Sakta men säkert håller Thorens på att hitta tillbaka till grunderna som gav dem deras legendstatus. Solida, välbyggda, remdrivna skivspelare med flytande upphängning, ljud på högsta nivån och en oöverträffad byggkvalitet.
Med undantag för TD 350 och TD 550 har de senaste åren varit en sorglig affär och en riktningslös jakt efter Thorens identitet. Billiga tonarmar, generiska Kina-byggda delar, helautomatik, halvautomatik, manuell, remdrift, direktdrift, odämpade chassin, fjäderupphängning och en salig blandning av mix and match, som det heter.
Ungefär det enda de inte har provat är mellanhjulsdrift.
Men nu är det lyckligtvis slut på famlandet i blindo. De nya ägarna till Thorens har trots ett par missar insett vilken riktning de måste ta, och ingenstans är det tydligare än på TD 148, TD 124 och TD 1600.
De är byggda som en riktig Thorens skivspelare ”ska” vara. Flytande upphängning med spiralfjädrar, slutet chassi, remdrift och snyggt utformade plintar av trä. Här används vare sig Corian, mikrocement eller kolfiber – det är old school hela vägen, och det fungerar.
Remdrivna TD 1600, och versionen med motorstyrd tonarmslyftning och elektronisk motorstyrning som heter TD 1601, är en framgångsrik blandning av klassiska principer och modern elektronik.
Arvet efter TD 160 (från 1972) är tydligt i TD 1601, som vi testar här. Men i TD 1601 vilar chassit på tre spiralfjädrar, medan det hänger i fjädrarna i en TD 160. Annars finns det väldigt många likheter mellan spelaren från 1972 och den moderna versionen.
Elektronisk armlyftare
Nya TD 1601 använder koniska spiralfjädrar som är monterade på en massiv bottenplatta och stöttar upp subchassiet av utskuren MDF som tonarmsbasen och skivtallrikens lager vilar på. Motorn är fysiskt frånkopplad det flytande chassit och har bara kontakt med innertallriken genom en polerad gummirem.
Lagret som axeln roterar i och tonarmsbasen är placerade i vardera änden av en aluminiumplatta som är monterad på MDF-chassit. En tunn ståltråd är fäst vid två punkter mellan lagret och armbasen och absorberar vibrationer i sidled så att chassit alltid dämpar vibrationer vertikalt, alltså bort från tonarmen och pickupen, vilket ger en mer stabil avspelning.
I våra mätningar är rotationen extremt stabil, hastighetsavvikelsen är marginella + 0,43 procent och wow and flutter är oerhört lågt.
Tonarmen är Thorens egen TP92, en rak 9-tummare med ett armrör av aluminium som har en liten dämpning på mitten för att dämpa resonanser. Den har en enkel, magnetisk justering av antiskating. TD 1601 har dessutom elektronisk armlyftning – och nedsänkning – så när skivan är slut lyfter sig tonarmen automatiskt och skivtallriken stannar.
Man kan också lyfta och sänka armen med knappen bredvid armbasen, och en optisk-elektronisk sensor känner av när tonarmen befinner sig i det innersta spåret och lyfter den försiktigt.
Balanserade utgångar
På undersidan har spelaren justerbara fötter i lättmetall och på baksidan sitter en fintrimning av hastigheterna 45 och 33 varv/minut. Men också något så sällsynt för en skivspelare som balanserade utgångar, utöver de normala obalanserade med RCA-kontakter.
TD 1601 levereras med dammlock och kan beställas i blank svart lack eller i valnötsfaner med högglanslack.
Man kan köpa den utan pickup, eller med den man föredrar. Thorens har en som heter TAS 1600 och som är en MC-pickup med 0,4 mV utnivå och en skarpslipad Line Contact-nål med nålarm av boron, som passar i TD92-tonarmen.
Strömförsörjningen är extern. Inte den billiga plastvarianten med nätadapter direkt på kabeln, utan en ordentligt välbyggd fristående sak med jordad kontakt och en jordad tre-polig kabel till skivspelaren. Strömförsörjningen kan placeras utom synhåll, eftersom start och stopp styrs helt och hållet från aluminiumplattan på toppen av skivspelaren.
Klassiskt Thorens-ljud med modern finess
Thorens-spelaren startar snabbt, utan det svajande och gnisslandet ljud som kännetecknar en Linn LP12. När den snurrar är den tyst som en mus. Det enda som gör lite ljud är den motorstyrda armlyftaren.
Men det blir ljud när nålen sänks ner i vinylspåren. Vår TD 1601 levererades utrustad med en ZYX Premium 4D MC-pickup, en kostsam öppen variant med låga 0,24 mV utnivå, som gjorde ett utmärkt jobb i den mellantunga TP92-armen.
Det gav en uppfriskande transparent och detaljerad ljudbild, med oerhört bra fokus, kanske speciellt i mellanregistret men även i diskanten. Man får en djupare ljudbild som har mer insikt och fler klangnyanser med en Linn Akurate LP12, och ett ännu stramare fokus med en Rega Planar 10. Thorens-spelaren lägger sig någonstans mellan de två.
Musiken klingar varmare genom en TD 1601 än genom en Planar 10 med Apheta-pickup, men den har inte riktigt lika bred struktur och fyllighet som den kan ha genom en LP12.
I Dire Strats Love Over Gold har gitarren perfekt fokus i den breda ljudbilden, man hör enkelt strängarnas nyanser, på samma gång som klangbottnen i både gitarrlådan och Mark Knopflers röst får fin tyngd och fyllighet.
Nancy Wilsons sångröst är ett bra exempel på hur expansiv dynamiken kan vara. Medan trumrytmen i Love Over Gold dundrar ut i rummet bakom slagen, svävar Wilsons röst i mitten av rummet och hennes elastiska fraseringar får hjälp av skivspelarens strålande dynamiska förmågor. De gör nytta även i 2L:s Mozart-inspelning med Trondheimsolistene, där stråkarna nog kunde ha haft lite mer klangbotten men framstår som suveränt upplösta i en bergfast ljudbild.
Barytonsaxofonen i Gerry Mulligans Live at The Village Vanguard får en djupare klangbotten med den nästan dubbelt så dyra Akurate LP12, men låter lika upplöst och dynamiskt med Thorens-spelaren. Om man sätter på en seriös pickup på en Technics SL-1200G får man ett ännu stramare och djupare basfundament, fast bara nätt och jämnt, och det säger väl en hel del om hur lyckad TD 1601 – och 1600 – har blivit.
Om man inte är av den uppfattningen att den elektroniska armlyftaren är ett måste så är TD 1600 ett ännu bättre köp. Man sparar många tusenlappar (fem) på att välja den manuella versionen, de pengarna kan man hellre lägga på en ännu bättre pickup.
Slutsats
Thorens TD 1601 är en välkommen comeback för det välrenommerade Thorens-ljudet. Den är faktiskt bättre än någonsin, jag har inte hört en bättre Thorens-spelare sedan TD 350. Om detta är någon som helst indikation på vad vi har att förvänta oss i framtiden så har vi mycket att se fram emot. Vi gratulerar Thorens för att äntligen ha ”hittat hem”. Den välljudande och välbyggda spelaren är så bra att den med rätt pickup kan utmana vem som helst i den här klassen och hamna högst upp på pallen.
Läs hela artikeln med LB+
Julerbjudande - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spara 925 kr)
Prova LB+ Total i 1 månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad for bara 79:-
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser