Om du letar efter en helt normal 27-tums PC-skärm med 4K-upplösning så hittar du mycket bra under 5000 kronor. Även om du ställer krav på att den ska kunna användas för spel. Men tänk om du har högre krav än så?
Mina egna krav på PC-skärmar har blivit högre sedan jag köpte en professionell kamera. När jag köpte systemkameran Panasonic Lumix GH5 insåg jag att jag behövde något ordentligt och föll för BenQ PV3200PT, en 32-tums 4K-skärm med ytterst bra färgåtergivning och godkänd kalibrering direkt från fabrik. Den är fortfarande min huvudskärm, och jag måste säga att jag i stort sett är nöjd med den.
Men nu har jag uppgraderat på kamerafronten, till Panasonic Lumix S1H, och då inser jag att jag behöver något ännu bättre. Inte minst för att jag också har fått ansvaret för att redigera de flesta videor vi gör till vår hemsida. Till det behöver jag en rejäl HDR-skärm! Just HDR saknas i BenQ-skärmen, som dessutom inte är den allra ljusstarkaste.
Jag har rotat runt lite och hittat en lite cool skärm i den billiga BenQ EW3280U. Men HDR-effekterna funkar dåligt eftersom den har för dålig ljusstyrka och dessutom använder global dimning – alltså att svärtan går upp och ner beroende på filmens ljusinnehåll. Tröttsamt att titta på och värdelöst för videoredigering.
ConceptD – vacker och billig utrustning för proffs
Nej, vi måste gå upp i pris, och turen har kommit till Acer ConceptD CP7. Lite mindre, 27 tum, men annars med allt jag letar efter. Inklusive hög ljusstyrka, HDR och lokal dimning. Och med professionell färgåtergivning.
Hela Acers ConceptD-serie är främst gjord för professionella, kreativa användare som vill ha ett alternativ till Mac. 27-tummaren ConceptD CP7, som också går under det mindre sexiga namnet CP7271KP, riktar sig därför främst till videoproducenter, bildbehandlare och grafiska formgivare.
Det här är en målgrupp som ställer genomgående höga krav, allra viktigast är att färgåtergivningen är jämn och korrekt. ConceptD CP7 påstås täcka 99 procent av Adobe RGB-färgrymden och så mycket som 93 procent av den ännu större DCI-P3-färgrymden som används för professionell film av högsta kvalitet.
4K och HDR
Proffs accepterar inte heller sämre upplösning än Ultra HD, och ConceptD CP7 kan skryta med 4K (3840 x 2160). På en 27-tummare blir bilden verkligen knivskarp, faktiskt så mycket att jag hade velat att den var lite större, till exempel 32 tum.
För att sätta pricken över i stöder monitorn HDR (High Dynamic Range) enligt den strängaste VESA-specifikationen: DisplayHDR 1000. Det betyder att den har mer än 1000 nits (cd/m²) ljusstyrka att ta till i HDR-effekter, många andra skärmar har mindre än hälften av detta.
Innehåll utan HDR-effekter visas med högst 600 nits enligt specifikationerna. Det är också väldigt ljusstarkt, själv jobbar jag på en monitor som har 350 nits och tycker att det är för mycket i de flesta fall. Men inte till video, då vill jag gärna ha all ljusstyrka jag kan få.
Kontrasten anges vara 1000:1, vilket är detsamma som nästan alla andra dataskärmar. Det kan verka märkligt om man är van vid specifikationerna för TV-apparater, men eftersom en databehandlare sällan sitter i ett helt mörkt rum så är det viktigare med ljusstyrka, färger och skärpa än absolut svart. Men helt oviktigt är det ändå inte, jag hade kunnat tänka mig ett större urval av OLED-skärmar så småningom i den här prisklassen. Dessa kräver dock att man iakttar viss försiktighet med tanke på inbränning.
G-SYNC = Predator X27?
ConceptD CP7 riktar sig alltså till professionella användare, men marknadsförs inte som en gaming-skärm. Då kan det verka lite konstigt att den är G-SYNC-klassad. Detta är en certifiering från Nvidia som berättar att skärmen är lämpad för spel. Och den certifieringen kostar pengar.
G-SYNC kräver en försvinnande kort bildfördröjning (input lag), i det här fallet låga 4 ms. Vilket jag tror är det lägsta värdet vi har sett på en IPS-panel som denna. Det betyder också att ConceptD CP7 stöder variabel bildhastighet, som är viktigt för att inte orsaka irriterande uppbrytning (tearing) på skärmen när bilden panorerar.
Detta är dock inte särskilt viktigt utanför gaming-sammanhang. I själva verket skulle jag våga hävda att varken grafiska formgivare eller filmskapare behöver högre skärmfrekvens än 60 Hz – och åtminstone att de inte behöver betala för en G-SYNC-certifiering.
Det finns flera recensenter som testat ConceptD CP7 och spekulerar i huruvida detta inte bara är spelskärmen Predator X27 med ett litet annorlunda utseende, och med lite strängare färgkalibrering från fabrik – och med en snygg fot av trälaminat. Och jodå, en liten titt på specifikationerna gör att det kan ligga något i den spekulationen. Siffrorna är helt identiska.
