Helvilda Lotus Evija har inte byggts ännu, tanken är att produktionen ska starta i mitten av 2021. Men man måste vara snabb om man ska få tag i en, den extrema sportbilen med fyra elmotorer och sammanlagt 2 000 hk ska bara tillverkas i 130 exemplar.
Med andra ord blir väldigt få som får en chans att prova om Evija verkligen klarar 0–299 km/h på mindre än nio sekunder, vilket Lotus hävdar att den ska göra.
Evija blir den första supersportbilen från Lotus som bara går på el och nu meddelar Lotus att ett samarbete med franska Alpine är på gång.
De har undertecknat ett så kallat memorandum of understanding – MoU – med avsikten att utveckla teknik för framtida elfordon tillsammans. Det ska gynna satsningen på såväl Formel 1 som Formel E och Endurance, men också ligga till grund för en kommande elektrisk supersportbil.
Ett samarbete mellan Lotus och Alpine är nog helt i Colin Chapmans anda – grundaren av Lotus betonade alltid att låg vikt var ett av de viktigaste kriterierna för att göra en snabb bil.
Båda är kända för lätta konstruktioner, en Lotus Elise väger gott och väl mindre än ett ton och har 235 hk per ton effekt, medan en Alpine A110 precis får nålen att tippa över ett ton.