I musikbranschen är det inte sällsynt att kända artister försvinner ett tag, för att sedan återlanseras med dunder och brak efter ett par års frånvaro. Robbie Williams är ett bra exempel på detta. Och precis som den brittiska smörsångaren har haft sin lilla dvala, har hifi-tillverkaren Arcams surroundprodukter haft en inte så liten paus från den skandinaviska marknaden. Oförtjänt, tycker säkert somliga.
Övergången till Blu-ray, HDMI och HD-ljud visade sig vara en utmaning för det brittiska märket från Cambridge. De högupplösta ljudformaten (Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio) gjorde att många förstärkare blev föråldrade över en natt. Utan stöd för HD-ljud fick Arcams modeller det svårt mot senaste generationen receivrar från Onkyo, Denon, Pioneer och Yamaha. Arcam hoppas mycket på att AVR600 ska rätta till den saken.
AVR-600
Arcams nya toppmodell har mycket att leva upp till. Föregångaren AVR350 var en av de mest välljudande hemmabioreceivrarna i sin klass, och för musiklyssning i stereo är den fortfarande en av de bästa vi känner till – oberoende av pris.
AVR600 är större och har en mer massiv framtoning än föregångaren, men utsidan är inte speciellt överdådig – nästan som en ulv i fårakläder. Du kan välja mellan en grå, NAD-aktig färg och en mer flashig silverfinish. Under pansaret är det däremot fullt av grymma beståndsdelar. En kraftig ringkärnetransformator bidrar mycket till vikten på 25 kilo och förser de sju utgångsstegen med ren och stabil ström. AVR600 lämnar 120 watt per kanal i flerkanalskonfiguration, eller 150 watt per kanal i stereo. Om du bara har ett 5.1-system kan du använda de två överblivna kanalerna till att bi-ampa dina fronthögtalare, eller driva ett extra par högtalare i ett annat rum. Vi saknar däremot en möjlighet att bi-ampa centerkanalen, som ofta tjänar på lite extra kraft.
Tidigare Arcam-receivrar har haft begränsat HDMI-stöd, men i och med AVR600 är den tiden definitivt förbi. Här finns fem HDMI-ingångar för digitala A/V-källor samt två utgångar så att du kan koppla in både flatskärm och projektor eller en extra videomonitor. Du kan också koppla in analoga videokällor, konvertera upp signalerna och överföra dem vidare digitalt till skärmen. Arcam-receivern är utrustad med en kraftig linjedubblare från DVDO som tar hand om den uppgiften.
Den som vill använda AVR600 till musiklyssning har stora möjligheter. Åtta digitala ingångar gör det möjligt att koppla in mediespelare som Sonos och Logitech Squeezebox direkt. Men AVR600 har även inbyggd nätradio och intern nätverksstreaming som gör att den kan få tillgång till PC:n eller en server på egen hand.
Enkel att använda
Med så fina anslutningsmöjligheter skulle baksidan av Arcam-receivern lätt kunnat se ut som en mardröm. Men AVR600 har en av de prydligaste baksidorna vi har skådat. Alla kontakter är logiskt placerade i olika grupper på lagom avstånd från varandra. Risken för felkoppling och kabeltrassel är därmed mindre än normalt.
Fjärrkontrollen är inte densamma som till Arcams Solo-produkter, och inger dessvärre inte något större kvalitetsintryck. Vi hade föredragit en tyngre och mer avancerad variant med display och belysta knappar, men det ska åtminstone sägas att fjärren är enkel att använda och styr alla funktioner på ett effektivt sätt. Och de flesta som köper hemmabio av den här kalibern tyr sig nog ändå till en multifjärr à la Philips Pronto.
Receiverns skärmmeny (OSD) bidrar lyckligtvis till att höja intrycket. En lättläst meny visas i HDMI-bilden och gör det möjligt att göra finjusteringar (till exempel högtalaravstånd och nivåer) samtidigt som bilden och ljudet är på i bakgrunden. Menyn är väldigt överskådlig och enkel att navigera i, och är en stark kontrast till de monokroma menyerna vi fortfarande ser i en del billigare förstärkare.
Rumskorrektion
Om bristen på ordentligt HDMI-stöd var det som Arcam fick mest kritik för i sin förra generation receivrar, så kom avsaknaden av automatisk inställning och rumskorrektion på en god andraplats. Lyckligtvis har Arcam bestämt sig för att hänga med i utvecklingen och därför har AVR600 både auto-installation och inbyggd equaliser som mäter rumsakustiken med hjälp av en mikrofon. Det betyder att det är mycket enklare att göra en grundinställning.
Vi testade AVR600 både i en vanlig vardagsrumsmiljö och i ett väldämpat ljudrum, och vår erfarenhet är att den automatiska inställningen ger ett mycket exakt resultat. Avståndet från lyssningsplatsen till varje högtalare stämmer med fantastiska 1–2 centimeters marginal, och du kan lätt gå in och efterjustera med en centimeters noggrannhet. På samma sätt är nivåjusteringen mycket exakt och kan justeras stegvis med en kvarts decibel åt gången.
Den inbyggda equaliser-funktionen är förhållandevis enkel jämfört med konkurrenter som Yamaha (YPAO) och Pioneer (MCACC) samt Denon och Onkyo som båda använder sig av Audysseys system. Varje högtalare mäts och kontrolleras en gång från en enda lyssningsplats, i stället för att mäta från flera olika platser. Arcams EQ gör förhållandevis små ingrepp i ljudsignalen, och passar därför bäst till fintrimning. Eventuella akustiska rumsproblem bör lösas med hjälp av högtalarplacering, absorbenter och andra hjälpmedel.
Ljudkvalitet i stereo
Under testets gång har Arcam-receivern fått mäta sina krafter med både små och stora högtalare. Till stereomusik använde vi främst våra trofasta B&W CM9, samt de kompakta stativhögtalarna Linn Majik 109. Båda är synnerligen kompetenta högtalare med avslöjande egenskaper.
De golvstående B&W-högtalarna kräver sin man av förstärkaren och låter oerhört exakt i hela frekvensregistret, så varje form av obalans avslöjas skoningslöst. Arcam klarade dock lyssningstestet med glans. Ljudet är nästan exceptionellt rent och klart, det låter snarare som en renodlad stereoförstärkare än en hemmabioreceiver. Precis som Naims CS-förstärkare spelar den med rytmiskt engagemang och massor av musikaliskt driv.
Den kanske främsta egenskapen hos AVR600 är den att sätter massor av kraft bakom musiken utan att ljudet blir uppblåst, pretentiöst eller färgas på något sätt. Basåtergivningen är både fyllig och välkontrollerad, och mellanregistret är klockrent. Diskanten känns ytterst väl upplöst och precis lagom energisk. De små Linn-högtalarna lät som mycket större högtalare tack vare Arcam-förstärkarens gedigna kraftresurser, och fick en imponerande stram och fyllig bas.
Allra bäst ljud får du om du kopplar in en ordentligt bra CD-spelare, multispelare eller nätverksspelare via de analoga utgångarna och ställer in receivern till ”Analogue Direct”, så att alla överflödiga kretsar kopplas ur. Men vi fick också ett enastående ljud via de digitala ingångarna.
Ljudkvalitet på film
I slutändan är det ljudet allting handlar om, för AVR600 har inga fler specialfunktioner att skryta med än betydligt billigare receivrar från Onkyo och Yamaha – snarare tvärtom. Lyckligtvis är det just ljudkvaliteten som gör AVR600 så speciell. Ansluten till vårt synnerligen avslöjande TXH-högtalarsystem från Miller&Kreisel stod det snabbt klart att Arcam-receivern har rikligt med kraft och definition. Vi sveptes in i en ljudbild som är tättpackad med information, men ändå mycket rymlig på både höjden och bredden.
Det finns förstärkare där ute som har lika mycket kraft, men det finns få som har lika mycket finess som AVR600. Det kanske mest imponerande är sättet på vilket den presenterar musik- och dialoginriktade filmer som ”Mamma Mia” och ”Walk The Line”. Sådana filmer får helt enkelt en extra dimension genom Arcam-receivern tack vare en mycket musikalisk, varm och behaglig klangkaraktär. Ljudet är extremt rent och finkornigt och röståtergivningen i centerkanalen är något av det bästa vi har hört från en receiver.
Under de mjuka och lena silkesvantarna döljer det sig dock en knytnäve av stål. Med testfilmer som ”Dark Knight”, ”Tranformers 2” och ”Watchmen” visade AVR600 att den enkelt fixar halsbrytande actionfilmer på realistisk volym utan att tveka. Här finns det tillräckligt med kraftresurser för att skrämma vettet ur vem som helst i de mest explosiva scenerna.
Deep Volume
Apropå explosiva filmscener. Många har säkert varit med om att de stora skillnaderna i volym kan ställa till besvär, i synnerhet när man tittar på film sent på kvällen och inte vill störa andra. Ett typiskt scenario: du vrider upp ljudet för att höra dialogen tydligt men får nästan hörselskador så fort nästa actionscen börjar. Samma fenomen är vanligt även med TV-tittning, eftersom TV-kanalerna alltid vrider upp ljudet så fort det är reklam.
Arcam-receivern är utrustad med Dolby Volume, en ljudutjämningsfunktion som kan lösa detta problem. I all korthet går funktionen ut på att höja ljuden man helst vill höra (till exempel dialog) samtidigt som man begränsar den maximala ljudstyrkan, så att skillnaderna blir mindre. Vi var lite skeptiska till hur detta skulle fungera, eftersom det i praktiken begränsar dynamiken, men vi upplevde att det fungerade ändamålsenligt. Dolby Volume är särskilt praktiskt att ha när man tittar på vanliga TV-program och vill utnyttja ljudkvaliteten utan att nödvändigtvis behöva spela väldigt högt.