en ren tvåvägskonstruktion. Det innebär att det inte finns någon dedikerad mellanregisterenhet. Istället har den ett diskanthorn som upptar lika mycket utrymme som baselementet!
Tårdrypande rockupplevelser
Det är nästan så att jag fäller en tår för hur JBL 4349 tar mig tillbaka till min ungdom. Den tid då det var kul att spela högt, och när min familjs gillestuga var festens mittpunkt. För detta ljud är så jag minns att hi-fi var, men det drar det hela flera hack längre.
Högtalarna gör det riktigt kul att spela musik, här kan du bara ta fram albumen från ungdomen och flina fånigt. Samtidigt får du en extra dimension av upplösning som gårdagens stora högtalare helt enkelt saknade. Para ihop dessa högtalare med en riktig kvalitetsförstärkare så får du se vad jag menar.
Detta, mina damer och herrar, är Svansjön i en headbangar-kostym!