Om det ska göras ordentligt, måste du göra det själv.
Det mottot kunde ha stått över entrédörren till DALI-fabriken i Nørager. För lusten att göra saker själva genomsyrar den nordjylländska högtalartillverkaren. Och nu tar de ytterligare ett steg mot att bli självförsörjande.
”Folk uppfattade oss tidigare som lite märkliga när vi inte la ut produktionen, men vi vill hellre ’insourca’ än outsourca.” säger VD Lars Worre (artikelbild).
Besöket gjordes i samband med ett kommande test av några av företagets nya modeller. ”Eftersom de hade något de ville visa oss…”
Det nya visade sig vara en helt ny fabrik för kabinett. För även om det har varit ett recept för framgång i flera år att lägga ut produktionen till främst Kina, går Dali i motsatt riktning. Företaget gör redan sina egna högtalarelement (några av dem dock i deras egna fabrik i Kina), och de enklare lådorna är monterade i Nørager. Men lådor med böjda väggar och riktigt träfanér har hittills varit tvunget att tillverkas av underleverantörer. Inte nu längre. Nu kan de göras på plats.
”Den nya anläggningen innebär att vi kan göra det snabbare och enklare. Och att vi kan göra korrigeringar snabbt – utan att behöva vänta en månad på att den färdiga lådan ska komma fram” säger Thomas Martin Holm, operativ chef.
Både aktiva och passiva högtalare
DALI har nu tre serier av aktiva högtalare på programmet, Callisto, Rubicon C och Oberon C. De två sista är aktiva versioner av befintliga modeller. VD Lars Worre förnekar dock bestämt att passiva högtalare skulle vara på väg ut:
”Båda teknikerna har sina fördelar. De flesta av våra traditionella kunder föredrar traditionella högtalare, och de kommer sannolikt att fortsätta att göra det. Men det finns också en helt ny generation som vi helt enkelt inte når med passiva högtalare.”
– Er nuvarande toppserie, Epicon, är åtta år gammal. Det är en lång tid. Är det en ny på väg?
– Vi kommer inte att ändra något förrän det finns en anledning till det, och Epicon är fortfarande mycket tekniskt avancerade. Naturligtvis kommer jag inte avfärda att det en dag kommer att finnas en Mark 2-utgåva. Och vi har ett antal intressanta försök på gång. Men det är fortfarande så långt fram i tiden att det inte ens finns någon plan för hur de ska användas, säger Lars Worre.
Läs hela artikeln med LB+
Black Week erbjudande
70% På LB+ Total i 12 månader! (Spara 1 665 kr)
LB+ Total månad / 185 kr
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader / 156 kr
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser