Många tror att Technics legendariska skivspelare gjordes för DJ:s. Sanningen är att Technics byggde SL-1200 för hifi-marknaden, men eftersom grammofonen var så stabil snappades den upp av DJ:s som behövde ett pålitligt arbetsredskap.
Resten är, som det brukar heta, historia. Och där kunde den ha avslutats för evigt om inte Panasonic-ledningen hade bestämt sig för att starta om Technics-märket, nästan 30 år efter att de lade ner hela avdelningen. Strax efter Technics upphörde stoppades även produktionen av SL-1210, som hade fortsatt i ett par år, vilket satte punkt för 40 år och 3,5 miljoner sålda spelare.
Den första Technics-skivspelaren på väldigt länge var en specialversion av SL-1200, som byggdes i 1200 exemplar 2016. Efter det tog Technics upp produktion på allvar igen och lanserade i rask takt SL-1200GAE, SL-1200GR, SL-1000R och SL-1500C. Och så förra året SL-1210 MK7. Legenden från 70-talet i ny version, den här gången renodlad för DJ:s.
Den nya SL-1210 är alltså i sin sjunde generation – MK7 – och är en starkt uppgraderad version av den klassiska Technics-grammofonen.
Den S-formade tonarmen har ett nytt armrör, med mer precis upphängning, och både höjdjustering och avtagbart pickuphus. Det är värt att notera att skivspelaren inte säljs med en pickup. Men Ortofon gör fortfarande den lika legendariska Concorde-pickupen som DJ:s har använt i årtionden, så lösningen är inte långt borta.
Chassit är gjutet i aluminium och bättre dämpat på insidan, med glasfiberförstärkningar och ett ABS-material som ska hålla resonanser borta. Spelaren vilar på fyra justerbara och fjäderbelastade fötter av metall, gummi och plast.
Spelar baklänges
Technics-spelaren är naturligtvis direktdriven, med en nyutvecklad kärnlös motor med kraftfullt vridmoment, vilket eliminerar den gamla coggingen i rotationen. Starten går att justera och även bromshastigheten går att ställa in i fyra steg med omkopplare under aluminiumtallriken.
Hastighetsväljaren har knappar för 33 och 45 varv/minut, 78 varv kan aktiveras med en annan omkopplare under skivtallriken. Där sitter också en som aktiverar rotation baklänges, som sedan styrs från start/stopp-knappen.
MK7 har behållit skjutreglaget (kan slås på och av) som ger användaren pitch-kontroll med antingen ±8 eller ±16 procents avvikelse.
Lysdioderna kan för övrigt växla från rött till blått ljus, om man hellre föredrar det, detta görs också med en omkopplare under skivtallriken.
Okänslig för vibrationer
Technics har byggt en genomstabil spelare. Den är nästan helt opåverkad av resonanser och vibrationer, vilket är en enorm fördel för en DJ. Start och hastighetsändring görs omedelbart och det känns verkligen som en skivspelare som tål att användas.
En enkel Ortofon MM-pickup med utbytbar nål verkar naturligtvis som ett givet val, men eftersom vi bryr oss mycket om ljudkvalitet och mindre om scratch-egenskaperna med glidmatta, provade vi även med en dyr MC-pickup. En 7,6-grams Audio-Technica AT-OC9XSH monterades i Technics-armens lätta pickuphus och den totala massan hamnade precis inom ramarna för vad man kan tillåta innan resonansfrekvensen nådde dit där den inte ska vara.
Pickupen utmärker sig genom att vara neutral, med hög dynamisk kontrast och fyllig klang, så den kan avslöja eventuella svagheter i skivspelarens upphängning, dämpning, stabilitet och ljudegenskaper.
Men allt detta är förbluffande bra för en skivspelare som är avsedd för disco och inte hifi.
En av testskivorna vi ofta lyssnar på är Dire Straits Love Over Gold, och här visar Technics-spelaren att den har utmärkt kontroll över den dynamiska kontrasten i exempelvis Telegraph Road och titellåten. Gitarrklangen är inte lika raffinerad och upplöst som med en Rega Planar 3 och en Technics SL-1200G spelar med större auktoritet i basen.
Men SL-1210 MK7 har hörbart mer djup i basen än en Rega Planar 3, och jämfört med en Pro-Ject X1 i ungefär samma prisklass går det inte att klaga på fokus eller kontroll över dynamiken i musiken.
Ovan nämnda Audio-Technica-pickup skulle förmodligen få bättre arbetsvillkor i en Rega-tonarm (RB330 eller bättre), men där hade den inte levt ett lika skyddat liv som här. Den lätta Rega-skivspelaren är mer känslig för underlaget och vibrationer, men Technics-spelaren ger pickupen ett bergfast fundament och fina arbetsförhållanden för nålen som ska gräva fram nyanserna i musiken.
En annan av testskivorna vi använder ofta är Keith Jarrett Trio Still Live, som låter mer tredimensionell och har varmare klang, särskilt i piano, med en Pro-Ject X1. Och en Rega Planar 6 målar upp musiken på en ännu större duk, med skarpare fokus på detaljer och klangnyanser.
Den kanske mest naturliga jämförelsen är med Reloop Hi-Fi Turn 5, som också är direktdriven, eller Pioneer PLX-1000. En hifi-version av en DJ-spelare respektive en DJ-version av en hifi-spelare – och det korta svaret på frågan som alla ställer sig är Ja, Technics SL-1210 MK7 är en bättre DJ-spelare än PLX-1000 och med en seriös pickup kan den utmana etablerade hifi-skivspelare också.
Slutsats
Technics SL-1210 MK7 är kanske inte den första man tänker på när man ska köpa en bättre skivspelare. Den är ju trots allt gjord för andra miljöer än teak-bänken i vardagsrummet – och den är byggd därefter. Som en renodlad DJ-spelare.
En Rega eller Pro-Ject – för att inte tala om den fantastiska Technics SL-1500C – är faktiskt ett bättre val om man vill ha så bra ljud som möjligt i den här prisklassen. Men SL-1210 MK7 är så välkonstruerad att den kan vara ett bra alternativ för hobby-DJ:s – och andra för den delen – som är intresserade av hög ljudkvalitet. Fast då med en bättre pickup än en billig Ortofon eller Audio-Technica.
1 reaktion på ”Technics SL-1210 MK7”
Skriv en kommentar
Läs hela artikeln med LB+
Årets bästa erbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckor för 4 kr
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i 1 månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser
Hej
Är Dj och köpte 4 st technics spelare 1978 och 1983
Har använts dagligen I jobbet och på radio station.
Har slitit ut många nålar ortofon men spelarna är perfekta ännu.
Håller hastighet och ljud kvalitet.
Mycket prisvärda.
Jag gör aldrig av med skivspelarna eller mina 8772 st vinylskivor.