Mercedes har länge antytt att fler elektriska modeller är på väg och i dag har den nya kompakta SUVen EQA haft officiell premiär. Mercedes presenterade bilen på en digital presskonferens som du kan titta på längst ned i artikeln.
Mercedes-Benz EQA
EQA blir lillebror till EQC och ska ta upp kampen med bland annat Audi Q4 e-tron, som också förväntas komma under våren/sommaren 2021. EQA är i praktiken en elektrisk version av hybridmodellen GLA. Basmodellen EQA 250 har en effekt på 140 kW och längre fram kommer starkare versioner med upp till 200 kW och fyrhjulsdrift.
Mercedes-Benz EQA
EQA blir lillebror till EQC och ska ta upp kampen med bland annat Audi Q4 e-tron, som också förväntas komma under våren/sommaren 2021. EQA är i praktiken en elektrisk version av hybridmodellen GLA. Basmodellen EQA 250 har en effekt på 140 kW och längre fram kommer starkare versioner med upp till 200 kW och fyrhjulsdrift.
EQA är helt nyutvecklad och batteriet på 66,5 kWh är en integrerad del av chassit. Med snabbladdare kan det laddas med upp till 100 kW, vilket innebär från 10–80 % på bara 30 minuter. Strömförbrukningen enligt WLTP är på ca 1,8 kWh/mil.
Liksom storebror EQC har EQA en intelligent navigation som inte bara räknar fram snabbaste vägen till en destination, utan även tar hänsyn till vilken rutt som förbrukar minst energi och var det finns laddmöjligheter.
Utrustning
EQA kan förses med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får dra släp på upp till 750 kg. Kommande versioner med fyrhjulsdrift får högre släpvagnsvikt.
Standardversionen har LED-strålkastare med automatisk ljusbildsjustering, elektrisk baklucka som kan öppnas med en fotrörelse, 18-tums fälgar, stämningsbelysning i 64 olika färger och det röststyrda infotainmentsystemet MBUX.
EQA kan fås med den intelligenta fjädringen Adaptive Damping System som automatisk övervakar och justerar fjädringen på de fyra hjulen individuellt.
Det går också att beställa bilen med olika självkörande funktioner och säkerhetssystem. Adaptiv farthållare som automatiskt justerar farten i och inför kurvor, rondeller och motorvägsavfarter. Systemet får via navigationen också information om kommande köer och trafikstockningar.
Precis som andra elbilar från Mercedes-Benz kan EQA ”förklimatiseras” medan den laddas vilket gör att energin till detta tas från elnätet och inte från batteriet. Den har också en värmeväxlare som återvinner och ”växlar upp” överskottsvärme från drivlinan till kupén.
Svensk säljstart är preliminärt i februari och de första bilarna kommer under våren.
Här är videon från Mercedes-lanseringen: