Den kritiserades för att den var så stor att det var svårt att få överblick. IAA-mässan var spridd över flera olika platser i München, och den saknade bland annat Tesla och alla japanska tillverkare, men trots det var IAA Mobility 2021 kanske den viktigaste bilmässan på länge, kanske någonsin.
Man skulle kunna tro att frånvaron av många kända biltillverkare skulle ha dämpat intresset, men enligt arrangörerna var det hela 400 000 besökare under de sex dagar mässan varade.
Även miljörörelsen i Tyskland var entusiastisk över bilmässan (något de inte brukar vara) eftersom den hade en ganska tydlig, grön profil.
Naturligtvis var det elbilarna som fick mest uppmärksamhet. Miljömedvetenheten är stark i Tyskland, och de tyska biltillverkarna har varit ganska tydliga med att de kommer att delta i Det gröna skiftet, och alla var i stort sett närvarande (utom Opel).
Det var åtminstone elbilarna som fick mest uppmärksamhet. Både de många har beställt och de som de väntar på, men bilutställningen visade också varför elbilar inte är som vanliga bilar. Flera av de (744) utställarna var inte ens biltillverkare, många av dem var faktiskt cykeltillverkare.
Naturligtvis fanns det mycket självkörande teknik och avancerade uppkopplingar, nya haptiska gester, och bilutställningen visade vägen till en framtid med digitalisering av rörlighet på ett sätt som vi inte riktigt har sett omfattningen av tidigare. Det råder ingen tvekan om att om du inte är grön, får du kämpa för att få uppmärksamhet även på en bilmässa.
Mässan förra veckan var historiens första bilmässa med så stort fokus på miljövänlig rörlighet, och bland över 100 premiärer på mässan var det (nuvarande) och kommande elbilar – och elbilskoncept, som visade varför IAA 2021 kan vara den viktigaste bilmässan någonsin.
Man ska inte lägga för mycket i det, men det rapporteras att över 67 procent av dem som besökte IAA 2021 var under 40 år. Kanske kan man hoppas att det är elbilarna, som säkerställer det stora bilintresset bland dem som ännu inte fått gråa hår.