Kameramarknaden gått mer och mer mot specialisering av egenskaper som uppfyller olika behov. Därför finns det kameror med funktioner som gör dem speciellt inriktade mot exempelvis video.
Sony a7s III är en sådan.
Den är inte bara Sonys mest professionella systemvideokamera, utan också en av de mest renodlade videokamerorna, utformad som en stillbildskamera. Detta är den tredje versionen i ordningen av Sonys a7s-modeller, och den överlägset mest specialiserade av alla deras fullformatkameror.
Den oerhört kompakta fullformatkameran ger fotograferna extremt stora möjligheter att spela in video i professionell kvalitet, därför är stillbilderna av underordnad betydelse.
Ingen trillar av stolen av en 12 Mp-bildsensor i dag, inte ens om den är bakgrundsbelyst, extremt fri från brus och utrustad med hur många fasfokuspunkter som helst. Men för video räcker 12 Mp hur långt som helst, så länge vi pratar 4K och inte 8K.
Det mesta i a7s III är gjort för video, kameran har alltså mycket fler inställningar och möjligheter för video än vad Sony a7r IV har.
Den är så fullmatad med funktioner och inriktad mot 4K-inspelning att de flesta stillbildsfotografer väljer en annan kamera än a7s III. För allroundfoto är Sony a7 III, Nikon Z6 (II) eller Panasonic Lumix S5 bättre alternativ. De balanserar stillbilder och video så att de passar fint för båda delar, medan kameror som Sony a7r IV, Nikon Z7 (II) och Panasonic Lumix S1R passar bättre för fotografer som behöver maximal upplösning i stillbilder mer än olika videofunktioner.
A7s III är alltså en av de häftigaste systemkamerorna som finns, men främst när det gäller video. Här är en kortfattad lista över egenskaperna:
- 12 Mp Exmor R BSI CMOS-bildsensor i fullformat
- BIONZ XR-bildprocessor
- 4K/100p 10-bitars 4:2:2 ALL-I-video
- 16-bitars råvideo via HDMI
- 759-punkts fasfokussystem
- 9,44 Mp OLED-sökare
- Upp till 10 bilder/s
- ISO 40–409 600
- 5-axlars bildstabilisering
- 5 GHz Wi-Fi, Bluetooth
- 2 x SD/CFexpress A-kortplatser
Mark III
Om man ser en romersk siffra kan man vara ganska så säker på att man tittar på en kamera som innehåller ett fåtal förbättringar jämfört med föregångare som har en lägre romersk siffra.
Kameratillverkarna protesterar naturligtvis och hävdar att det finns så många förbättringar att man nästan bara kan slänga sin föregångare, men så är det aldrig.
Inte här heller, men Sony ska ha beröm för att de har gjort en hel del som verkligen betyder något i a7s III.
De två första sakerna man lägger märke till är helt nya skärmmenyer. Till det bättre, måste sägas – och på tiden. Menyerna har en bättre och mer överskådlig struktur som kommer till sin rätt på en sådan här avancerad och komplex kamera.
Det andra är att sökaren är kniiiivskarp, med den mest extrema upplösningen hittills. Nästan 10 Mp och upp till 120 Hz betyder en sökarbild som vi inte har sett maken till och det närmaste du kan komma en ljusstark optisk sökare.
Videofunktioner
Alla andra saker upptäcker man genom att läsa på och att börja använda kameran. Kamerans uppgraderade bildsensor har inte högre upplösning än tidigare, men den bakgrundsbelysta konstruktionen och två nya bildprocessorer innebär förbättrade egenskaper på två viktiga områden.
Bildfilerna blir renare med hög ljuskänslighet, som maxar ut vid ISO 409 600 och går att ställa ända ner till ISO 40. Autofokusens hastighet och precision är en enorm förbättring, bildhastigheten är fördubblad och det går att spela in 4K-video i mycket högre kvalitet än tidigare.
