Det händer något speciellt när man sätter sig i en S-klass: Man känner sig genast viktigare och ”finare i kanten”. När man sjunker ner i de generösa lädersätena önskas man välkommen av Mercedes-assistenten, samtidigt som kör- och komfortinställningar automatiskt anpassas enligt de lagrade preferenserna. Och när dörrarna stängs i Mercedes S400 är det nästan som att sitta i ett ljudisolerat valv – fullständigt tyst! Ända tills man sätter på sin favoritmusik på den exklusiva anläggningen från Burmester och låter musiken massera hörselgångarna – och resten av kroppen också …
VIP-känslan blir bara starkare när du ger dig ut på vägarna: folk vänder sig om och tittar och det verkar som om medtrafikanterna tror att du kör runt med värdefull last, kanske en kändis eller en viktig politiker? De håller ett säkert avstånd och släpper gärna fram dig. Ja, till och med kollektivtrafiken stannar för att släppa dig. Vad kan vi säga, de förmögna har det bra!
Lång S-klass
Vi har tidigare bekantat oss med standardvarianten av nya S-klass, komplett med läckert 3D-surroundljud från Burmester. Men de flesta som köper S-klass stannar inte där, visar det sig!
S-klass är en typisk direktörs- och diplomatbil där huvudpersonen ofta befinner sig i baksätet, i full fart mellan kontraktskrivningar och officiella uppdrag. Därför finns många av modellerna i längre, mer representativa versioner med längre hjulbas.
Den långa versionen av S-klass har extra benutrymme och ökad komfort för passagerarna. Bland de många lyxalternativen hittar vi också ett ännu mer sofistikerat 4D-ljudsystem från Burmester – med inbyggd basmassage!
Bilen: Mercedes S400d 4-Matic
Testmodellen vi har lånat den här gången är av typen S400d 4-Matic med fyrhjulsdrift och dieselmotor på 330 hk och starka 700 Nm vridmoment. Men S-klass finns även som plugin-hybrid med upp till 100 km elektrisk räckvidd.
En vanlig Mercedes S-klass är redan nästan 5,2 meter lång. Som limousin växer den till hela 5,4 meter. Vår testmodell är klokt nog utrustad med styrning på alla fyra hjulen: bakhjulen kan vridas upp till 10 grader åt båda håll, vilket minskar svängradien med upp till 2 meter.
Vi upplevde att fyrhjulsstyrningen gav den långa bilen en överraskande smidig känsla i både låga och högre hastigheter. Under testkörningen lyckades jag förvilla mig in i en smal men trafikerad återvändsgränd som i normala fall skulle ge föraren en ganska hög puls bakom ratten i en bil i den här storleks- och prisklassen. Men de elektroniska hjälpmedlen (360-graders kamera och sensorer) samt fyrhjulsstyrningen räddade oss ur knipan utan stress.
Utmärkt röststyrning
MBUX-användargränssnittet (Mercedes-Benz User Interface) är nu inne på sin andra generation, och naturligtvis skräddarsytt för S-klass. Och du kan glömma alla de halvfärdiga smart-systemen vi har stött på i andra bilmärken. Det här är verkligen ett toppmodernt och intelligent system med en röststyrning som faktiskt fungerar – även på svenska!
Talförståelsen och responsen är tillräckligt bra för att detta faktiskt är något man kan använda sig av och ha nytta av till vardags. Oavsett om det är navigering, uppringning av kontakter eller specifika komfort- och körinställningar så går det att be Mercedes-assistenten om hjälp. Även om mittkonsolen är utrustad med knappar blir de nästan överflödiga.
Genom att ladda ner Mercedes Me-appen till iOS eller Android kan man upprätta sin egen användarprofil till bilen. Då blir man igenkänd när man sätter sig i bilen och den växlar till rätt förinställda, individuellt anpassade inställningar. Och sådana finns det många av i en S-klass. Appen kan naturligtvis även användas för att sätta på värmen, ange destinationer och annat.
Med passageraren i fokus
I en bil som Mercedes S-klass handlar mycket om att se till att passagerarna har det bekvämt och detta är ännu tydligare i den långa versionen. Här går det utmärkt att sträcka på benen eller ta kontroll över (nästan) hela bilen om man vill!
Vår testmodell var utrustad med det så kallade MBUX High-End Rear Seat Entertainment System (854), som i praktiken ger baksätespassagerarna full kontroll över både multimedia, navigering och andra funktioner – inklusive röststyrningen. När man säger ”Hej Mercedes” hör assistenten vilken plats rösten kommer från och anpassar sig därefter. S-klass har också en mycket effektiv handsfree-funktion som dirigerar och förstärker ljudet till just det säte som samtalet förs från.
Från pekskärmen i stolsryggen framför får man tillgång till många individuella preferenser och justeringsalternativ, både för ljud och ljus och massage i sätena.
De integrerade 11,6-tumsskärmarna i baksätet kan visa såväl film som innehåll från internet och webbläsare, eller kopplas till externa enheter som surfplattor/datorer och dela innehåll mellan skärmarna.
Burmester 4D-system med 31 högtalare
Mercedes och Burmester har ett nära samarbete på ljudfronten och i flaggskeppsmodellen av S-klass har de verkligen gått hela vägen. I stället för ett så kallat 3D-system med 15 högtalare så får man 31 stycken. Man hittar dem överallt i kupén – tak, dörrar, instrumentpanelen, ja till och med nackstöden är utrustade med högtalare. Den totala förstärkareffekten uppges vara 1750 watt, varav 400 watt går till en kraftfull subwoofer i bagageutrymmet.
Som om inte det vore nog så är den här bilen utrustad med vibratorer i sätena. Detta är inte vanliga högtalarelement utan elmotorer som får stolsryggen att vibrera i takt med musiken. Det är här den fjärde dimensionen i ”4D” kommer ifrån.
De bekväma lädersätena i S-klass är redan utrustade med massagestavar som knådar ryggen på långa resor, men här kan man alltså lägga till ”basmassage” också! Definitivt en finess vi är nyfikna på att få testa.
Förutom en större mängd högtalare har 4D-systemet rent allmänt högre kvalitet på varje enskilt diskant-, mellanregister- och baselement, samt två separata förstärkare med potent strömförsörjning. Den ena förstärkaren driver de sammanlagt åtta basvibratorerna i förar- och passagerarsätena.
Det omfattande ljudpaketet påverkar naturligtvis priset: ett standard Burmester 3D-system kostar ungefär 20 000 kronor som tillval, medan man måste lägga nästan 90 000 kronor för 4D-versionen (utrustningskod 811). Men om du tillhör dem som verkligen uppskattar bra ljud kan det faktiskt vara värt det.
Ljudet från Burmester 4D
Vi har redan fina erfarenheter av 3D-versionen av Burmester-systemet (# 810), som låter stort och öppet, fylligt och musikaliskt – men också lite behärskat emellanåt. Även om man upplever att man kommer nära musiken så saknas det lite tryck för att nackhåren verkligen ska resa sig.
Men när 4D-anläggningen bjuder upp till dans blir det fart på nackhåren: Här har Burmester definitivt inte sparat på krutet, om man säger så! En stor, mäktig och stark ljudbild fyller kupén och vi börjar omedelbart trampa takten till Rage against the Machine. Eller rättare sagt: takten börjar trampa oss! Det mer omfattande 4D-systemet visar sig ha precis det vi saknat, nämligen betydligt mer muskler.
Det finns ingen brist på finess heller: Bob Dylans Man in the Long Black Coat låter så rent och närvarande att vi måste nypa oss i armen – med den andra handen säkert på ratten, förstås!
Vi lyssnar oss igenom testarkivet, med en bred repertoar av musik – klassiskt, hiphop, rock och elektronika – och Burmester tacklar allt med bravur. Vi är kanske extra imponerade av den exakt skalbara ljudbilden som breder ut sig mellan A-stolparna, men som också kan fylla hela bilen när inspelningen är korrekt.
