Den ska släppas först i hemlandet, sedan kommer den antagligen till Europa. Kinesiska Xpeng Motors helt elektriska P7 hamnar mellan Tesla Model 3 och Model S i storlek, men ska kosta mindre än Model 3.
Dessutom ska Xpeng P7, som uttalas Xiǎopéng, ha längre räckvidd än en motsvarande Model 3, som det är ganska uppenbart att det kinesiska företaget har haft i sikte när de konstruerat sin elbil.
Designern Rafik Ferrags linjer känns igen, man får en känsla av att ha sett bilen förut. Den stigande horisontella linjen från backspeglarna, den coupé-formade bakdelen och dess proportioner bidrar inte med något nytt. Men allt harmonierar på något sätt och visar att kinesiska bilar inte alls behöver se ut som om de var designade på 70-talet.
Rafik Ferrag har lyckats få ner cw-värdet till smått imponerande 0,236 – och lågt luftmotstånd betyder som bekant lägre energiförbrukning.
Xpeng P7 är en stor bil. Hjulbasen är 2 998 mm och totala längden är 4,88 m, vilket bör betyda gott om plats på insidan. Batteriet är placerat mellan fram- och bakaxeln, precis som Tesla har gjort i Model 3.
Räckvidd
Batteripaketet är på 81 kWh vilket ska räcka till 706 km räckvidd. Men då är det baserat på NEDC-cykeln, och inte WLTP som vi fortfarande försöker vänja oss vid. NEDC är sättet som det kinesiska industriministeriet (MIIT) räknar på, och med samma metod hamnar Model 3 på 668 km.
Framhjulsdrift
Xpeng Motors kommer att sälja P7 i flera varianter. Bakhjulsdrivna Super Long med 263 hästkrafter blir förmodligen storsäljaren i Kina, det är den som räckviddssiffrorna är baserade på.
Det kommer också att finnas en fyrhjulsdriven P7 med två elmotorer. En med 263 hk i framhjulen och 161 hk i bakhjulen. Den starkare fyrhjulsdrivna versionen axar till 100 km/h på 4,3 sekunder, den bakhjulsdrivna P7 behöver 6,7 sekunder.
Dynaudio Surround
Inuti syns inget revolutionerande. Stora pekskärmar är inget nytt, men Xpengs interiördesigner tycks ha lyckats med att hålla allting prydligt. Man ser knappt en enda knapp, utom på ratten. Resten av alla funktioner tycks vara hänvisade till den stora skärmen i mitten.
Skarpsynta kanske lägger märke till Dynaudio-loggan på högtalargrillarna i dörrarna. P7 kan nämligen levereras med ett potent, 600-watts surroundsystem från danska Dynaudio med högtalare placerade på en mängd olika ställen.
Utrymmet i baksätet är bra, det syns på bilderna. Åtminstone för två personer, som kan kika ut genom det stora glastaket eller genom de kantlösa dörrarnas fönster samtidigt som de susar (nästan) ljudlöst genom landskapet, med Dynaudio-stereon på lagom volym.
Autonom körning
Vägegenskaperna ska vara väl omhändertagna tack vare ett chassi som utvecklats i samarbete med Porsche. Bromsarna har Brembo-ok och Bosch-regenereringssystem.
Men dagens köpare är kanske mer upptagna av prylar än körglädje, och de får naturligtvis också vad de vill ha. P7 ryktas bli delvis autonom – Level 3, för de som är intresserade av sådant – och har Xpengs XPILOT 3.0 som använder 12 sensorer, 5 radar-system och hela 14 kameror som täcker 360 grader runt fordonet för att hålla det på rätt kurs. Åtminstone på kinesiska vägar. Det ska bli intressant att se hur allt fungerar på isiga svenska vägar.
Pris
I Kina börjar priserna på ungefär 400 000 kronor för en P7 med bakhjulsdrift, lite mer för Super-Long Range. 4WD High-Performance kostar ungefär 500 000 kostar. Det är lite mindre än Teslas Modell 3 Standard Range respektive Dual Motor Long Range med fyrhjulsdrift.
Xpeng G3
Men innan man sätter upp sig på förbokningslistan för en P7 kan man ta en titt på den mindre G3, som är en elektrisk familjebil med en räckvidd på ungefär 450 km. Xpeng G3 är en mellanstor (4,45 m) femdörrars bil med fem sittplatser och 380/760 liters bagageutrymme.
Den drivs bara av framhjulen och har en 194 hk elmotor med 300 Nm, vilket räcker för 0 till 100 km/h på 8,6 sekunder. Bilen har redan gått att köpa i Kina ett tag, där Xpeng har sålt fler än 10 000 exemplar.
G3 ska säljas i en version som heter 520i – som inte har något att göra med BMW – och som finns i två utrustningsversioner: Smart och Premium.
Pris? Det är okänt ännu så länge, men räkna med ett utgångspris på under 300 000 kronor.
Nice article but will this car ever arrive in Sweden?