Videoupplösningen är densamma – 3840 x 2160 – men kameran kan filma 4K med 100 bilder per sekund i upp till en timme (med marginell 1,1x-beskärning), med 280 Mbit/s och i 10-bitars 4:2:2-färger direkt på ett SD-kort med UHS-II – eller den nya CFexpress A-minneskortstypen, som kameran också stöder. 4K/50p ger ingen beskärning utan använder data från hela bildsensorn.
För fotografer som använder externa inspelare går det att strömma 16-bitars råvideo via HDMI. Antingen enbart eller till ett minneskort på samma gång, i valfritt filformat.
I Sony a7s III kan man nämligen välja mellan flera olika videokodekar: XAVC-S, XAVC-SI i 50p upp till 600 Mbit/s med ALL-I, XAVC-HS med H265 som ger bättre förlustfri komprimering, samt MPEG4 och H.264. Man kan alltså välja komprimeringsformat och filkvalitet efter behov.
Kameran stöder inte DCI-upplösning i 4K (4096 x 2160).
Andra saker som är värda att nämna är stöd för gradering, bildprofiler med S-Log3-gammakurva och S-Gamut3 Cine-färger, vilket man även hittar i professionella inspelare, samt stöd för HLG (Hybrid Log Gamma) som ger jämnare toner med bättre dynamikomfång på TV-apparater som stöder HDR med HLG.
Användning
När man ställer in kameran kan man konfigurera vilka knappar som ska göra vad och tre programmerbara inställningshjul, en styrpinne och en vridbar pekskärm gör kameran klart mer samarbetsvillig.
Men det är ett mysterium varför Sony har hoppat över en omkopplare som helt enkelt växlar mellan stillbilder och video. Det hade gjort just den operationen oändligt mycket enklare än att behöva trycka ner låsknappen och vrida på programhjulet varje gång man ska byta.
En annan sak som snabbt blir irriterande är att programval som man ställer in och sparar själv också ligger på programhjulet. Det funkar på en a7 III, men inte på en så här specialiserad kamera där man snabbt vill kunna växla mellan egna inställningar.
Vi kan bara vädja till Sonys sunda förnuft och föreslå en omkopplare på den lediga platsen till vänster om sökaren.
Som redan påpekats är det ingen som kommer att ställa sig i kö för att köpa en a7s III och använda den som stillbildskamera. Även om man kan. Filkvaliteten är utmärkt, det är förvånansvärt lite brus vid ISO 12 800 och 25 600 men kornbrus och färgbrus gör sig snabbt gällande vid högre ISO-värden.
Det är videokvaliteten som är värd att skriva hem om.
Till exempel finns det ingen synlig rolling shutter-effekt, som böjer vertikala linjer som om telefonstolparna vore gjorda av gummi. Det syns knappt någonting om det inte provoceras fram, och till och med då är det så marginellt att det inte har någon praktisk betydelse.
4K-kvaliteten är slående skarp, med rena filer utan orenheter eller mosquito-brus. Sony har till och med fått färgerna att sitta bättre än i a7s II. Om man inte behöver 6K- eller 8K-video är Sony a7s III en av de allra bästa systemkamerorna med 4K. Det finns inga problem med överhettning och inspelningarna kan pågå i upp till en timme. Panasonic Lumix S1H är Sony-kamerans närmaste konkurrent, den kan filma oändligt länge och har både DCI- och UHD 4K-upplösning i extremt hög kvalitet.
Slutsats
För videografer som behöver ett avancerat verktyg och som kanske jobbar mycket med flera videokameror och ställer höga krav på filkvalitet och -format, ligger Sony a7s III på topp tre-listan över de bästa systemkamerorna i fullformat på dagens marknad. Stillbildsfotografer som tar landskaps-, porträtt- och bröllopsbilder, eller de som bara vill ha en så bra allroundkamera som möjligt, bör glömma a7s III. De som letar efter ännu högre videoupplösning hittar andra alternativ, men för 4K-video kan det inte bli bättre.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser