Apparaten känns ganska stadigt byggd och fästet är godkänt. Tack vare två leder är det lätt att få den i bra position och det går ganska lätt att sätta fast och lossa navigatorn från fästet. Sugproppen kunde dock ha haft en bättre spak. Bland finesserna finns Bluetooth-handsfree och FM-sändare för att få ut ljudet i bilstereon. Dessutom finns några spel samt den numera obligatoriska multimedieuppspelningen.
Det följer inte med någon programvara men från webben kan man ladda ner uppdateringar till navigatorn. Man kan även köpa nya kartor för 80 euro. Eftersom detta är ett nytt märke i Skandinavien är det i skrivande stund oklart hur det kommer fungera med uppdatering av fartkameror. Tack vare samarbetet med Eniro har man förutom flygfotona fått tillgång till en rik databas med intressepunkter. Detta är nog apparatens starkaste sida för sällan har man sett så många symboler på skärmen.
Navigeringen
Inmatningen av destinationen går relativt bra men texten kunde gott ha varit större, både för läsbarheten och för att man ska kunna träffa rätt val med fingret. Ruttberäkningen är godkänt snabb. Så kommer då det stora ögonblicket då man plötsligt ser omgivningen från ovan på skärmen. Det är läckert ända tills man börjar köra. Det finns nämligen en anledning till att de flesta använder stiliserad grafik och det är för att det är tydligare. Med flygfoton tar det helt enkelt för lång tid att hitta informationen på skärmen vilket stjäl uppmärksamhet från körningen.
Växlar man över till standardkartan istället är den desto tydligare och det är lätt att se vart man ska. Men det gäller tyvärr inte vid knepigare trafiksituationer som avfarter och rondeller. Det finns varken tydlig visning av vilken fil man ska ligga i, uppförstorade rondeller eller vägskyltar. Den varnar alldeles för tidigt för svängar inne i stan och ofta förstår man inte riktigt vad rösten menar med sina vaga formuleringar. Den klarade sig ändå ganska bra i tunnlarna men vid felnavigering tar den lite onödigt långa omvägar.
Slutsats
Hur läckert det än är att se husen ovanifrån så är det faktiskt inte praktiskt för bilkörning. Den vanliga navigationskartan är inte lika futuristisk och imponerar inte speciellt. Värre är att köranvisningarna är så otydliga att man ofta undrar hur man ska köra. NDrive passar bättre för stadsturisten, speciellt som det finns ett överflöd av intressepunkter som gör det lätt att hitta det man är intresserad av. Men visst är det en spännande teknik och det ska bli intressant att se kommande modeller.
Också i detta test:
Becker Z203
Stabil standardapparat
Efter Harmans utträde från GPS-arenan är det märket Becker som gäller. Och denna apparat får jobbet gjort utan några onödiga finesser.
Blaupunkt Travelpilot 500
Framtidens navigering
En inbyggd videokamera ger cool navigering men framför allt läser den av vägskyltarna. Tanken svindlar över möjligheterna.
Garmin Nüvi 765T
Pålitlig klassiker
Vill man inte köpa grisen i säcken är Garmin alltid ett tryggt val med tydliga kartor, bra prestanda och alla finesser man behöver.
Magellan Roadmate 1425
Semesterguiden
Denna modell från Magellan verkar inte ha hängt med konkurrenterna i den rasande utvecklingen av finesser till allt lägre priser.
Mio Moov 580
Når inte hela vägen fram
Mios toppmodell är fullmatad med funktioner och har mycket bra röstvägledning. Men det faller på dess akilleshäl.
Navigon 4310 Max
Fantastisk navigering till lågpris
Navigons apparater har alltid haft utmärkt navigering och när det nu erbjuds till budgetpris är det bara att utfärda köprekommendation.
Tomtom GO630 Traffic
Fler funktioner till lägre pris
GO630 är en ny, billig modell som har många av funktionerna från lyxserien men ett pris som börjar närma sig budgetmodellerna.