Den kommer inte hit förrän 2021, men Tesla har redan börjat leverera de första Model Y i USA. Det här är vad vi vet hittills om den kompakta SUV-modellen med sju säten.
Model Y är som bekant baserad på Model 3-plattformen, med en formfaktor som påminner om Model X, fast utan måsvingedörrar bak – och inte samma abnorma längd.
Storlek
Model Y är pyttelite längre än Model 3, det skiljer bara 7 centimeter. Den är 7 centimeter bredare också, men hela 18 cm högre. Det betyder mycket bättre plats i baksätet, och eftersom bakluckan går hela vägen upp till glasstaket får man en mycket större lastöppning.
Ungefärliga siffror:
- Total längd: 4750 mm
- Total bredd: 2130 mm (inkl. backspeglar)
- Höjd: 1620 mm
- Hjulbas: 2890 mm
- Markfrigång: 167 mm
- Vikt: 2003 kg (Long-Range)
Model Y hamnar alltså mellan Jaguar i-Pace och Audi e-tron i storlek. Utvändigt, vill säga.
Bättre bagageutrymme
Modell Y överst och Model 3 nederst.
Model Y får inte bara betydligt större bagageutrymme, med delbara och nedfällbara baksäten genom en enkel knapptryckning, och en möjlighet att ha en extra rad säten. Den får upp till 1900 liters bagageutrymme med alla baksäten nedfällda – då ser det ut så här:
Den har också en så kallad frunk, alltså ett bagageutrymme längst fram, med lite mer plats än i Model 3. Under golvet i bagageutrymmet finns det också ett extra fack
Dragkrok
I dagsläget är det oklart och Tesla-bilen går att få med dragkrok. Det kan man med Model 3, så även om de amerikanska versionerna inte verkar vara utrustade med krok så kanske den europeiska versionen har den möjligheten.
Som vi redan vet kommer Tesla att släppa Model Y i en long-range-, en standard-range- och en performance-version. Long-range och performance får fyrhjulsdrift med två elmotorer, det är dessa två versioner som är mest relevanta. Standard-range kommer knappast före 2022.
Prestanda
Vi vet redan att performance-versionen får en räckvidd enligt WLTP-normen på 480 km, en topphastighet på 241 km/h och 0–100 km/h på 3,7 s. Siffrorna för long-range är 505 km, 217 km/h respektive 5,1 s.
Som jämförelse är siffrorna för long-range-versionen av Model 3 530 km/h, 233 km/h och 4,6 s. Model 3 finns också i en standard-version utan fyrhjulsdrift med en räckvidd på 409 km.
Offroad
Enligt Tesla har Model Y ett särskilt offrad-läge. Off-Road Assist, som tekniken heter, fördelar vridmomentet mellan de främre och bakre motorerna för att optimera dragkraften när något av hjulen inte har tillräckligt med friktion. Då dämpas vridmomentet så att hjulen inte spinner så fort man nuddar gaspedalen, så att framkomligheten förbättras på exempelvis snö.
Pris
Startpriset för en long-ranger är 634 000 kronor, performance börjar på 759 000 kronor. Andra färger än pärlvit kostar mellan 11 000 och 23 000 kronor extra.
Dessutom kan man välja sju säten mot ett pristillägg på 33 200 kronor och utöka med självkörande paket som inkluderar automatiska filbyten, automatisk upphämtning och parkering, navigering på autopilot – och längre fram automatisk körning i stadsmiljö, framkörning på parkeringsplats (så kallad ”summon”) och automatisk stopp vid trafikljus och stoppskyltar.
Det paketet kostar 66 000 kronor extra, och då finns inte ens alla funktionerna när man köper bilen, utan kommer tillägg längre fram.
Invändigt
Allt tyder på att Model 3 får samma ljudsystem som Model 3. Med Bluetooth och 14 högtalare i allt från bakluckan och dörrar till längst upp på A-stolpen, så att man får samma surroundljud – Immersion Sound – som i Model 3. Bilstereon har två förstärkare och en subwoofer som förstärker de lägsta frekvenserna.
Interiören blir åtminstone fram till B-stolparna nästan identisk med Model 3. Alltså med en centralt monterad skärm och fritt val mellan vit och svart läderinredning. Framsätena är uppvärmda och har elektrisk inställning åt 12 håll, och i mittkonsolen finns trådlös laddning av mobiltelefonen.
Model Y har en värmepump som standard, vilket ger effektivare uppvärmning av kupén när det är kallt ute, och bakom framsätet är den rymligare för passagerarna än Model 3.
Axelavståndet är aningen förlängt och innebär bättre benutrymme i baksätet. Takbalken till C-stolpen har dragits något bakåt, och den extra höjden ger mer komfort för långa passagerare i baksätet, men baksätet är inte bredare. Passagerare i baksätet har två USB-laddningsportar.
Precis som i många andra bilar sju säten passar den extra sätesraden bäst för små barn och har begränsat utrymme för benen.
Kan bokas nu
Model Y går redan att förboka på Teslas webbplats, men är alltså inte klar för leverans förrän 2021.