Utförande och anslutningar
När det gäller utförande och kvalitetskänsla kan man verkligen inte klaga på Concept CP7. Från ljusskydden på sidorna som blockerar solljus (dessa måste man inte sätta dit) till det fina, runda bordsstativet i aluminium, med den ovan nämnda foten i trälaminat som pricken över i. Det skulle nästan vara synd att sätta fast skärmen på ett tredjeparts VESA-stativ, men om du behöver kunna vrida skärmen eller snurra den till stående läge så behöver du ett annat stativ. Det här kan bara vinklas vertikalt.
Förutom både DisplayPort 1.4- och HDMI 2.0-anslutningar finns det hela fyra USB-portar av den snabbaste 3.1-typen och en SuperSpeed USB-B för anslutning till datorn. Men ingen minneskortläsare, vilket är lite konstigt för en skärm som riktar sig till grafiker.
En annan sak jag saknar är USB C-anslutning, för de som vill använda skärmen med en bärbar dator och som vill ha både videosignal och laddning av datorn genom samma kabel.
Bildkvaliteten
Direkt ur kartongen ser skärmen väldigt bra ut. Ljusstyrkan är klart starkare än på min egen BenQ PV3200PT, med bättre tryck i bilder. Skärmen tål också att finjusteras ner i ljusstyrka, så om du kalibrerar den till 100 nits för att jobba med grafik för print så fungerar den bra för det också.
Vitbalansen är helt okej direkt ur kartongen, men färgerna är något övermättade och glänsande. Man ser till exempel på en gräsmatta att det saknas lite nyanser i grönt och bilden är rent allmänt en smula överdrivna. Det är också lite för mycket blått, oavsett färgläge. Om du tar seriöst på bildkvalitet – och det gör du förmodligen om du lägger 25 000 kronor på en skärm – så gör du klokt att investera i en kalibrering.
Eftersom jag inte är en professionell kalibrerare använder jag för enkelhets skull X-Rite i1 Display Pro. Acer har sin egen Color Calibrator-programvara som stöder X-Rite-färgmätaren, men jag är mer bekväm med X-Rite-programvaran.
Efter en snabb autokalibrering tonas färgerna ner lite och allt ser korrekt och snyggt ut.
Gnistrande ljus
Tack vare den strålande ljusstyrkan är det mycket mer tryck i bilden än på min egen skärm. Video ser helt enkelt sagolikt bra ut och bildredigeringen går som en dans.
Video med HDR ger det överlägset största haksläppet. Terminator: Dark Fate ser otroligt ut i HDR, mycket bättre än på den billigare BenQ EW3280U som jag testade tidigare i sommar. Det är inte bara på grund av Acer-skärmens högre ljusstyrka, med HDR 1000 jämfört med HDR 400 – där siffran representerar maximal ljusstyrka (mätt i nits) i det skarpaste HDR-ljuset. Ännu viktigare är att Acer ConceptD CP7 har lokal dimning. Det betyder att bakbelysningen bara ökar i de områden som faktiskt ska bli ljusare, medan BenQ-skärmen med global dimning ökar bakbelysningen över hela skärmen samtidigt. Detta innebär att svärtan åker upp och ner beroende på om scenen har ljusa områden eller inte. Helt enkelt irriterande. Acer-skärmen befinner sig i en helt annan liga.
Så ska det vara också, när du betalar 25 000 kronor för en 27-tummare i stället för 10 000 kronor för en 32-tummare.
Rörelser
Men ConceptD CP7 imponerar inte bara med HDR och färgåtergivningen. Ställ in skärmfrekvensen till 120 Hz och bli imponerad av de superjämna rörelserna. Muspekaren glider fram över skärmen som om den vore analog. Både min PV3200PT för 15 000 kronor (utan HDR) och den billigare EQ3280U maxar ut vid 60 Hz och ser lite mer hackiga ut.
Men inte många behöver 120 Hz eller mer, inklusive mig själv. Spelare är en kategori, de kan dessutom njuta av 144 Hz-funktionen. Och om du ska göra VR-videor i 120 Hz behöver du en bildskärm med samma uppdateringsfrekvens. För bildredigering behöver du naturligtvis inte mer än 60 Hz, och ännu så länge räcker det långt till vanlig video också.
Slutsats
Acer ConceptD CP7 – alias CP7271KP – är en fantastisk skärm på alla sätt och vis. Ljusstyrkan är suverän, HDR-kontrasten likaså och rörelserna är jämna och fina. Färgerna är också snygga över hela skärmen, detta är helt klart en skärm som riktar sig till professionella användare.
När dammet har lagt sig har Acer en spelskärm som heter Predator X27 och som tycks vara helt identisk, fast med en annan fot. Om du väljer den i stället sparar du uppemot 5 000 kronor. Och även om foten av träimitation är fin på CP7 så kan den inte vridas eller snurras till stående läge och har därför begränsad funktionalitet.
Med andra ord är ConceptD CP7 en fantastisk bildskärm, men inte alls någon ”mest för pengarna”-produkt, och du kan nog få ännu mer spektakulära bildskärmar för samma pengar på andra ställen. Och om sanningen ska fram så hade vi inte haft någonting emot om den varit fem tum större också.
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser