Även om Rivian startade tillverkningen av R1T för ett tag sedan så är det inte troligt att Ford F-150 Lightning når någon större produktionsvolym.
Ford har redan startat förproduktionen av F-150 Lightning, alltså bilarna som återförsäljarna visar för kunderna och som pressen får testköra.
För den nordamerikanska marknaden är den elektriska pickupen oerhört viktig, men eftersom den har fyrhjulsdrift, fem säten och bra lastkapacitet kan den även bli populär i Norden.
Den kan dra 4,5 ton, och med en räckvidd på upp till 50 mil och ett startpris kring 40 000 dollar (med det minsta batteriet som har 380 km räckvidd) kan Ford F-150 Lightning vara aktuell för andra än småbrukare och hantverkare.
Precis som Hyundai Ioniq 5 har F-150 Lightning ett eluttag som kan driva verktyg eller ladda en elcykel.
Den har också en ”frunk” som överträffar det mesta, 400 liter lastvolym och upp till 180 kg nyttolast. Total lastkapacitet anges till 900 kg, vilket ingen av dagens elbilar kommer i närheten av.
Ford F-150 Lightning kommer att säljas under våren 2022, med leverans några månader efter det.