Från utsidan kan det se ut so om iPhone 13 Pro inte är någon större förbättring mot föregångaren 12 Pro. Men om man tittar efter noga så finns det ett par tydliga skillnader. Till det bättre.
Som alltid är prestanda förbättrade när det kommer en ny generation iPhone. Det är aldrig några riktigt stora eller revolutionerande förbättringar, det kan bara verka så när man läser om nya iPhone-mobiler på en del ställen. Men den här gången har Apple – äntligen, skulle man kunna säga – fixat ett par några saker vi har saknat och låtit bli ett par saker som vi fortfarande saknar.
Formfaktorn har inte ändrats. Den kantiga designen som man antingen älskar eller hatar har återanvänts. Skåran högst upp på skärmen har blivit lite mindre men telefonens vikt har ökat och 13 Pro är en och en halv mm tjockare än 12 Pro.
Knapparna på sidorna – och SIM-kortsluckan – har flyttats lite längre ner, men den klart mest synliga skillnaden hittar vi på baksidan.
Precis som 12 Pro har 13 Pro tre kameror. Men här är de märkbart större.
Nya kameror
Många mobilkameror lanseras med både 26 och 40 Mp i upplösning, men Apple anser fortfarande att 12 Mp räcker. Alla fyra kamerorna har 12 Mp, men bildytan på bildsensorerna har växt, detsamma gäller storleken på pixlarna. Här är de 1,9 µm, mot 1,4 µm i 12 Pro.
Apple hävdar att den nya 26 mm-vidvinkeln med marginellt bättre ljusstyrka f1,5 fångar dubbelt så mycket ljus. Kameran med 26 mm har också bildstabilisering, även på video.
Den ännu bredare ultravidvinkeln på 13 mm är också mer ljusstark med bländare f1,8 (mot 2,4) och teleobjektivet är uppdraget från 56 till 77 mm f2,8, med 3x zoom och dessutom bildstabilisering.
77 mm är en mycket mer användbar brännvidd när vi trots allt pratar om tele. Bland annat för porträtt, vilket det visar sig att iPhone 13 Pro faktiskt är vidunderligt bra på.
Till skillnad från 12 Pro och 12 Pro Max har 13 Pro och 13 Pro Max äntligen identiska kameror. Med andra ord är bättre kameror inte längre något argument för att välja den större 13 Pro Max med 6,7-tums skärm.
Photographic Styles
Frontkameran, som Apple kallar för True Depth Camera och har FaceID-inloggning och -validering, har som nämnts också 12 Mp. Den stöder 60 fps Dolby Vision, 4K-video med HDR (High Dynamic Range) som utökar bilddynamiken samt den nya funktionen Photographic Styles, eller fotostilar.
Den hittar man under den pilmärkta fliken högst upp på skärmen när kameran är på. Man knackar på den och bläddrar till den fjärde symbolen i raden. Sedan kan man förutom standardinställningen höja kontrast, lägga till mer färgmättnad, ändra färgtemperatur och justera tonintervall för alla lägen utom standardinställningen.
Bläddrar man längre åt höger kan man välja mellan åtta förinställda filtereffekter som påminner om de som finns i Instagram-appen, men som också är ganska vanliga i nyare kameror. Bland annat i Fujifilm- och Olympus-kameror. De åtta effekterna kan väljas antingen innan man tar bilden eller när som helst efteråt.
ProRaw
De mest trägna fotograferna nickar uppskattande mot möjligheten att fotografera i Apples 12-bitars råformat ProRAW. Fotografer kan också välja att spara bilderna i HEIF/HEVC-format. Det är en nästan förlustfri komprimering baserad på H.265, som bland annat stöder större färgdjup, upp till 16 bitar i JPEG-filer (i stället för 8 bitar).
Om man gillar makrobilder så kommer man att älska iPhone 13 Pro. Ultravidvinkeln har äntligen ordentlig makro, med en närgräns på 2 cm som gör att man kommer riktigt nära motivet.
Apple har också introducerat något de kallar för Smart HDR 4. Här är tanken att kameraprocessorns algoritmer justerar exponering, kontrast och färger individuellt för flera personer i ett gruppfoto, samtidigt.
Cinematic Mode och video
Låt oss kalla det för filmiskt läge, eller helt enkelt fokusval. Det simulerar att man har valt en stor bländare, sedan prioriteras till exempel personen i förgrunden och bakgrunden blir suddig. Effekten är också känd som bokeh. Men man kan när som helst under inspelningen, eller efteråt, välja var någonstans bilden ska vara skarp.
Effekten är ganska fiffig, fungerar sömlöst och är effektfull. Inspelningarna ser plötsligt mycket proffsigare ut. Tyvärr fungerar Cinematic Mode bara i 1080p. Det gör inte ProRes-videoinspelning, som även fungerar i 4K/30p.
Det är också möjligt att spela in slow motion-filmer i 1080 HD, med upp till 240 fps.
Lidar
13 Pro har samma Lidar-skanning som vi sett 12 Pro. Den skannar pixeldjupet i motivet, och hjälper bland annat kameran att fokusera bättre i svagt ljus, plus underlättar för bildbehandlingen att göra bilderna mer jämnt exponerade.
Lidar kan också användas för att skanna och mäta ett rum eller objekt i AR.
Snabbare OLED
Storleken och upplösningen på OLED-skärmen är samma som för iPhone 12 Pro. Maxljusstyrkan är hela 1000 nits, 1200 nits på foton och video i HDR, och den 6,1 tum stora Super Retina XDR-skärmen har äntligen fått en snabbare uppdateringshastighet.
När vi testade iPhone 12 tyckte vi att det var synd att skärmen bara stödde 60 Hz i frekvens, speciellt som allting annat med skärmen var fantastiskt. Det är det fortfarande, maken till färgstark och naturtrogen bild får man leta efter, men nu stöder skärmen äntligen upp till 120 Hz frekvens. ProMotion heter det på Apple-språk.
Man märker det snabbt. Något så vardagligt som att skrolla ner på en webbsida är inte längre förknippat med hackningar. Innehållet glider sömlöst nedåt – äntligen – och spel på mobilen har plötsligt blivit mycket mer tillfredsställande.
Men för att spara ström är skärmfrekvensen dynamisk. Det betyder att den kan vara mycket lägre när man bara läser text eller skriver ett meddelande, men sedan ökar den när man tittar på videoinnehåll, spelar spel eller skrollar ner webbsidor.
Som tidigare skyddas frontglaset på 13 Pro mot skador av keramiska kristaller – Ceramic Shield – som är inbakade i glaset, och på baksidan är glaset så kallat dubbeljoniserat för att göra det mer reptåligt.
Bättre batteritid
Batterikapaciteten har höjts jämfört med iPhone 12 Pro. Till 28 timmars videouppspelning eller 22 timmars standby. Det var faktiskt så ganska exakt vad jag upplevde, men jag tyckte inte att laddningshastigheten hade ökat jämfört med 12 Pro. Precis som tidigare stöds trådlös laddning, samt naturligtvis Apples magnetiska Magsafe-laddare som fästs på telefonens baksida.
Det ingår inte någon laddare till 13 Pro heller. Man får bara en Lightning-till-USB-kabel, laddaren får man köpa separat.
Prestanda
Den nya A15-processorn i 13 Pro är snabbare än föregångaren i våra tester. Inte mycket snabbare, det är mer mätbart än märkbart i praktiken. Att redigera, lagra och exportera foton eller video går lite snabbare, men man tappar inte direkt hakan av hastighetsökningen.
De förra mobilerna – 12 Pro och 12 Pro Max – var så snabba när de kom att det nästan skulle ha varit onaturligt om 13 Pro blåste dem av banan på rena prestanda.
I de obligatoriska Geekbench-testerna får 13 Pro precis så mycket högre poäng att Apple fortfarande behåller försprånget de hade med 12 Pro (och 12 Pro Max), det är bara i Compute-testet (bland annat grafik) som 13 Pro verkligen drar ifrån 12 Pro med A14-processor.
Ett multicore-resultat på 4709 är en bit efter iPad Pro, som är snabbast hittills, men långt före Samsungs, Xiaomis och Asus snabbaste mobiler.
Bildkvaliteten
Det tog ett tag innan jag lyckades se vad som var synligt bättre med de nya kamerorna. I de flesta situationer får man nämligen lika bra bilder med en iPhone 12 Pro, fast bara inte lika kraftfull tele.
Men kameran, framför allt 26 mm, är synligt bättre med nattbilder. Mindre brus, bättre skärpa och renare färger. Jag tycker också att bildbehandlingen är förbättrad, eftersom de alltid lika svåra hudtonerna återges mjukare och mer korrekt. Men låt mig betona att skillnaden inte är betydande. Och den gäller främst de som inte efterbehandlar råfiler.
Som nästan alltid när det gäller mobilkameror finns det lite smolk i glädjebägaren. Trots en helt vanvettigt bra och smart bildbehandling behärskar kameran inte alltid konsten att dämpa bildbrus och samtidigt behålla skärpan. Alltså ser man en del artefakter om man zoomar in – fast det är klart, för de som nästan bara postar bilder på sociala medier spelar det ingen roll.
Den filmiska funktionen måste också nämnas. Det händer nämligen med iOS15 att artefakter uppstår, till exempel kring fokus i ansikten eller utvalda objekt i motivet. Det syns som lite varierande oskärpa (bokeh), och någon gång märkte jag att effekten hackade lite när jag panorerade.
Men videokvaliteten i 4K tror jag inte att jag har sett bättre, med någon mobil. Inspelningar i 4K/60p med bildstabilisering ser helt enkelt fantastiska ut. Casting till TV:n via Apple TV likaså, det är helt enkelt rena festen att dela video med andra på TV:n.
Slutsats
Den förra Pro-modellen, iPhone 12 Pro, var en så stor förbättring när den kom att det vore nästan onaturligt om Apple skulle lyckas lika bra med 13 Pro. Men det har de nästan klarat av. Allt är inte en enorm förbättring, en del saker är ingen förbättring alls, utan ett steg bakåt. Som vikten. Vi förstår inte heller varför filmläget inte fungerar i 4K, och även om vi välkomnar möjligheten till 1 TB lagring så tycker vi det är dyrt. Men de allra viktigaste sakerna har förbättrats: skärmen med 120 Hz, kvaliteten på de nya kamerorna med både stillbilder och video, batteritiden som har tagit ett kliv framåt och användarupplevelsen som är helt enkelt föredömlig.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser