Som vanligt börjar vi med att klaga på Tomtoms infästning. Sugproppen är helt enkelt för klen och det är lätt hänt att man får navigatorn i knät. Varför i hela friden kan man inte använda samma smarta fästanordning som man infört i budgetserien? På funktionssidan har man rationaliserat bort FM-sändaren och kartan är inte sömlös. Däremot finns den smarta ruttberäkningen kvar och man får både handsfree för mobilen och TMC-mottagare.
Tomtoms starka sida är onlinetjänsten som gör det löjligt enkelt att uppdatera mjukvaran och kartorna till ett rimligt pris. Därifrån kan man även köpa prenumerationer på fartkameror samt ladda ner en massa extra godsaker. Den stora fördelen är dock Map Share som gör att man kan dela med sig av sina kartkorrigeringar och ladda ner andras. Dessutom samlas anonyma data om körningen in vilket används för att justera ruttberäkningar.
Navigeringen
Knappsatsen är stor och tydlig och apparaten gissar snabbt rätt på adressen. Vi saknar dock QWERTY-tangenter och den borde släcka ner bokstäver som inte är möjliga som nästa tryckning. Det finns även snabbval för tidigare destinationer och en mängd andra sätt att välja sin destination. Gillar man inte att knappa på skärmen kan man till och med tala in adressen, vilket fungerar riktigt bra. Ruttberäkningen är riktigt snabb även på denna budgetmodell.
Tomtom har en bra kartbild men det är varken den snyggaste eller den tydligaste vi sett. Däremot har man mycket tydlig visning av komplicerade trafiksituationer. Det är aldrig någon tvekan om vilken fil man ska välja eller hur man ska köra genom en rondell. Informationen som visas på skärmen är föredömlig och visning av trafikskyltar underlättar verkligen. Röstvägledningen är bra men vi undrar varför det fortfarande inte finns någon uppläsning av gatunamn på svenska?
Slutsats
Det här är en mycket mogen produkt och det är bara detaljer man kan klaga på. På det hela taget är navigeringen i toppklass och man känner sig trygg på vägen. Så fort en komplicerad situation uppstår får man extra tydlig vägledning på skärmen så att man ändå hamnar rätt. Toppmodellerna i GO-serien har tidigare vunnit våra tester och denna modell är nästan lika bra men till ett mycket lägre pris. Det är därför en given testvinnare.
Också i detta test:
Becker Z203
Stabil standardapparat
Efter Harmans utträde från GPS-arenan är det märket Becker som gäller. Och denna apparat får jobbet gjort utan några onödiga finesser.
Blaupunkt Travelpilot 500
Framtidens navigering
En inbyggd videokamera ger cool navigering men framför allt läser den av vägskyltarna. Tanken svindlar över möjligheterna.
Garmin Nüvi 765T
Pålitlig klassiker
Vill man inte köpa grisen i säcken är Garmin alltid ett tryggt val med tydliga kartor, bra prestanda och alla finesser man behöver.
Magellan Roadmate 1425
Semesterguiden
Denna modell från Magellan verkar inte ha hängt med konkurrenterna i den rasande utvecklingen av finesser till allt lägre priser.
Mio Moov 580
Når inte hela vägen fram
Mios toppmodell är fullmatad med funktioner och har mycket bra röstvägledning. Men det faller på dess akilleshäl.
Navigon 4310 Max
Fantastisk navigering till lågpris
Navigons apparater har alltid haft utmärkt navigering och när det nu erbjuds till budgetpris är det bara att utfärda köprekommendation.
Ndrive G800R
Rena James Bond
Med flygfoton över storstäderna känns det som att ha ett spionplan över bilen. Men mer praktisk är den överlägsna databasen över intressepunkter.