En annan sak som slår oss är den totala frånvaron av brus och förvrängning. Den tystgående S-kupén isolerar oss från omvärlden och låter detaljerna i ljudbilden skina igenom. Här kan man känna att man kommer riktigt nära solisten, plus urskilja varje instrument i en hel orkester. Och till och med känna igen vilken konsertsal inspelningen kommer från. Detta är verkligen bil-hifi när den är som allra bäst!
Basmassage i ryggen
Vi var naturligtvis extra nyfikna på hur de så kallade basvibratorerna skulle fungera. Skulle det vara töntigt och vulgärt eller något som faktiskt gav någon ljudmässig fördel? Svaret är att det fungerar som bara den!
Efter viss erfarenhet av basvibratorer från biografer, nöjesparker och liknande är det lätt att tro att det här bara är en gimmick. Men Burmester har faktiskt lyckats få vibratorerna att fungera överraskande bra i sampel med de vanliga bashögtalarna. Det finns alltid en bra synkronisering mellan de fysiska anslagen och basljudet i övrigt. Det känns helt enkelt som om man har en enorm, hårtslående subwoofer i ryggen!
4D-funktionen ger också en annan, oväntad bonus: Även på ganska låg lyssningsvolym får man en tydlig känsla av basanslagen som man annars inte får från vanliga ljudsystem. Och med riktigt hög volym kan man känna våldsamma dunkningar i ryggen – precis som att vara på en högljudd rockkonsert. Och när vi sätter på tuff elektronika – till exempel Tiestos Business – förvandlas direktörsbilen till ett rullande diskotek.
Superljud i alla säten
Med så våldsamt många högtalare är det kanske lätt att tro att 4D-systemet är gjort för att vråla hits med dunkande bas och decibel-tävlingar. Så är det inte alls – även om det säkert kan vara lockande att dyka upp med den här kärran på det lokala dB dragracing-eventet!
Nej, det handlar nog främst om att få full kontroll över ljudbilden i kupén, med gott om plats för individuella anpassningar. De många högtalarenheterna är strategiskt placerade i dörrar, instrumentpaneler och tak, och alla kan justeras via huvudenhetens avancerade ljudprocessor (DSP).
Som vanligt har Burmester en rad olika ljudinställningar som är avsedda att ge 3D och surroundeffekt. Vi har inte varit särskilt imponerade av dem tidigare, men i 4D-anläggningen kommer de mer till sin rätt. Surroundläget ger en enorm ljudbild som fyller hela kupén utan att låta konstlad och tillgjord. 3D-läget bidrar också till att ge musiken en större känsla av höjdperspektiv.
Eftersom detta är ”limo-versionen” var vi naturligtvis extra intresserade av ljudupplevelsen i baksätet. Och det visar sig att Burmester har jobbat extra mycket med ljudlägena där också. Man kan enkelt flytta runt med fader- och balansinställningen för att optimera ljudet bak.
Via skärmkontrollen kan man också definiera ett av sätena som ”VIP-plats”. Då justeras ljudinställningarna för att ge ett optimalt ljud på just den platsen. Detta hade en märkbar effekt: ljudbilden flyttade sig och timingen och anslagen i musiken blev mer korrekta – precis som att sitta i en ”sweet spot” framför ett par tunga stereohögtalare. Kanske är det så här det känns att sitta i direktörsstolen?
Slutsats
Det råder inget tvivel om att Mercedes S-klass typ long är en lyxig och bekväm bil. Om du dessutom är lika intresserad av ljudkomfort bör du definitivt överväga 4D-ljudsystemet från Burmester som tillval. Med fler högtalare, högre effekt och bättre justeringsalternativ för optimalt ljud i varje säte förvandlas den tysta Mercedesen till ett rullande konserthus. Definitivt en av de bästa bilarna vi har kört – och hört!
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser