I de helt trådlösa öronpropparna Live Pro+ siktar JBL högt med aktiv brusreducering, lång batteritid och hög ljudkvalitet med kraftfulla 11 mm stora högtalarelement. Vanliga storleken är allt från 6 till 10 mm, så det här är i det största segmentet för öronproppar. Live Pro+ kan se ut som en klon av Apples Airpods, med mikrofonerna placerade i ändarna av två små pinnar. Allt för att få mikrofonerna närmare munnen så att mottagaren i andra änden av samtalet hör dig bättre.
Live Pro+ har både aktiv brusreducering och omgivningsljud (ljud utifrån förstärks så att du hör vad som händer runt omkring), dessa båda funktioner kan du aktivera och växla mellan genom att knacka på vänster öronpropp. Ladda ner My Headphones-appen för att göra inställningar, där kan du även välja olika lägen för brusreducering.
Flera olika brusreduceringar
Everyday är standard, Travel fokuserar mest på bruset i flygplanskabiner och tågkupéer. Active är för utomhusbruk. Ljudet i flygplan har jag naturligtvis inte kunnat testa, men oavsett vilket läge du väljer så dämpas buller på ett behagligt sätt utan att man får någon känsla av vakuum i öronen. Aktiv-läget dämpar ett bredare frekvensområde, allt som finns kvar är lite övertoner. Jag hör till exempel klickandet från datorns tangenter mycket lägre i aktivt läge, och klickandet låter dessutom ljusare.
Som med alla andra öronsnäckor och hörlurar lägger brusreduceringen till ett svagt susande från de inbyggda mikrofonerna. Om du vill slippa höra detta kan du stänga av brusreduceringen.
Omgivningsläget kan också anpassas i appen. Välj mellan Ambient Aware, som släpper igenom omgivningen, och TalkThru, som dessutom dämpar musiken så att du kan prata med någon utan att behöva stänga av musiken först. När jag sitter och jobbar på redaktionen föredrar jag faktiskt ofta att ha Ambient-läget så att jag hör om en kollega säger något. När jag jobbar hemifrån händer det också att bud ringer på dörren, vilket är en stor fördel om jag hör.
Röstassistent
JBL Live Pro+ stöder röstassistenter och i appen kan du välja om du vill trycka på höger eller vänster öronpropp för att starta assistenten. Observera att aktuell funktionen då ersätts, vilket är brusreducering och Ambient-läge på vänster öronpropp och paus och start av musiken på höger. Du kan bara välja mellan Google Assistant och Amazon Alexa, inte Siri. JBL räknar med att iPhone-användare ändå väljer AirPods, även om jag inte är så säker på att det är klokt.
Bra batteritid
Live Pro+ har en batteritid som ligger på den övre nivån för helt trådlösa öronproppar, med hela sju timmar i propparna och två fulla extraladdningar i fodralets inbyggda batteri. Med aktiv brusreducering håller propparna i sex timmar.
Passform
Öronpropparna är väldigt kompakta och i mina öron passar de bra med silikontopparna som sitter på. Det ingår fyra andra storlekar också, så du har sammanlagt fem passformer att välja mellan. Fler än de flesta konkurrenter.
Välj Bluetooth-anslutning
Live Pro+ har ett par några alternativ för Bluetooth-anslutning när det gäller ljudkvalitet. Normal använder den vanliga SBC-ljudkodeken och lovar en mer stabil anslutning på bekostnad av en något reducerad ljudkvalitet. Audio ger bäst ljudet med musik och Video har kortast fördröjning och bästa läppsynk med film och spel. Med iPhone är dessa lägen identiska så långt jag kunde höra, men kanske fungerar det annorlunda med Android.
Det ska också nämnas att du kan välja att bara koppla in en öronpropp, i de fall du främst behöver kommunicera och inte lyssna på musik.
EQ
Vad som är ännu viktigare för ljudkvaliteten är att JBL har den bästa equalizern (EQ) jag någonsin har sett för öronproppar eller hörlurar. Den kan justeras från 32 Hz till 16 kHz, och du kan pricka så många punkter du vill på grafen och välja exakt vilka frekvenser du vill höja eller sänka med +/–3 dB.
Ljudkvalitet från början
Direkt ur kartongen är basresponsen rik och fyllig, så det är bra tryck i basen när man spelar elektronisk popmusik. Diskanten är distinkt, man hör tydligt de krispiga cymbalerna i toppen. Problemet är mellanregistret, som är för tillbakadraget. Det är helt enkelt tunt och tamt, så att sångröster inte framträder tillräckligt väl i musiken och instrumenten saknar klangfärger. Ljudbilden är platt och odynamisk, på gränsen till tråkig. Och diskanten är lite för skarp i kontrast till bristen på mellanregister.
Det är ingen kris, men här saknas det öppna och rena ljudet i Huawei Freebuds Pro. Och Sennheiser CX 400BT, som har mindre energi i mellanregistret än Freebuds Pro, där kommer det fram fler lager klangfärger än med JBL Live Pro+.
Ljudkvalitet med EQ
Det visar sig att EQ:n gör nytta. De tre förinställda inställningarna funkade inte för mig, så jag var tvungen att göra en egen kurva. Jag behövde inte finjustera med många punkter längs grafen. Jag ville ta framhäva mellanregistret runt 1 kHz och prickade in en punkt där och drog upp den en hel del. Sedan prickade jag i en vid 6 kHz för att hålla det nere, samt prickade in en på 16 kHz som jag drog upp för att få lite mer luft ända uppe i toppen.
Efter inställningarna går det knappt att känna igen öronpropparna. Plötsligt är de energiska och livliga och ger ett helt annat intryck av upplösning och luft än tidigare. Den saftiga basen låter mycket mer homogen, sångröster är klockrena och klangfärgerna i akustiska instrument är helt annorlunda.
Tim Scott McConnels The Man I Am, från TV-serien Exit, är skör och McConnels känsliga röst ligger framför pianot. Allt låter väldigt bra, bättre än med både Huawei och Sennheiser. En av mina personliga favoriter, Beats Powerbeats Pro, som jag gillar för dess underhållande spelstil med massor av energi i både bas och mellanregister, får också se sig besegrad av JBL-propparna. Gwen Stefanis nya låt Slowclap får blodet att pumpa och Dagnys Somebody har knappt låtit bättre med några trådlösa öronproppar i den här klassen.
Bra samtalskvalitet
Slutligen måste vi ta ett par ord om talkvaliteten. JBL Live Pro+ förmedlar användarens röst till mottagaren på ett föredömligt sätt. Talet är mycket klart och tydligt, man hör enkelt skillnad på S- och F-ljud. Vilket är vad de flesta öronproppar har svårt för. JBL har ett par komprimeringsartefakter i toppen, men det är ingen kris. Även här är JBL-propparna bland de bättre.
JBL Live Pro+: Slutsats
JBL Live Pro+ är ett par öronproppar med väldigt stor potential. De sitter bra i öronen, har många bra funktioner, och både brusreducering och omgivningsläget fungerar mycket bra.
Direkt ur kartongen är ljudet helt okej, men mellanregistret är för tamt. Lyckligtvis är EQ-justeringen i appen så bra att man kan få precis det ljud man vill ha. Efter bara några få justeringar fick jag bättre ljud från Live Pro+ än från flera av mina favoriter i prisklassen.
Man kan säga att det är fusk, för jag har trots allt behövt trixa med ljudet. Hade det inte varit för den fina EQ:n så hade Live Pro+ tappat en stjärna direkt. Hade ljudet jag fixade till kommit från öronpropparna direkt från fabrik så hade de nog fått maxbetyg. I stället hamnar vi på en stabil fempoängare, eftersom inte alla användare är lika bekväma med att ställa in EQ.
Tack för recensionen Geir. Är bilden ovan på EQ din justerade så man kan kopiera?
Hei, Karim! Ja, den er min, bare å kopiere! NB! Tar selvsagt forbehold om ”smak og behag”. 🙂
Xelfeir
Jag kopierar din eq, tack 8D
Hej Geir,
Har en fråga om hur den parametriska EQn i JBLs IOS (iPhone 11 i mitt fall) app fungerar vid användning av streamingtjänsten Spotify. Kommer ljudet bli EQat enligt de justeringar man lägger in i JBL appen då man lyssnar på Spotify eller bypassas den och man tvingas använda Spotifys egen grafiska EQ?
Hei! EQ-en lagres i selve hodetelefonen, slik at den fungerer på kryss av apper. Den vil til og med holde seg om du kobler hodetelefonene til en ny enhet!