Liksom flera andra använder Garmin ett mycket praktiskt fäste med ordentlig sugpropp och en kulled som gör det lätt att få rätt vinkel på skärmen. Apparaten sätts i en vagga med snabbkoppling som gör det mycket lätt att sätta fast och lossa navigatorn. Laddningssladden pluggas in i vaggan men tyvärr är TMC-kabeln inte integrerad så det blir ändå sladdtrassel. Eftersom detta är en toppmodell finns alla finesser man kan önska sig inklusive Destia-stöd för trafikmeddelanden, Bluetooth som klarar två enheter och FM-sändare. Att uppdatera de inbyggda programmen och lägga till röster är busenkelt med det lilla uppdateringsprogrammet. Vill man lägga till egna bilsymboler är det en webbtjänst medan man måste använda en annan för att hantera kartor och fartkameror. Första kartuppdateringen är gratis, sedan kan man antingen köpa en enstaka för 900 kronor eller ta en betydligt mer prisvärd livstidsprenumeration för 1 200 kronor.
Navigeringen
Det finns en uppsjö med alternativ för att välja sin destination. Från intressepunkter och favoriter till koordinater och faktiskt även lagrade rutter. Väljer man att knappa in adressen så får man ett stort QWERTY-tangentbord och apparaten gissar snabbt adressen. Är det ett ovanligt gatunamn kan man hoppa över staden för att spara tid.
Ruttberäkningen är snabb men det hade varit önskvärt att få se eller välja olika alternativ på färdväg. Som vanligt är Garmins kartbild mycket tydlig och man har klokt nog rensat bort ointressant information som namn på gator man ändå inte ska åka på. Man kan därför slänga en snabb blick på skärmen och få veta exakt var man är, vart man ska och hur lång tid det kommer ta. Röstvägledningen är bra och den lyckas till och med läsa upp gatunamn relativt korrekt. Man får ganska bra vägledning vid komplicerade korsningar och saknar egentligen bara vägskyltar. Vid tunnelkörning gissar den sig fram och det fungerar för det mesta bra.
Slutsats
Garmin har länge legat i topp när vi testat GPS-navigatorer och denna är inget undantag. 765T är en lyxmodell och har därför alla finesser man kan tänka sig. Man behöver aldrig tveka om vart man ska och får den information man behöver på vägen. Men tryggt är inte alltid roligt och det saknas det där lilla extra som får en att höja på ögonbrynen. En uppfräschning och någon ny finess hade behövts för toppbetyg.
Också i detta test:
Becker Z203
Stabil standardapparat
Efter Harmans utträde från GPS-arenan är det märket Becker som gäller. Och denna apparat får jobbet gjort utan några onödiga finesser.
Blaupunkt Travelpilot 500
Framtidens navigering
En inbyggd videokamera ger cool navigering men framför allt läser den av vägskyltarna. Tanken svindlar över möjligheterna.
Magellan Roadmate 1425
Semesterguiden
Denna modell från Magellan verkar inte ha hängt med konkurrenterna i den rasande utvecklingen av finesser till allt lägre priser.
Mio Moov 580
Når inte hela vägen fram
Mios toppmodell är fullmatad med funktioner och har mycket bra röstvägledning. Men det faller på dess akilleshäl.
Navigon 4310 Max
Fantastisk navigering till lågpris
Navigons apparater har alltid haft utmärkt navigering och när det nu erbjuds till budgetpris är det bara att utfärda köprekommendation.
Ndrive G800R
Rena James Bond
Med flygfoton över storstäderna känns det som att ha ett spionplan över bilen. Men mer praktisk är den överlägsna databasen över intressepunkter.
Tomtom GO630 Traffic
Fler funktioner till lägre pris
GO630 är en ny, billig modell som har många av funktionerna från lyxserien men ett pris som börjar närma sig budgetmodellerna.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser