Holländska Vanmoof producerar internetanslutna och smarta elcyklar, som också kan köpas i Norden (men inte i Norge).
Vanmoof har 260 anställda och butiker i nio större städer – inklusive Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris och Tokyo – och har sålt totalt 125 000 elcyklar.
Vi har tidigare kallat företaget för elcyklarnas svar på Tesla, och det beror inte minst på att Vanmoof har en bestämd mission. Elcykeltillverkaren vill ändra på rörligheten i storstäderna, som enligt företagets uppfattning idag kväver illaluktande biltrafik, och lösningen är inte förvånande … elcyklar.
Målet är att helt avskaffa bilar och andra fordon som drivs med fossila bränslen år 2025, säger en av företagets två grundare, Ties Carlier, åtminstone i samband med lanseringen av en helt ny ”hyperbike”, Vanmoof V, som holländaren precis presenterat.
”Vanmoof V är vår första hyperbike, en elcykel som är avsedd för högre hastigheter och längre sträckor. Jag är övertygad om att denna nya typ av blixtsnabb elcykel helt kan ersätta skotrar och bilar i staden år 2025”, säger Vanmoof-direktören.
Vanmoof V
Den nya elcykeln kostar 3 498 euro och kan beställas nu. Men Vanmoof V kommer inte levereras till kunder förrän i slutet av 2022.
Vanmoof V levereras med ett 700 Wh batteri och två integrerade motorer, en i varje däck, och kan därmed uppnå en toppfart på 50 km/h, där företagets tidigare modeller – som Vanmoof S3 och X3 – kan köra maximalt cirka 30 km/h.
Precis som företagets två befintliga modeller kommer Vanmoof V med funktioner som automatisk elektronisk växling, Turbo Boost -acceleration med en knapptryckning, hydrauliska bromsar och en elmotor som kan öka din egen pedalkraft upp till fyra gånger. Dessutom inbyggt digitalt stöldskydd och appkontroll, så cykeln t.ex. känner igen sin ägare automatiskt och låser upp med bara en enda knapptryckning.
Du får inte köra så fort
Som nämnts kommer Vanmoof V att kunna köra 50 km/h, men det är långt över tillåten toppfart för elcyklar, som i hela EU bara är 25 km/h.
Detta beror på att alla fordon som kan köra mer än 25 km/h, enligt EU-lagstiftning som implementerats i alla medlemsstater (och Norge), betraktas som skotrar eller mopeder som vanligtvis kräver körkort.
Men Vanmoof uppmanar politikerna att ändra reglerna, som företaget anser vara föråldrade. I detta blogginlägg förklarar alltså Ties Carlier att de nuvarande reglerna är från 90-talet, då elcyklar i stort sett inte fanns. Men en elcykel är mycket lättare än en moped och därför långt ifrån lika farlig för omgivningen, hävdar Vanmoof-grundaren.
Branschorganisationen LEVA, som representerar elcykeltillverkare på europeisk nivå, är redan i full gång med lobbyarbete som syftar till att ändra reglerna, så att du kan köra snabbare med din elcykel. Även utan körkort.
Med Vanmoof V visar den nederländska tillverkaren att de åtminstone räknar med att det bara är en tidsfråga innan en lagändring blir verklighet.