Det är nog inte många på våra breddgrader som känner Vanmoof, men det kommer förmodligen att ändra sig. Det nederländska företaget är på god väg att utvecklas sig till elcyklarnas svar på Tesla. De tillför en hittills osedd grad av innovation och tekniskt nytänkande till en marknad som annars har varit relativt stillastående de senaste åren.
Inte för att det är någon brist på elektriska cyklar. De kan köpas i otaliga varianter, som alla mer eller mindre har det gemensamt att de kombinerar ”gammal” teknik, det vill säga en helt vanlig cykel, med ett par moderna komponenter, vanligtvis ett batteri och en elmotor.
Men Vanmoofs elcyklar är annorlunda. Naturligtvis har de två hjul, en sadel, styre, ram, bromsar och allt annat som normalt tillhör en cykel. Men företagets två nyaste modeller – Vanmoof S3 och X3, som jag provar i detta dubbeltest – består till stor del av komponenter som Vanmoof själva har utvecklat. Detta bidrar till att hålla priset nere och leveranskedjan kort, och samtidigt har det varit en förutsättning för att ge plats för alla teknik som Vanmoof har byggt in i de två modellerna.
Företaget Vanmoof grundades av de två holländska bröderna Taco och Ties Carlier i Amsterdam 2009. Tanken var att skapa den perfekta stadscykeln, och sedan den allra första elektriska cykeln, den smarta och internetanslutna The Electrified, har företaget vunnit många designpriser för sina produkter. Inklusive Red Dot Design Award, Wallpaper Design Award och Fast Company Award.
Idag har Vanmoof 260 anställda, butiker i nio större städer – inklusive Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris och Tokyo – och har sålt totalt 125 000 elcyklar. Vanmoofs cyklar kan också beställas online, och företaget levererar både till Danmark, Finland och Sverige, men det går ännu inte att köpa cyklarna i Norge.
I juni i år fick Vanmoof dessutom den tvivelaktiga äran att företagets allra första tv-reklam förbjöds av franska reklamombudsmannen, så att annonsen inte får visas i fransk tv. Enligt franska ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité) var reklamen avsedd att misskreditera bilindustrin och skapa klimatångest.
Döm själv. Reklamfilmen kan ses nedan.
Tesla på två hjul
S3 och X3 lanserades strax före sommarlovet. Till en kostnad av 1 998 euro (ca 20 500 kronor) per styck oavsett modell är cyklarna billigast hittills från den holländska elcykelmakaren.
Både S3 och X3 är utrustade med teknik för att göra körupplevelsen så enkel och smärtfri för cyklisten som möjligt. Detta inkluderar bland annat automatisk elektronisk växling, Turbo Boost acceleration med en knapptryckning, hydrauliska bromsar och en elmotor som stegvis kan förstärka din egen pedaleffekt upp till fyra gånger.
Men förutom cyklarnas körförmåga, som jag går in på i detalj i själva testet, är det Vanmoofs starka fokus på säkerhet (särskilt mot stöld!) och integrationen med din smartphone som gör företagets ”tvåhjuliga Teslas” speciella.
Vanmoof har en så kallad Smart Cartridge inbyggd i själva ramen. I den smarta enheten döljer den bland annat en digital stöldskyddsmodul, samt en krypterad Bluetooth-anslutning till telefonen, vilket innebär att cykeln automatiskt känner igen sin ägare och låser upp med en enkel beröring.
Sinnesfrid
Stöldskyddsenheten fungerar via ett integrerat SIM-kort, så cykelns position kan spåras via Vanmoofs egen app. När cykeln är låst utlöses ett kraftfullt larm om obehöriga pillar på cykeln eller flyttar den från sin position, och via appen kan man också inaktivera alla funktioner på cykeln eller låsa den på avstånd.
Appen kan också användas för att justera hastigheten på växlingen, justera de inbyggda cykellamporna (LED både fram och bak) och för att ändra signalen från den inbyggda elektroniska ringklockan. Sist men inte minst kan appen också hjälpa dig att hålla reda på dina cykelturer, så att du kan se hur många kilometer du har kört, hur många resor, din genomsnittliga hastighet och så vidare.
Och om ovanstående säkerhetslösningar inte räcker, erbjuder Vanmoof för 290 euro (knappt 3 000 kronor) en extratjänst som är utöver det vanliga. Företaget har anställt mer än 25 så kallade ”Bike Hunters” – det vill säga cykeljägare – och om du betalar ovanstående belopp är du är i tre år så grundligt skyddad mot stöld som jag tror är mänskligt möjligt. Skulle din cykel bli stulen har Vanmoofs cykeljägare 14 dagar på sig att hitta din cykel och lämna tillbaka den till dig. Om de inte lyckas får du en ny!
Vanmoof erbjuder också ett omfattande trygghetspaket – kallat Peace of Mind – som inkluderar gratis service och reparationer, men den delen av paketet är endast tillgänglig för kunder som bor nära en av företagets officiella ”Brand Stores”. Kunder i till exempel Danmark och Sverige kan beställa reservdelar online om cykeln går i bitar, och sedan antingen förlita sig på sina egna färdigheter som cykelmekaniker eller hoppas att de kan hitta en cykelsreparatör som vågar ge sig ut på Vanmoofs speciella elcyklar.
Dock omfattas alla Vanmoofs elcyklar av en treårig fabriksgaranti, som tar över om felet visar sig bero på ett tillverkningsfel.
För stor och liten
Som de två testerna visar, är det praktiskt taget ingen skillnad mellan Vanmoof S3 och X3. De två modellerna är identiska med undantag för däckens storlek. Och X3 har någon form av bagagehylla framför styret. Om du frågar Vanmoof, säger de att X3 är bäst lämpad för små människor ned till 1,55 meter – det vill säga de flesta äldre barn – medan S3 är avsedd för vuxna längre än 1,75 meter.
Därför är detta test inte någon duell eller tävling mellan de två modellerna. Cyklarna kostar lika mycket, väger det samma och de kan göra detsamma. Ena modellen har bara en något annorlunda ram och är något lägre än den andra.
Vanmoof S3
För den stora
Vanmoof S3 är den klassiska stadscykeln för vuxna människor ute efter framtidens transportmedel.
Vanmoof X3
För den lille
Vanmoof X3 är den klassiska stadscykeln för unga och korta som är ute efter framtidens transportmedel.