Sony har varit lite frånvarande på soundbar-fronten den senaste tiden, särskilt när det gäller de mer påkostade varianterna. Den japanska tillverkaren gillar att ta god tid på sig under utvecklingen av nya produkter, och vi har fått vänta länge på en efterträdare till toppmodellen HT-ST5000 från 2017. Men nu händer det grejor! Nykomlingen HT-A7000 är Sonys nya soundbar-flaggskepp och det är minsann inga småsaker det handlar om!
Sony HT-A7000
Med sina 130 centimeter på bredden är det här en av de större soundbar-högtalarna du kan lägga under TV:n, och med ett riktpris på 15 000 kronor tillhör den också de dyraste. HT-A7000 är fullspäckad med högtalarelement som sprider ljudet framåt, uppåt och åt sidan, och den stöder 3D-ljudformaten Dolby Atmos och DTS:X.
Sony har också utrustat den med integrerade bashögtalare och hävdar därför att den klarar sig utmärkt utan subwoofer. En sådan kan dock köpas separat, samt trådlösa bakhögtalare om du vill. Vi har testat både med och utan!
Design
För att vara en soundbar i highend-klassen har HT-A7000 ett relativt nedtonat och diskret utseende. Fronten har en perforerad metallgrill medan ovansidan är klädd i svart högtalartyg, med en svart, spegelblank och ”glossy” rand i mitten. Just den sista detaljen hade Sony kunnat hoppa över, eftersom den är ganska så känslig för fingeravtryck!
Högtalaren är uppenbarligen gjord för att matcha Sonys egna TV-apparater, vi märkte att den passar fint ihop med Bravia-modeller som A80J, X95J och Z9J. De har fötter som kan höja upp skärmen så att det finns plats under den.
Sony HT-A7000 är utrustad med inbyggda höjdkanaler för Dolby Atmos och DTS:X. Det sitter två element på ovansidan, som behöver ”fri sikt” för att kunna reflektera ljudet mot taket. Detta måste man tänka på när man placerar den, så att man inte täcker för höjdhögtalarna. Eller som man säger på finska: Ei saa peittää!
Användning och finesser
Dold bakom gallret på Sony HT-A7000 finns en praktisk display som talar om volym, ljudkälla, vilket ljudformat som spelas upp och liknande. Lyckligtvis kan den dämpas helt eller delvis när man tittar på film i ”biomörkret”.
En annan sak vi uppskattar är det grafiska användargränssnittet. När vi ansluter in TV:n (via HDMI eARC-ingången) får vi upp en särskild installationsmeny på skärmen som guidar oss genom inställningarna. Här kan vi också gå in och göra avancerade justeringar, utan att behöva ladda ner någon app.
När man installerar Sony-högtalaren för första gången gör den ett par mätningar för att optimera ljudet efter rummet den står i. Den skickar ut ett par testsignaler och fångar upp efterklangen med hjälp av inbyggda mikrofoner. Här behöver man alltså inte gå runt och vifta med telefonen, som till exempel Sonos kräver med sin TruePlay-korrektion. Installationen är klar på några minuter.
Massor av anslutningar
HT-A7000 har riktigt bra anslutningsmöjligheter: det finns två HDMI-ingångar, som båda stöder 2.1-standarden med ”pass through” för högupplösta videosignaler (4K/120p och 8K/60p). Dessa kan fungera som en förlängning av TV:ns egna anslutningar, om du skulle få slut på kontakter: här är det till exempel enkelt att koppla in en spelkonsol eller Blu-ray-spelare.
Obs! HT-A7000 saknar för närvarande stöd för VRR-funktionen (Variable Refresh Rate), men det förväntas komma i en framtida uppdatering.
Det finns naturligtvis även en HDMI-utgång som kopplas till TV:ns ljudreturkanal (HDMI eARC). Då är det enkelt att hämta ut Atmos-ljud från inbyggda appar som Netflix och Apple TV+. Om man kopplar in en Sony-TV av modernare snitt så märker man att de två ”pratar ihop sig” och synkroniserar ljudinställningarna mellan sig.
Högtalaren har Bluetooth för direkt anslutning till mobilen. Med inbyggt Wi-Fi har den också tillgång till Spotify Connect, Apple AirPlay 2, Google Chromecast. Med andra ord finns det gott om tillgång till ljudkällor här.
Ljudkvalitet
The proof is in the pudding, och trots allt är det på ljudsidan som Sony har mest att bevisa, om de ska kunna mäta sig med tuffa konkurrenter som Sonos och Samsung. Men det tar inte lång tid förrän vi nickar uppskattande när vi hör ljudet från HT-A7000.
Vi började med testdisken Ready Player One (4K Blu-ray, Dolby Atmos) och den hisnande biltävlingen i början av filmen. Den här scenen gör mycket ljud och liv, men Sony har bra kontroll över alltihop och lyckas fylla vårt testrum med en stor, precis och tydlig ljudbild. Dynamiken är utmärkt: När bilarna brakar ihop med T-Rex, King Kong och andra hinder får vi en realistisk känsla av glas som krossas och bilar som viner förbi.
Vi hoppar vidare till Formel 1-dokumentären Drive to Survive (Netflix, säsong 3). Även här visar Sony att de kan fylla vårt testrum med ett trovärdigt, tredimensionellt Atmos-ljud. Här kommer den fysiska bredden helt klart till sin rätt: vi kan höra hur ljudbilden antar en storlek som passar handlingen på skärmen väl, med bra separation mellan vänster-, höger- och centerkanalen.
HT-A7000 ger också en bra känsla av höjdeffekter från Atmos-ljudspåret. Vid flera tillfällen var vi faktiskt tvungna att kika oss över axeln! Sony lyckas skapa en illusion av föremål som rör sig mot, ovanför och förbi oss. Surroundljudet är fullt i klass med Sonos och Samsungs.
Men det finns ett par saker vi saknar. Även om basåtergivningen är helt okej så har Sony inte lyckats upphäva fysikens lagar. Motormullret och explosionerna saknar trycket som bara en ordentlig subwoofer kan ge.
Röståtergivningen kunde också ha varit ännu tydligare. De många dialogsekvenserna i Drive 2 Survive låter till exempel lite inklämda om man jämför med Samsung HW-Q960A. Vi upplevde dock en förbättring genom att använda TV:n som centerkanal.
HT-A7000 har nämligen ett äss i rockärmen om du väljer att para ihop den med en Sony-TV av modernare datum. Funktionen Acoustic Center Sync kan använda TV:ns inbyggda högtalare för att återge delar av centerkanalen. Vi testade detta i kombination med OLED-TV:n XR-65A80J och upplevde att röståtergivningen blev både klarare och mer exakt placerad i förhållande till bilden.
Hur är det med musik?
Eftersom TV:n och soundbar-högtalaren ofta står i vardagsrummet bör de också fungera som musikanläggning i många hem. Dessutom finns det allt fler musikproduktioner som spelas in med surroundljud.
Sony har ett fin, öppen och varm klang när vi spelar Dua Lipa direkt från YouTube. Gitarrknäppningarna har en fin snärt och vi börjar stampa takten direkt. Det är rent allmänt en bra sammanhållning och en ganska så bred stereoljudbild. Men bastonerna hade kunnat ha mer tyngd.
Sony HT-A7000 gör ett bra jobb även med Nordic Brass Ensemble och deras European Tour (Blu-ray) från norska skivbolaget 2L. Den målar upp en stor och mäktig ljudbild där blåsinstrumenten är distinkta och tydliga. Men trots att basen är tillräckligt tydlig blir trumvirvlarna ganska tunna och anonyma. Även här märker vi att det skulle underlätta avsevärt med lite draghjälp i basen.
Utökat system med subwoofer och bakhögtalare
Sagt och gjort: med subwoofer och bakhögtalare inkopplade blir ljudupplevelsen mycket mer komplett. Äntligen kan vi känna basen och inte bara höra den! Vi upptäckte att den lilla suben SA-SW3 gjorde ett utmärkt jobb tillsammans med HT-A7000, och för mindre lyssningsrum levererar den en fast och fin bas. Om du är extra bashungrig och har ett större rum kan vi däremot rekommendera storebrodern SA-SW5. Den är mycket exakt och hårtslående och får motormullret att gå genom märg och ben!
– Ingen tvekan: Du MÅSTE ha en subwoofer! Motorerna låter mer som V8:or, och bilar som kraschar får det att fladdra mer i byxbenen. Helt enkelt betydligt bättre hemmabiokänsla, säger kollegan och medlyssnaren Geir Nordby.
– Den lilla subwoofern [SA-SW3] håller hög kvalitet. Men SA-SW5 låter mycket tuffare. Den har mer kraft och bättre kontroll över ljudeffekterna. Man behöver inte nödvändigtvis ha ett stort rum för att uppskatta precisionen den har, tillägger Geir.
De extra bakhögtalarna gör också ett bra jobb med att stänga till ljudbubblan och göra surround-effekterna bakifrån mer tydliga och trovärdiga. Men det hade varit ännu häftigare om Sony hade kostat på extra höjdkanaler i bakhögtalarna också! Detta är något som till exempel Samsung har i sin toppmodell HW-Q960A.
Slutsats och konkurrenter
Med ett riktpris på 15 000 kronor är Sony HT-A7000 en kostsam soundbar, men den ger definitivt ljudmässig valuta för pengarna: här får du en stor och övertygande ljudbild med både film och musik. Surroundljudet är stort och vi är särskilt imponerade av bredden och höjden på Atmos-effekterna.
Ljudupplevelsen blir dock inte komplett utan en separat subwoofer, och då kryper priset upp till 20 000 kronor! Vilket gör detta till en lösning för välbärgade entusiaster.
HT-A7000 kan tyckas ha en styv prislapp jämfört med vår favorit Samsung HW-Q960A, som har både subwoofer och bakhögtalare för 15 000 kronor. Vi får inte heller glömma en populär modell som Sonos Arc med Sub, som också kostar lite mindre än Sonys lösning.
Vilket av dessa system skulle vi då välja? Tja, om du redan har (eller planerar att skaffa) en ny Sony Bravia-TV så finns det helt klart ett par fördelar med att välja HT-A7000. Den fina integrationen med TV:ns eget menysystem, och inte minst möjligheten att använda TV-skärmens egna högtalare för att boosta ljudet, är utan tvekan praktiska finesser. Då är du garanterad användarvänlighet och ett fett ljud!
Obs! Sony HT-A7000 har också en intressant utmanare från det egna lägret: Det nyligen lanserade ljudsystemet HT-A9 är visserligen ingen soundbar, utan fyra surroundhögtalare som kan användas för både film och musik. Test kommer inom kort!