TESTER Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

TEST: Sony HT-G700

Nästan äkta surroundljud

Det finns få soundbar-högtalare som lyckas simulera surroundljud lika bra som Sony HT-G700.

Av / 2020-10-09 - 05:00
Sony HT-G700

Ljud & Bild tycker

  • Imponerande omslutande ljudbild. Klart tal.
  • Basen hade kunnat vara mer linjär och ljudet kan vässa till sig i dialoger.

Även om de flesta soundbar-högtalare saknar bakhögtalare så hindrar inte det tillverkarna från att marknadsföra ljudformat som Dolby Atmos och DTS:X, som ger ”ljud ovanifrån”. Vissa soundbar-modeller har uppåtriktade högtalarelement på ovansidan, som skickar ljud upp mot taket där det reflekteras ner mot på lyssnaren. Det fungerar ofta ganska bra.

Sony var däremot tidigt ute med soundbar-högtalare som avkodade både Dolby Atmos och DTS:X, helt utan sådana högtalare. I stället fick digitalprocessorn jobbet att simulera surroundljud. Först i HT-ZF9 och sedan i den billigare HT-XF9000. Det funkade faktiskt bättre än man skulle kunna tro.

Läs också Annorlunda soundbar från TCL TCL Ray-Danz TS9030 simulerar surroundljud med smarta akustiska lösningar i stället för avancerad DSP.

7.1.2-ljud från tre högtalare

Liksom de två föregångarna har nya HT-G700 bara tre högtalare, vilket gör det rimligt att misstänka att den inte kan åstadkomma särskilt imponerande surroundeffekter. Speciellt inte jämfört med andra som har både fem, sju och nio högtalarelement inbyggda. Sony satsar i stället på en ren vänster-center-höger-historia, plus en trådlös subwoofer. Ändå skryter den med både Dolby Atmos och DTS:X, med ”ljud ovanifrån” och hela paketet. Hur är det möjligt?

Hemligheten ligger i DSP:n, som Sony kallar för Vertical Surround Engine. Och i sin senaste form hävdar Sony att den har blivit ännu bättre och ger större surroundljud än i den nu utgångna HT-XF9000. Man ska känna att ljudet kommer både bakifrån och ovanför huvudet.

HT-G700. Foto: Sony
HT-G700. Foto: Sony

eARC

HT-G700 stöder utökad ljudretur (eARC) som skickar ut högupplöst ljud ur TV:ns HDMI-ingång. Och som dessutom hämtar ut både Dolby Atmos och DTS:X från TV:n så länge den också stöder eARC. Om TV:n bara har vanlig ARC kan det hända att soundbar-högtalaren fortfarande får ut komprimerade Atmos-ljudspår från tjänster som Netflix, medan Blu-ray-spelare eller spelkonsoler måste kopplas direkt till HDMI-ingången På Blu-ray ligger nämligen Atmos-ljudspåret inpackat som högupplöst Dolby TrueHD.

Annons
Sony HT-G700 connections
Sony HT-G700 har HDMI-ingång utöver HDMI-utgång med eARC. Som stöder högupplöst ljud via ljudreturkanalen. Foto: Sony

Inget nätverk, bara Bluetooth

Strömningsmöjligheterna är begränsade. Eller rättare sagt: de finns inte, bortsett från Bluetooth. För mig känns detta ändå vettigt, eftersom det är det enklaste sättet att strömma musik och för att en soundbar i den här prisklassen främst används till TV:n. Kritisk musiklyssning förtjänar något häftigare.

Sony HT-G700_sub
Subwoofern är helt OK, men har väl mycket energi högst upp vilket maskerar lägre mellanregistret i HT-G700 en smula. Foto: Sony

Imponerande stort surroundljud

Med Ready Player One i Blu-ray-spelaren är det framför allt en imponerande stor ljudbild som kommer ut ur HT-G700. Speciellt i Cinema-ljudläget, som låter bäst med både film och musik. Det låter nästan som om det finns högtalare bakom soffan och ljudbilden dras ut långt mot sidorna och från centerkanalen kommer dialogen ut i rummet. På samma gång är det en mycket djup ljudhorisont som försvinner bortåt bakom TV:n. Detta är väldigt imponerande för att komma från bara tre högtalarelement. Och ännu bättre än jag minns föregångaren XF9000.

Sony-HT-G700 Atmos illustration(2)
Trots att den bara har tre högtalarelement simulerar Sony HT-G700 surroundljud, även uppifrån, på ett imponerande sätt. Foto: Sony

Tydlig dialog

Röster är klara och tydliga så att man inte behöver höja volymen för att hänga med i handlingen. De har också en fin fyllighet och storlek längre ner i mellanregistret. Det finns en lite färgning i övre basregistret, där subwoofer och soundbar överlappar varandra, vilket gör att dialogen får en liten puckel. Diskantregistret är dessutom en smula grovt, så att särskilt s-ljud låter lite hårda. Hela klangkaraktären har mörka tendenser, men uppför sig i stort sett neutralt.

Direkt från fabrik står subwoofern på ljudnivå 7 av 12. Det är i mesta laget, tycker jag, den integreras bättre på nivå 6. När jag lyssnar på musik sänker jag den gärna ytterligare ett steg, framför allt med musik som har kontrabas och andra akustiska basinstrument. Det låter mer balanserat då och man minimerar puckeln i övergången mellan subwoofer och soundbar.

 

Sony HT-G700 remote
Fjärrkontrollen är långt ifrån spännande, men är funktionell och har egna knappar för de viktigaste funktionerna. Inklusive ljudlägen. Foto: Sony

Inte så bra med musik

Ytterst få soundbar-högtalare i den här prisklassen har musik som favoritsysselsättning, det gäller även för HT-G700. Sony ger kvinnoröster en lite för hård klang, även akustiska instrument är en aning för grova i mellan- och diskantregistret.

Basen är lite svulstig och olinjär. Det är tydligast med akustiska instrument, men märks även med elektroniska poprytmer.

Ska du ha en soundbar som spelar musik i den här prisklassen är jag mer lockad att rekommendera Sonos Beam, även om den saknar subwoofer och har begränsat formatstöd. Men till film och TV kommer du att uppskatta Sonys stora ljud och extra bas.

HT-G700. Foto: Sony
HT-G700. Foto: Sony

Slutsats

Sony HT-G700 gör väldigt mycket rätt för pengarna. Den stora ljudbilden med tillhörande illusion av surroundljud är extra imponerande, särskilt med tanke på att allt kommer från tre högtalarelement plus subwoofer. Film är medryckande, även om dialogen är lite hård i toppen, och subwoofer och soundbar bråkar lite om samma frekvensnivå i mitten. Plus i kanten för utökad ljudreturkanal (eARC).

När man inte längre låter sig imponeras av surround-illusionen blir svagheterna tydligare, framför allt till musik finns det soundbar-högtalare som är bättre.

Karakter
Sony HT-G700
Basic
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

En uppenbarelse

Sonos Arc Ultra tar ljudet till nya höjder

Muskelknippe i finkostym

Ljudet av dansk storhet

Löjligt bra retrohögtalare

Technics knockout

Blåser öronen av dig

Årets bästa soundbar från Samsung?

Dynamit i bokhyllan

Sex soundbar-högtalare för dyrtider

Lyngdorf till lågpris?

Spelande kanelbulle

Ljud & Bild