I dessa kristider, där människor i de flesta länder antingen befinner sig i karantän eller arbetar hemifrån, har naturligtvis användningen av strömningstjänster som Netflix exploderat.
Till och med så mycket att myndigheterna är rädda för att den enorma dataöverföringen som krävs för film och TV-serier ska få internet att kollapsa.
Därför har EU-kommissionen helt enkelt bett Netflix att sänka bildkvaliteten för att minska datamängden.
Onsdags kunde man därför läsa en tweet från EU-kommissionären Thierry Breton där han berättade att han diskuterat med Netflix VD Reed Hastings och bett Netflix att avstå från att strömma videoinnehåll i HD för att ”säkra internetåtkomst för alla”.
Important phone conversation with @ReedHastings, CEO of @Netflix
To beat #COVID19, we #StayAtHome
Teleworking & streaming help a lot but infrastructures might be in strain.
To secure Internet access for all, let’s #SwitchToStandard definition when HD is not necessary.
— Thierry Breton (@ThierryBreton) March 18, 2020
Och i går meddelade Netflix att de tänker uppfylla de europeiska önskemålen.
”Efter samtal mellan kommissionär Thierry Breton och Reed Hastings – och mot bakgrund av de extraordinära utmaningar som orsakats av Coronaviruset – har Netflix beslutat att minska bithastigheten på allt strömmat innehåll i Europa under de kommande 30 dagarna”, skrev en talesperson för Netflix i ett e-postmeddelande till Business Insider.
Enligt Netflix kommer den reducerade bildkvaliteten att innebära en minskning med 25 procent av den totala datamängden.
En timmes Netflix-innehåll i HD-kvalitet förbrukar 3 GB data, samma innehåll i SD-kvalitet förbrukar bara 1 GB.
Får man då ersättning om man har Netflix Premium?
Ja riktigt men man kan ej heller se i 4k om HD försvinner. Får man ersättning eller fri månad senare som kompensation