MB, Geländewagen, G-wagen: Mercedes G-klass har många namn. Geländewagen är en klassisk SUV, respekterad för sina bastanta köregenskaper i terrängen, men också känd för komfort och överdådig lyx. Även efter 40 år på marknaden är detta en av Mercedes mest populära modeller.
Den andra generationen introducerades så sent som 2018 och är förvirrande lik den gamla. Mercedes har behållit det ikoniska utseendet, men gjort om bilen helt på insidan med lättare, starkare material och modern teknik. Bland de många tillvalen hittar vi också en läcker anläggning från Burmester.
– That’s a nice Benz, säger en förbipasserande när vi parkerar bilen på gatan. Och vi måste hålla med: G-klass har en klassisk, tidlös design som är svår att värja sig mot. Vår testbil ser stentuff ut i svart metallic med tonade rutor. Frågan är om Geländewagen hänger med i den tekniska kapplöpningen – och kan ljudet från Burmester-systemet matcha det tuffa utseendet?
Mercedes G 400 d
G-klass kan levereras med ett antal olika motorvarianter. Mercedes Benz-chefen Ola Källenius har till och med antytt att en ny, helt elektrisk version som heter EQG kan dyka upp inom en snar framtid. Men tills vidare får vi nöja oss med de fossila varianterna.
Dieselmotorn i G 400 d ger 330 hk och har ett vridmoment på 700 Nm, och verkar direkt som en bra matchning för den här typen av fordon. Stark, tuff och inte alltför törstig. Om du vill lägga massor av pengar på drivmedel har Mercedes även ett par potenta V8-bensinmotorer signerade AMG.
Vilken motorvariant du än väljer så är Geländewagen definitivt ingen billig bil. Listpriset börjar på drygt 1 miljon, vårt testexemplar hamnar på ett par hundratusen till med all utrustning. Det är uppenbarligen kostsamt att bygga en bil på det här sättet 2021!
Surroundsystem från Burmester
G-klass kan levereras med en mängd utrustning och skräddarsydda interiörval, inklusive en uppgraderad stereo från Burmester (Burmester Surround Sound System med utrustningskod EU8).
Burmester-systemet i Geländewagen kostar ungefär 15 000 kronor som separat tillval, men ingår också i det så kallade Premium Plus-paketet. Systemet består av 15 högtalare runt om i kupén. Det sitter två karaktäristiska diskanter i instrumentpanelen fram, plus mellanregister och bas i dörrarna. Bakdörrarna är bestyckade med diskanter och mellanregister. Sedan hittar vi två extra högtalare i taket fram, samt surroundhögtalare i C-stolparna bak som ska bidra till en luftigare ljudbild. Djupbasen ombesörjs av en dedikerad 8-tums subwoofer i bagageutrymmet. Förstärkaren som driver alltihop har en totaleffekt på 590 watt.
Majestätisk körupplevelse
När vi sätter oss i – eller rättare sagt: kliver upp i – G-klass 2021 är det uppenbart att mycket har hänt sedan den första generationen terrängfordon. Interiören är toppmodern och har samma höga standard som vi sett i andra Mercedes-modeller. Här finns bland annat ett antal individuella inställningar för komfort, körläge och interiörbelysning. Vårt testexemplar har elektriska säten med minnesfunktion, integrerad massage och luftkonditionering i ryggstödet. Att säga att de är sköna att sitta i vore en underdrift.
Körupplevelsen är ganska så speciell. För att vara en hög, stor och tung bil har den överraskande välbalanserade köregenskaper. Vi kan hålla en hög hastighet in i kurvorna utan att den kränger som en båt. Körkomforten ute på vägen är också toppklass. Det kraftfulla chassit sväljer ojämnheter i vägbanan som om de inte fanns.
Vi var naturligtvis tvungna att testa Geländewagen i sitt rätta element och måste erkänna att dagens version också är värd namnet. Med hög markfrigång, fyrhjulsdrift och differentialspärr har den en förmåga att ta sig fram när andra bilar måste ge upp.
Man sitter högt över andra trafikanter, med bra överblick framåt. Sikten bakåt och åt sidan är däremot ganska bedrövlig, eftersom G-klass har relativt små rutor. Lyckligtvis får man bra hjälp av 360-kameror och sensorer.
Mercedes har gjort ett utmärkt jobb med att minska vind- och vägbuller. Faktum är att vi uppmätte G-klass som ungefär lika tystgående som den elektriska SUVen EQC. Även vid motorvägshastigheter är kupén nästan tyst. Man kan lätt prata med passagerarna utan att höja rösten.
Hej Mercedes?
Apropå samtal, det finns för närvarande ingen röststyrning i G-klass. Dagens version kom nämligen till innan användargränssnittet MBUX introducerades. Här får vi i stället nöja oss med det äldre COMAND-systemet, som använder en pekplatta i mittkonsolen för att navigera och välja i menyer.
Det känns onekligen mindre smart att behöva ange destinationer manuellt i dessa tider, men bilen har åtminstone en välfungerande navigering, och man blir snabbt bekant med hur pekplattan fungerar. Med det sagt så hade det varit kul att se G-klass med den senaste MBUX-assistenten ombord. Kanske en elektrisk EQG-version kan fixa det?
Ljudkvalitet
Nog om bilen, hur är det med ljudet? Vi har testat ett antal Mercedes-modeller med stora system, inklusive S-klass, som har både 3D- och 4D-ljud med fler än 30 högtalare! Burmester-systemet i G-klass kan verka mer blygsamt med sina 15 högtalare, men i praktiken låter det riktigt snyggt. När vi vrider upp volymratten hör vi en detaljerad och väl sammanhängande ljudbild som genast låter mycket övertygande.
Something ’bout you and the way we fit, sjunger Dagny i Somebody. Och ja, det finns definitivt något i Burmester-ljudet som vi gillar direkt. Dagnys röst framträder stabilt mellan A-stolparna, med en övertygande närvaro. Diskanten är distinkt och klar, mellanregistret är varmt och fylligt. Här finns också en generös och tung bas, som enkelt får oss att börja stampa takten. Verkligen inte det sämsta sällskapet man kan ha med sig på långresor!
Burmester har även koll på orkestern när vi byter från lättsmält pop till mer krävande klassisk musik. Gustav Holsts Planeterna låter magnifikt och kraftfullt – kanske inte lika superdetaljerat och fokuserat som i Mercedes GLE, men ändå med en imponerande dynamik och renhet. Fanfarerna är en sak, men här finns också en angenäm tystnad mellan tonerna – med god hjälp av den fina ljudisoleringen. Man kan nästan höra en knappnål falla i pauserna.
G-klass är ett populärt ekipage bland amerikanska hiphop-artister, och det låter som om Burmester har tänkt på det också. Bastunga låtar som Down Below med Roddy Ricch låter stenhårda och har en djup, hårtslående bas som känns väl genom sätesryggen. Visst, det är nog inte lika saftigt och kraftfullt som i Mercedes GLE eller det maffiga 4D-systemet i S-klass, men tillräckligt för att vi ska nicka uppskattande. Ljudanläggningen också gott om kraftreserver: vi kan spela oerhört högt utan tecken på förvrängning i högtalarna.
Begränsade inställningar
Infotainmentsystemet i G-klass är som nämnts av en lite äldre årgång, det märks också på justeringsalternativen för ljudet. Burmester-systemet har inte lika omfattande EQ-inställningar som de vi hittar i GLE, EQC eller S-klass. Här finns till exempel ingen VIP-funktion som fokuserar ljudbilden för ett visst säte. Bara enkla ton- och balanskontroller, och inte heller någon volymjustering för subwooferkanalen. Man kan däremot växla mellan standardljud och surroundljud som ger ett lite högre, mer tredimensionellt perspektiv. Vi upplevde också att det senare läget gav en något tydligare ljudbild i baksätet.
Slutsats
Tiden går och Mercedes G-klass består. Den nya generationen Geländewagen erbjuder en ganska unik körupplevelse, med utmärkta köregenskaper både på och vid sidan av vägen. Med fin komfort och nästan inget väg- och vindbrus är allt klart att njuta av musiken från Burmester-systemet, som levererar fantastiskt ljud till en (relativt sett) blygsam extrakostnad. Om du ändå är på jakt efter en G-klass är det inget att fundera på, tycker vi.
Det råder ingen tvekan om att detta är ett fordon för särskilt intresserade (och inte minst välbärgade) entusiaster. Trots massor av modernisering är Geländewagen fortfarande en ”analog” bil för de som uppskattar klassisk teknik. Undrar just om en helt elektrisk version av G-klass kan bli lika bra som den här?
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser